Gå til innhold

Fortvilet mamma trenger tips!! ang. tannpuss......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har aldri likt å få tenne pusset, men syns nå det bare blir verre og verre. Det må gjøres med makt av mannen og meg. Dessverre. Han er nå snart 20 mnd og er blitt så sterk, så er vanskelig å få gjennomført. Han hyler, stritter i mot, sparker og nekter åpne munnen. Helt "klikk".

0 tårer, så smerte kommer det nok ikke av.

Vi har prøvd alt vi kan komme på av tips, råd og "fornuftige" handlinger, men ingenting hjelper. Absolutt ingenting. Er så fortvilet og det gjør så vondt at dette må være kamp hver eneste dag.

Er det noen som kan hjelpe oss?

Finnes det et tips vi ikke har prøvd mon tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun pusser mine og jeg hennes. Og så får vi begge fluor i premie.

Skrevet

Ta han med i butikken og la han velge sin egen tannkost. Og tannkrem. Kjøp fluortabletter som han får til "premie" når han har pusset.

Skrevet

Få se hvordan løva brøler?

Og løveungene?

Og krokodilla?

Osv osv osv

Ellers så funker det fint med fluor tabletter i premie her. Så begynner han å tulle her så truer vi bare med at da må han legge seg uten fluor tablett ;o)

Også synger jeg av full hals alle ønskesanger.

Også pusser han etterpå om han vil

Skrevet

Kjøpe tannkost til å ha på fingeren på apoteket. La han "pusse" med sin kost, mens dere pusser med fingertannbørsten.

Skrevet

Han er veldig glad i fluortabletter, så roer seg med en gang han får det.

Vi har prøvd mange ulike sanger, grimaser, leker, elektrisk tannbørste, lang tannbørste, kort tannbørste, se i speilet, pusse våre tenner, pusse sine egne m.m.

Skrevet

Min gutt er fascinert av småting så da pleier jeg å alltid gi ham noe i hendene som han skal fokusere på - nå for tida så går det bra med forskjellige kort, helst med farge og bilder. F.eks kredittkort, medlemskort, solkort etc. Driver og snur og vender på disse og leker med dem, mens han automatisk gaper - og da skynder jeg med å pusse tennene før han blir lei. Da tar han over og får tygge og kose seg med tannkosten før han gir meg den.

Sambo får faktisk lov å pusse tennene uten å måtte gi ham ting.

Så kanskje avlede og gi ham noe som han ellers ikke får fikle med ;o)

Skrevet

Jeg plystrer faktisk.

Plystrer en sang han vet hvem er så må han gjette. Mens jeg plystrer står han helt stille med munnen åpen og følger spent med på melodien. Når jeg er ferdig spytter han og gjetter. Dette gjentar vi til tenna er rene.

Fungerer kjempe bra hos oss, han synes det er kjempe morsomt.

Nå skal det sies at han er 2 år og 8 mnd så han kan endel sanger da. Blir faktisk imponert til tider.

Belønnes med en fluor tablett og hele tannpuss prosessen går lett som en lek :)

Skrevet

Veldig godt tips, Hebbie, som funker stort sett alltid bortsett fra tannpuss :-(

Han er veldig opptatt av små ting, esker, kort og div dingser som fint holder han helt i ro når f.eks. bleie skal skiftes..

Skrevet

Plystret, sunget og gjort all verdens rare lyder her også. Haha...men dessverre til ingen nytte.

Skrevet

Men den gåten er da så enkel å løse:

Elektrisk tannbørste med Mikke Mus hode.

Etter at den kom i hus er det sjeldent krangel om tannpussen :o)

Skrevet

Her ble det en helt annen verden når han fikk elektrisk tannbørste. Etter det gikk det som en lek.

Skrevet

Var litt gøy med elektrisk børste i 2 dager, men etter det like ille igjen...... :-(

Skrevet

tøtta mi er glad i fluor, så hun får holde fluorboksen mens vi pusser, men hvis hun nekter så tar jeg den ifra henne.. da blir det mer synlig at hun ikke får fluor hvis hun ikke pusser... samt at jeg teller til 10 på hver side, så spytter hun.. også koser vi, har god tid, jeg kan herme etter henne hvis hun rekker ut tunga(hun liker at jeg pusser tunga hennes), snakker om spesielle begivenheter som har hendt..

vi har også i en periode hatt det slik at hun holder en egen tannbørste og får pusse annenhver gang.. hun får også ta på tannkrem selv..

det er også veldig viktig å forberede barnet i god tid, som at: først nattdrakt, så vi vasker ansiktet, så pusser mamma tennene dine .. også gjenta..

det kan virke som om det har blitt fast vane å nekte med tannpuss, kanskje endre litt på leggerutinene? feks pusse tennene i badekarret, eller at han får ha føttene i vann?

nå har jeg ramset opp endel, men du som forelder kjenner barnet ditt aller best så du finner nok ut tilslutt hva som skal gjøres:)

Skrevet

Vi har alltid hatt faste rutiner for å stelle for kvelden og legging. Alt går veldig fint, men det er tannpussen som vi sliter med.

Kanskje vi skal endre rutinene/rekkefølgen på kveldsstellet. Må prate med mannen min om dette, så får vi lage en felles plan :o)

Tusen takk for alle fine svar og råd!!

Kom gjerne med flere hvis dere har :o)

Skrevet

Barn vil jo gjerne bestemme noe, og han vil tydeligvis bestemme at han ikke vil pusse tennene.

Her i huset funket det fint å flytte "bestemmelsen" fra om vi skulle pusse tenner til "med hva" vi skulle pusse tenner. Vi kjøpte inn 3-4 ulike tannbørster som de kunne velge mellom hver kveld, og gjorde selvfølgelig et stort nummer ut av det. "åh, jeg lurer på hvilken det blir i kveld..."

Skrevet

Himmel og hav:

Det skal jeg gjøre!

Kjøpe flere og prøve ut det.

Tusen takk :-D

Skrevet

jeg ville satt meg ned og pratet med han om morningen og flere ganger i løpet av dagen at i kveld skal vi pusse tennene uten bråk. og om han greier det får han fluor og en bok fordi han har vært så flink.

så når kvelden kommer så sier du "nå skal vi pusse tennene, er du flink nå skal du få fluor tablet og få velge hvilken bok vi skal lese" om han begyner og hyle så minner du han på det. og om han ikke stopper så legger du han i sengen med klær og alt og sier "når ikke du vil pusse tennene så vil ikke jeg ta på deg pys og lese bok for deg" også går du ut.

og går inn etter en stund og sier "skal vi pusse tennene ordentlig nå? også lese bok?" helt til han går med på det.

det tror jeg funker best

Skrevet

Skal notere med tipset ditt også, smileansikt!

:o)

Skrevet

Samme problemet her Alba :( så jeg leser og noterer bak øret med stor iver hehe...

Lykke til

Skrevet

Lykke til du også, Mazza!

Vå får prøve ut alt vi har fått av råd her og gi hverandre en tilbakemelding :o)

Skrevet

ja må nok ut å kjøpe elektrisk idag...vet du hvor de har den??

Skrevet

Noen matbutikker har elektrisk ellers så har de på elkjøp o.l...

Skrevet

Litt usikker, men tror mannen kjøpte på Lefdal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...