Gjest MMJ Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Her er oppgaven: Ta for dere en form for sosial ulikhet i dagsens samfunn. Drlft årsakene til fenomenet ved hjelp av sosiologiske teorier og/ eller tilnærminger. Bruk gjerne eksempler. Noen som har noen tips eller råd til meg her?
Gjest -<<- Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Hvilke teorier har du studert a? Sosiale ulikheter er det jo ikke vanskelig å finne eksempler på; lønnsgrupper, med/uten arbeid, aleneforsørgere, utdanning/ikke utdanning, innvandrere etc.
Gjest MMJ Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Vi er jo helt i start fasen i studiet... Har jo hørt om disse 5 store (max, marx, Durkheim osv), har jo lært noen forklaringsmodeller, egenskapsforklaring (mikronivå), Relasjonsforklaringer (meso) osv,... Så har vi lært om alle disse perspektivene... kritisk, nykritisk, sosial patologi osv... Metologiske tilnærminger.. Tja... helt i begynner fasen som du kanskje skjønner .....
SandraSalamander Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 Jeg tenker umiddelbart på pierre bourdieu, og hans tilnærming da. Men jeg er ikke akkurat sosiolog. Har bare hatt noen få emner der vi har vært inne på det. Lykke til:)
Gjest MMJ Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Måtte lete gjennom notatene her... vi har rett og slett ikke hatt om han. Så i pensumbøkene, og der står det liksom hans navn i en setning, bare sånn kort, to tre ganger.... Så føler ikke han kommer til å være en av de viktigste i dette studiet... eller kanskje .... kanskje hun bare ikke har kommet så langt enda?
SandraSalamander Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Ok:)Jeg studerer ped, så jeg hadde om han på oppgave OG eksamen, men det var jo pedagogisk sosiologi da, så det er sikkert derfor. Kan jo ikke regne med at sosiologi og pedagogikk vektlegger samme teoriene og har samme innfallsvinkel alltid. Men begrepet sosial ulikhet forbinder jeg iallefall med reproduksjon av sosial ulikhet jeg da, men er ikke sikkert det er noe i det for deg:)
Gjest MMJ Skrevet 26. januar 2009 #8 Skrevet 26. januar 2009 Hva mener du med reproduksjon av sosial ulikhet? Ikke meningen å mase altsååå
SandraSalamander Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 hehe:) Du maser ikke.Ha i bakhodet at jeg er på tynn is her:) altså, f.eks barn av de med høy utdanning har større sannsynlighet for å ta høyere utdanning selv. som pedagog har jeg jo et utdanningsperspektiv i bakhodet her da,skolen skal jobbe mot sosial ulikhet, samtidig ser vi at det ikke fungerer, ulikhetene reproduseres bare. Sosial ulikhet henger jo sammen med klassebegrepet. Sosiale klasser eller grupper- forskjeller de i mellom reproduseres. Herreguud, jeg ser at dette er rotete. Har ikke pensumbøkene her heller.
SandraSalamander Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 Sosial ulikhet har jo betydning for mye da, helse, skole, velferd osv. Derfor er jo reproduksjon av sosial ulikhet uheldig, det er en grunn til å sette i verk tiltak ovenfor spesielle grupper i samfunnet. Jeg ble overraska over hvor mye det har å si, og hvor tydelig det er at sosial ulikhet eksisterer da jeg først begynte å lese om det. Derfor syns jeg reproduksjon av sosial ulikhet er ganske interessant. google "sosial ulikhet" så finner du en del om reproduksjon av sosual ulikhet. (haha, superakademisk tips, men da ser du iallefall hvor jeg vil hen) Bla,bla,blaa.. hehe
Pengetreet Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Du kan f eks ha som problemstilling : Reproduserer utdanningssystemet sos ulikhet? med konfliktteori og bourdieu opp mot funksjonalismen (durkheim). Denne probl.st. er en klassiker i sosiologien. Durkheim mener at sos lagdeling skjer ut fra individuelle evner og at utdanings systemet er rettferdig fordi det belønner evner og innsats. Konfliktteori mener at utd.systemet er konstruert på overklassens premisser og befester priviligerte klassers posisjon i samf. Bourdieu hevder at kulturell differeniering gir "nøkler" til forskjellige sos.lag. (har en selv høy utd er det sannsynlig at ens barn også tar høy utd. - støttes av forskning/empiri). Jeg fikk A på denne oppg nå til jul
SandraSalamander Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 ja, hør på henne i stedet:) Kulturell differensiering sier hun, google sosial ulikhet sier jeg. haha Men det var uansett dette med kulturell differensiering jeg ville fram til.. *flau*
Pengetreet Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 Det var absolutt relevant det du skrev Kulturell diff er bare bourdieus forklaringsmodell på sos ulikhet. Sos ulikhet er systematisk ulik fordeling av knappe ressurser (inntekt, eiendom, makt og status)
Vilja<3 Skrevet 26. januar 2009 #14 Skrevet 26. januar 2009 -Reproduksjon av sosiale ulikheter. Eks. når det gjelder utdanning og arbeidsliv. - Funksjonalistisk forklaring på sosial ulikhet: At alle må ha sin plass i samfunnet for at det skal fungere - Marxistisk syn: Den sosiale ulikheten er skapt av konflikten mellom kapitalistene og arbeiderene - makt / avmakt Bare noen stikkord jeg kom på i farten. Jeg husker akkurat denne oppgaven hadde blitt gitt da jeg jobbet med tidligere eks.oppg Hvilken bok har du? Jeg brukte en som heter mennesker(individ)og samfunn av Shifloe(eller noe i den dur) Et av kap.i boka heter sosial ulikhet og der stod det veldig godt forklart Lykke til:)
Pengetreet Skrevet 26. januar 2009 #15 Skrevet 26. januar 2009 Hmmm, ser at oppg teksten din ikke passer helt med forslaget mitt... Men du kan bruke samme tema, bare omformulere det. F eks: Forskning viser at sannsynligheten for at en person tar høy utd øker dersom foreldrene har høy utd. Du kan også snu det på hodet og vikle det ut fra fam uten høy utd. Kan trekke inn veldig mye relevante teorier her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå