Gå til innhold

liten mage....stor baby.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har vært en del på UL i det siste, og de sier jeg har en baby som er bittelitt over størrelse enn det som var forventet. Magen min er liten i forhold til hvor langt jeg er på vei (uke 28+2).

Om baby`n er litt stor nå.....kan dette jevne seg ut, at den har vokst mye til nå, men kanskje stopper litt opp igjen???

NOEN MED ERFARINGER PÅ DETTE? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Magen min har vært liten gjennom hele svangerskapet, selv nå som jeg bare har fire dager igjen til termin. Jeg har også vært på flere UL og har fått høre at babyen er litt større enn gjennomsnittet. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det kan gå an, siden magen er såpass liten. Men det kan sikkert ha noe med gener/ arv å gjøre, og hvor stor man selv var da man ble født. Tenker mye på det i forhold til den forestående fødselen også, jeg er førstegangsfødende og liker absolutt ikke tanken på en stor baby... Håper noen skriver om sine erfaringer!

Skrevet

jeg aner ikke men jeg har og egentlg liten mage, Var på UL i dag og da fikk jeg vite at bebisen er 1910g nå og forventet fødselsvekt er 4000g Jeg tror jeg dør... Mine to forige fødsler fødte jeg nr1 på 2410g og nr 2 på 3400. Og orker ikke tenke på hvordan det skal gå med en på 4000g huff. Jeg er 31 uker nå.

Skrevet

Babyen ble forresten estimert til å ha et vekstavvik på + 9% da jeg var seks mnd på vei. Har holdt seg stabilt der siden, så for min del stemmer det nok ikke at den vokser i rykk og napp..

Skrevet

Jeg hadde veldig liten mage hele svangerskapet, folk som ikke visste at jeg var gravid la ikke merke til det da jeg var 4,5-5 mnd, og 14 dager før termin tippa ei dame at jeg var 6 mnd på veg. Absolutt alle kommenterte hvor liten jeg var -jeg var bare glad til!!

På UL ble baby målt til 7-9% større enn gjennomsnitt, men jeg fødte en stor gutt på nesten 4,4 kg;)

Så alt går an!! Størrelsen på magen må ses i sammenheng med hvor stor, og ikke minst høy, du er. Jeg er høy, slik at babyen hadde god plass å "strekke seg" på, da blir jo ikke magen så stor.

Skrevet

Ja, det er vel noe med størrelsen på oss som bærer baby`n og ja.

Men jeg tror og håper baby`n vokser litt i rykk og napp...( vertfall så håper jeg det, for jeg er gravid nå for siste gang, og håper på å få en liten BABY:))

Skrevet

Forrige gang lå jeg helt nederst på normallinja ved måling av magen hele svangerskapet, jordmor sa jeg kom til å få en baby som maks veide 3,3 kg. Ut kom ei jente på akkurat 4 kg.

Denne gangen vet jeg at jeg får enda en stor baby, ul i mnd 7 viste vekstavvik på over 20%. Gruer meg litt til fødselen kjenner jeg;-)

Nå er magen min ganske normal, litt over.

Skrevet

dere som har vært på ul og fikk vite hvor mye babyen veier, hvor mye veide den da, og hvilken uke var du i? jeg var på ul i dag er ca 30 uker og jenta veier 1700 gr. har et vekstavvik på 4% over gjennomsnittet. jordmor sa det ikke var så mye, og at hun var helt normal. men kan jeg regne med at hun holder den kurven fremover, eller kan hun bli enda større? er førstegangs og jeg heller liker ikke tanken på en veldig stor baby.

Skrevet

Når jeg var på 3D UL i uke 25 så var gutten min 996 gram. Fikk ikke vite hvor mye han evt er over gjennomsnittet.

Han vokser jevnt, men de sier han er bittelitt over gj.snittet.

Men på kurven på skjemaet mitt der de måler livmora, så ligger jeg under den røde streken...Vertfall så holder han kurven sin og livmora holder kurven, for de gangen jeg har vært hos legen og de gangene jeg har vært på UL så vokser han og livmora jevnt hele veien.

Skrevet

Hei!

Har erfaring med dette :-) Viss du ser bort frå den siste månaden når kroppen min knip tak i kvar drope vatn som kjem inn i kroppen min, og nektar å gi slipp. Har EST ut siste månaden alle gongane. Masse vatn. Men fram til den siste månaden altså; forholdsvis liten mage og ikkje liten unge. Har det slik no også, og nyt det. Om ei veke eller to startar nok vannlagringa :-(

Men altså... Jordmor seier at eg ber ungen djupt. Han ligg langt inne i kroppen min, om du skjønnar? Ligg liksom heilt bak ved mi ryggrad. Eg er ikkje spesielt høg, men litt over snittet, kanskje? Eg er ca 172 cm høg. Jordmor forklarer det slik at sidan eg er såpass høg, er der plass i høgda til alt det som babyen må dytte vekk(magesekken og sånn). Resultatet for oss som har det slik, blir gjerne meir plager med halsbrann og følelse av pustebesvær. Men mindre risiko for dei verste strekkmerka, så ein skal kanskje ikkje klage? :-)

Slikt er altså fyrst og fremst genetisk betinga. Har ikkje så mykje med kor godt trena magemusklar ein har og sånn.

Skrevet

Hei og god morgen:)

Jeg og bærer min gutt helt bak i ryggen, så er jeg 170 høy.

Men det at vi kan forvente oss vann i kroppen om kort tid er jo ikke sikkert. Dette er jo noe som er utrolig forskjellig fra person til person.

Men som du sier...mulig vi slipper de altfor grove og stygge strekkmerkene...:)

Ha en fin dag:)

Skrevet

hei var på ul i uke 26, da var han stor i forhold til den uka jeg var i.. men babyene kan vokse mye en uke og stoppe opp igjen. har 18 dager igjen til terminen og folk spør om jeg er i 4 mnd.... uff er faktisk veldig slitsomt om du har liten mage. får spm som han kan jo ikke være stor.de skjønner ikke at vi bærer barnet forskjellig. men han ligger på linjen i sf-mål.

Skrevet

Jeg må bare skyte inn at det er enorme individuelle forskjeller når det gjelder dette... Jeg er 169cm, bærer babyen heeelt foran i magen (har morkaka på bakveggen), har ikke blitt spesielt stor enda det bare er 10 uker igjen, og har ingen strekkmerker (bank i bordet...)... det fikk jeg ikke forrige gang heller... og babyen er estimert til å ligge 1% over snittet i vekt...

Så lenge babyen følger sin egen kurve skal man ta det med ro - det sies jo at vektestimeringen er +/- hvertfall 500g på fødselstidspunktet... dessuten er det ikke "fettet" på babyen som er det værste å presse ut... ;) det er hodeomkretsen som er det avgjørende i så henseende.... :P

Skrevet

Jeg hadde en gigantisk mage.. og min jm tippet vekten på sønnen min til å bli 3800g

men da jeg hadde født , viste det seg at han var ganske så liten.. han var 2911g..

Skrevet

Hmm....dette er jo egentlig ikke til og bli klok på da.

Man får nesten bare ta det som det kommer:)

Og det er jo sikkert sjelden jordmødrene har rett når de "tipper" veka på ungen.

Og JA, så lenge ungen følger sine mål, så er jo det d beste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...