Gå til innhold

Ansenitetstilleg når man er i barselpermisjon? Eller??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg jobber skulle jeg hatt økning i lønn når jeg hadde vært ansatt i ett år. Da den tiden kom, i mai 2008 var jeg i permisjon med Jonas. Men skal jeg fremdeles ha økningen i lønn?

At man får barn og har permisjon skal vel ikke sette meg lenger bak i lønn enn de andre som ble ansatt likt som meg??

Men at jeg ikke vil få det i mai året etter- da 2009- siden jeg har 2 måneder uten lønn nå, så tenkte jeg at det blir tilsvarende to måneder forskjøvet, til juli. Tar jeg feil eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg gikk opp i lønn i fjor sommer, men i kontrakten min står det at jeg ikke får lønnsøkning mens jeg er i permisjon (NAV betalte ut til meg), men at jeg får den nye lønnen fra jeg begynner i jobb igjen. Jeg fikk altså ikke ny timeslønn før nå i januar, til tross for at jeg egentlig gikk opp i lønn i sommer.. Vanskelig å forklare, men jeg håper du skjønte:)

Skrevet

Det er som Lykke sier, det kommer an på kontrakten din, evt egne avtaler i din bedrift.

Likestillingsloven krever at kvinner og menn i foreldrepermisjon behandles likt og at fravær i foreldrepermisjon ikke behandles strengere enn annet fravær.

Skrevet

Jeg har også steget i ansennitet under permisjon, og går opp når jeg begynner å jobbe igjen. Andre her på huset har iallefall gjort det, og da forventer jeg det også! :)

Å være hjemme med små barn er likestilt med å ha jobbet, gjelder vel i inntil 4 år tror jeg..? Men om dette er noe som er forhandlet frem her, eller universelt, det aner jeg ingenting om, uttaler meg egentlig på syltynt grunnlag her nå :P

Skrevet

Jeg tror sannelig du har rett, jeg leste det som lønnstillegg og ikke ansiennitetstillegg. Da teller foreldrepermisjon som vanlig ansettelse!

Skrevet

Bever:

Du mener at du tror det er likestilt med at jeg er i permisjon som at jeg jobber?

Fikk forresten ordinært lønnstillegg som alle andre ansatte i april- etterbetalt i september. Dette er tillegg jeg mener jeg skal ha etter ett års ansattelse.

Forresten noen som vet om en lov sant kan stå i??

og sorry, det heter vel tillegg med to g'er.........

Skrevet

Noen fler som kan svare???

Skrevet

Hvis det ikke er bestemt noe annet i arbeidsavtalen din eller i tariffavtalen som du er omfattet av beregnes foreldrepengene du får utbetalt under permisjonen ut fra hva du har opparbeidet deg rett til før du gikk ut i permisjon. Du har ikke krav på lønnsøke mens du er i permisjon uansett om det skyldes at ansiniteten øker eller lønnsforhandlinger.

Når du begynner å arbeide igjen skal du ha den lønnsøkningen som er gjeldende på det tidspunktet. Du blir ikke stående på gammel lønn men får glede av lønnsoppgang fra det tidspunktet.

I ditt tilfelle er jeg ikke sikker på hvordan det blir. Hvis forhandlingene drar litt i langdrag er det ofte man må gi dem tilbakevirkende kraften mnd eller kansje to. Da fungerer det som oftest slik at de som fortsatt er i arbeid på det aktuelle stedet får etterbetalt fra en viss dato, men at de som har sluttet i jobben i mellomtiden ikke får det. Om foreldrepermisjon regnes som å være i jobb i denne sammenhengen vet jeg ikke. Det kan muligens bli advokatmat.

Hvis du hadde gått ut i permisjon før den datoen ny lønn ble beregnet ut fra, har du ikke rett på denne økningen før du begynner å jobbe igjen.

Hvis du ikke gikk ut i permisjon før etter den datoen ny lønn ble beregnet fra er det mulig du har krav på tillegget.

Skrevet

Fikk endelig løst dette med jobben og fant ut at jeg har krav på tillegg selv om en er i permisjon, fordi en ikke skal bli satt tilbake iforhold til de andre som har sanne ansienitet (hekkan for et vanskelig ord)

som meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...