Gå til innhold

Andre med 1 år som våkner ca 0600??trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

For han våkner så tidlig og legger seg i seks tiden så han får jo 12 timer, men hvordan få han til å sove lengre (han er jo sulten når han våkner) for som regel må jeg legge han i syv-åtte tiden...hadde vært bra om han kunne slått disse sammen slik at han ikke trengte lur før vi går i bhg?

Hva gjør dere? hvor lenge holde de ut før de må legge seg igjen? og spiser dere frokost da eller venter dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen tips, sliter med omtrent det samme selv. Han våkner alt mellom halv fem og seks :s Legger han syv om kvelden, har ikke sjangs til å holde han lenger oppe :)

Når det gjelder lur på dagen har vi nå etter han har gått i bhg siden august begynt å samkjøre luren. (Har kun gjort det siden rett før jul, før det la vi han i ni-ti tiden og en lur på ettermiddagen)

Legger han ikke før halv tolv de dagene han ikke er i bhg, sånn at det blir omtrent likt :)

Uansett når han våkner får han ikke frokost før halv åtte (dette etter råd fra hs pga da "lærer" han at han ikke får mat med en gang han våkner)

Og håper at dette kan hjelpe til bedre søvn på sikt. Han har vært slik siden dag en, flere oppvåkninger på natten og tidlig på an om morningen.

Sliiiiten ja... Men det kan vel bare bli bedre? :P Han er snart 13 mnd..

Skrevet

Forsto jeg det sånn at du legger han kl 18 på kvelden? Hva med å drøye til kl 19, og hvis han våkner tidlig morgenen etter gjør du slik: Ta ham opp, inn på badet (pass på at lyset er på), skift bleie og kle ham for dagen, og først da får han mat. På denne måten skjønner han etterhvert at å vakne tidlig betyr ikke mat og kos i foreldrenes seng (snakker av erfaring her altså:-D), og våknetidspunktet forskyves. (Karin Naphaug)

Skrevet

hei dere, ja har prøvd å legge han senere men han er stup trøtt seks og våkner uansett seks ca...

men i går etter bhg var han så sliten at han ble lagt 17oo! (høres villt ut men han nektet å sove etter 1230 og han var helt uslitt da kl nærmet seg 17 )så han våknet idag kl 0500 men da fikk han pupp og så lagde jeg flaske så ble han lagt igjen rett etter flasken og vi våknet 830!! oiii :)

Men jeg har prøvd å stå opp seks og kle på osv men da må han legge seg i 07 tiden og sover en time til....dilemma for vil jo ikke gi mat på natten selv om han da sover lengre...men kanskje prøve litt til å stå opp tidlig og så få frokost nede(kanskje han sover litt lengre...?)

Evnt har hørt om vekker klokke faktisk til små slik at de etterhvert skjønner når de bør stå opp, men mini ligger på magen så han får jo ike sett klokken,,,

Takk for svar

Skrevet

tja, du trenger vel egentlig tips fra noen som IKKE har ettåringer som våkner kl 6... Vi har nemlig en ettåring som vokner kl 6.. Hun legger seg også halv syv og det er umulig å holde henne oppe lenger. Men jeg tror egentlig det er ganske normalt at en ettåring vokner kl 6, det er vel gjerne sånn rytmen dems er, så jeg tror det beste vi kan gjøre er å legge oss tidlig selv så vi er någenlunde utvhilte når dagen starter kl 6...

Skrevet

Har dessverre ingen tips men min pleide å våkne på den tiden, argggg. Prøvde flere løsninger, la tidligere, la senere, kutte ut lur, litt lengre lur, mer mat, mer aktivitet noe som var vanskelig da han er veeeldig aktiv....;), roe ned før natten, etc etc. Våknet kl 0600 samma hva vi prøvde. Og var han våken, så var han VÅKEN.

Her begynte han vel gradvis å sove lengre nå i høst (rundt 2+ år). Nå kan han sove til godt over 8:) Samtidig begynte han i barnehage, kan kanskje ha sammenheng, men nå har jeg nesten motsatt "problem", må vekke han! Og noen ganger er han helt umulig å vekke! Det hadde jeg aldri trodd for et år siden, når jeg som regel satt i halvsøvne mens han var i full gang med lek.

Så ingen god løsning, men bare et eksempel på at det kan snu seg:)) Og at det blir bedre:) Lykke til dere!

Skrevet

Ahh... gleder meg til den dagen jeg må til å vekke lisja!!! :D

Skrevet

Kl 6 er egentlig ikke så ille og han får jo 12 timer. Det er endel! Men du får kutte ut å la han søve før bhg, men vet ikke om det får han til å bli en syvsover.

Min våkner kl 5 HVER dag, hun er 17 mnd....Men uansett hva vi har prøvd så hjelper det ikke. DET er tidlig det!

Skrevet

Min har våknet klokka fem hver morgen, siden han var ca to mnd... Seks er jo langt på dag;) Nå er han ett år, og jeg har enda ikke funnet noen triks som hjelper. Har vel egentlig godtatt ståa, og innsett at det ikke er jeg som er sjefen....

Skrevet

hehe ja legger meg tidlig for vet dagen hans starter da...ja bir jo det nå som jeg etterhvert skal kutt ut ammingen.... er så vanskelig for i natt våknet han fire og fikk pupp(noe han ikke skal men hadde feber igår kveld..) så da sov vi til syv! Er jo så deilig bare...å ligge isengen enn å stå opp seks..for da er jo han trøtt som en strømpe...(og sovner igjen etter en time)

-men jeg skal kutte ut sovingen før bhg..

- nå er det jobb på gang og han får heller bare legge seg tidigere i bhg feks idag ble han lagt 10 og sovnet tvert..

Forresten har jeg innført nå en vekkerlyd når det er morgen så ska si fra hvordan det går etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...