Gå til innhold

Ang. trass og søsken... (sammenheng?) Dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, alle unger kommer i trassalderen. Men det jeg lurer på, er det noen sammenheng mellom de som trasser mye/lite og om de har søsken?

Har foreløpig bare en unge, men er litt nysgjerrig på dette..

(har ikke noe å si for om vi skal ha en til da..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss har dette hatt stoooor sammenheng!

Når eldste fikk sin første søster var hun 2 år og nøyaktig 1 uke etter hun kom, begynte trassalderen :)

Når nummer 3 kom så var eldste 4 og mellomste 2 og da kom BEGGE i trassalderen en uke etter at babyen kom!!

Dette selv om vi var MEGET forsiktig, og ihvertfall siste gangen. Vi har fått en sovebaby som sover hele døgnet og kun litt våken på kveldene og jeg passer på å legge kosingen til da! Vi inkluderer de i stell og mating så jeg føler vi har tatt våre forhåndsregler for å gjøre dette så skånsomt som mulig....

Jeg tror ikke dette gjelder for alle. Jeg tror kanskje at hvis barnet er i ferd med å komme i trassalderen så kan det å få søsken være en utløsende faktor! Det er jo ofte i alderen 1-5 de kommer i trassalderen og får søsken.

Skrevet

Her hadde storesøsster nettop fylt 3 år når Jr kom til verden. Hun begynte å trasse litt føre Jr kom og det ble ikke noe bedre når han kom til verden.

Så jeg er litt usikker på om det har noe med søsken å gjøre eller ikke her i huset. Men tror egentlig at det ikke hadde vært noe bedre selv om hun var enebarn.

Skrevet

Takk for svar begge to!

Flere som har noen erfaringer å dele?

Skrevet

Eldste her hadde en runde da han var ca 2 år og fremdeles eneste barnet. Da han var drøye 2,5 ble han storebror, og over den værste trassen. Må sies at han aldr har vært av de værste da, han er en ganske rolig og behersket fyr.

Nummer to har egentlig aldri hatt noen trassalder, eldste er som sagt av den rolige typen og jeg tror det smitter over. Nummer to prøvde seg jo litt men oppnådde ingenting med surv og trass hverken hos oss foreldre eller storebror så han ga fort opp.

Nå er de 5 og 7,5 år og kan nok krangle en del, eldste er inne i en litt sårbar "førpubertetsalder" alder tror jeg, mens nummer to har lett for å fyre seg opp og bli forbannet. Fremdeles lite trass mot oss voksne, men de egler en del på hverandre.

Blir spennende å se hvordan minste utvikler seg, hun er nå 20 mnd og ganske så bestemt på hva hun vil, og brødrene hennes er flinke til å la henne få viljen sin. Så det kan nok hende hun blir et lite "monster" når hun plutselig møter litt motstand etterhvert ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...