Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Har jo lest en del om fordelene med å ta ul såpass tidlig. Man kan se mange ting i disse ukene som man ikke kan se på ordinær ul og om det skulle være noe seriøst galt kan man da ta en "vanlig" abort i stedet for å måtte føde et dødt barn senere i svangerskapet. Jeg vet det er mye etikk inne i bildet her, spesielt rundt dette med Down Syndrom, men saken er at Down Syndrom bare er en liten del av det de evt kan finne og mange ting som oppdages tidlig kan gjøres noe med hvis de finner det ut tidlig nok. Derfor har jeg bestemt meg for å ta en privat ul i ca uke 12 og lurer på om det er mange som gjør det eller er det fortsatt vanligst å vente på ordinær ul?
SokkeLaila Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Jeg gjorde det -var på UL i uke 12. Ikke for å sjekke sykdom hos barnet, men for å se om det var et levende foster der og for å utelukke evt tvillinger. Har flere toeggede tvillingpar i nær familie. Legen foreslo å ta innvendig UL, men dette avslo jeg. Ikke nødvendig da jeg bare skulle se om det var et bankende hjerte eller to tilstede.. Så mitt svarer på en måte 'nja' på det du spør.. Jeg har tatt UL i uke 12, men jeg tok utvendig og dermed vanskelig for lege/JM å se evt utviklingsavvik.
Mamma´n til lillemor Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Når man leser her inne så virker det som om det er veldig normalt å ta tidlig ultralyd, men ingen jeg kjenner har gjort det. Tror nok de aller fleste venter til ordinær ultralyd ca. uke 18. Jeg har min neste uke og gleder meg veldig til det. Inntil man selv kjenner spark fra den lille så kommer man til å måtte stole på naturen uansett. Mulig å ta tidlig ultralyd i uke 8 og miste i uke 9, så det er ingen garanti for at ting går bra. Nå kan du jo også snart spørre om lege/jordmor kan høre etter hjertelyd også. Legen min sa han gjerne ventet til etter ultralyd med dette, men siden jeg ba han om det så prøvde han på forrige kontroll. Hørte en fin puls på 160:-)
Drømmer om nummer 3 <3 Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er 12 uker på vei på onsdag, og skal på UL på torsdag. Rett og slett fordi jeg har lyst til å vite at det er en levende baby inni der før jeg forteller det til alle rundt meg Var på tidlig UL sist svangerskap også, og det var veldig betryggende og en stor opplevelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå