Gå til innhold

Presentasjon for ca 100 personer..gi meg styrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal holde en presentasjon i morgen for mange og jeg kjenner at alt i meg knyter seg ved tanken. Jeg får skikkelig angst av dette. Det er vanvittig mange da. Er det noen som kan gi meg noen tips på hvordan jeg kan holde meg kald og rolig?? Hater virkeli dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette funker for meg:

Ser ingen direkte i øynene. "Sveiper" over publikum i ny og ne med blikket, men jeg ser egentlig bare på hodene/frisyrene deres, ikke i øyehøyde. Ser je gi øyehøyde, så fokuserer jeg blikket på pannen. Ingen ser at jeg ikke ser dem i øynene når det er så mange til stede.

Det var en teknikk jeg lærte på et kommunikasjonskurs i Statoil for mange år siden, og har brukt det hver gang jeg presenterer nye prosjekter.

Det er latterlig å si, for jeg vet hvor nervøs jeg kunne være, men å være nervøs skjerper sansene dine, og du får et mye bedre foredrag. Når du kommer opp på podiet, se på et punkt bakerst i salen...trekk pusten dypt, og pust ut. Dette punktet bakerst i salen er "trygghetspunktet" ditt...samme hva det er...et vindu, en dør, en nydelig mann?? :)

Men trekk pusten....og pust ut,,...og så sier du: Hei, mitt navn er "*Olivia*", og jeg skal i dag snakke om....bla bla bla....slik jeg har lagt opp presentasjonen er følgende.....

Kommer du HELT utav det, så vender du blikket mot trygghetspunktet ditt, og smiler - og så begynner du på an igjen!

Lykke til! :)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for råd. Dette skal jeg forsøke. Er så nervøs at det har ødelagt hele helgen for meg. Jeg kjenner det jeg skal snakke om veldig godt så er ikke redd for det, men jeg har en tendens til å snakke om helt andre ting enn jeg skal når jeg blir nervøs. Er så redd for at de skal se at jeg er nervøs også..

Skrevet

Du fikk mange gode råd her. Jeg skriver alltid manuskript, jeg bruker det aldri, men har det med i tilfelle jeg skal bli så nervøs at jeg fullstendig glemmer hva jeg skal si.... Fokuser på å puste skikkelig med magen, smil og tenk at du skal ikke ta deg selv så utrolig høytidelig. 100 stk er ikke SÅ sinnsykt mange, du kommer til å klare deg kjempe bra. Det værste som kan skje er at du blir litt skjelven i bena og stemmen...

Jeg liker å ha øyekontakt, prøver å finne det mest vennlige fjeset i salen å fokuserer på det fjeset.

Lykke til!

Skrevet

Dette komer til å gå kjempebra! Bare at du har påtatt deg dette, sier noe om at dette klarer du å gjennomføre! :-)

Basics er:

Smile!

Ikke for mange setninger på presentasjonen (powerpoint?), det klarer de ikke lese likevel.

Snakke til salen, ikke lerretet.

Smile!

Husk at de laaaaange sekundene du syns det tar, om du må tenke deg om, er for tilhørerne bare et svusj. Taushet er gull, bruk den tiden du trenger, ikke fyll opp med stamming og stotring og ehm'er.

Smile!

Hvis du finner noe, kan det skape god stemning og forventning om du innleder presentasjonen med en ekstra "wow-faktor". Da tenker jeg på å gå rett inn i et "bilde"/historie, som er relevant for presentasjonen. DERETTER kan du si hei, jeg heter osv. (F.eks. jeg holder et miljøforedrag, og begynner med å strekke meg godt, si "Ah, endelig søndag. Jeg skal ut og leke i frisk deilig luft med datteren min". Så bilde! Fælt bilde av forurensende piper med røyk veltende ut.)

Vær deg selv! Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Jeg har øvd og øvd mye nå. Så jeg er trygg på hva jeg skal si. Jeg har noen få punkter på power pointen men snakker en god del rundt hvert punkt.

Dette med pauser syns jeg er veldig ubehagelig. Dersom jeg må tenke meg litt om eller forsikre meg om at jeg har fått med alt. Kanskje de ikke merker det så godt om ikke skravla går i ett. Skal se etter det når jeg ser andre holde presentasjon.

SMILE, det har jeg ikke tenkt et sekund på. Jeg ser sikkert skikkelig alvorlig ut når jeg snakker. Skal prøve å legge inn et lite smil her og der.

Bare jeg ikke blir oppfattet som light/useriøs da..?

Wow faktor ja, jeg husker en dame som kom inn å startet med en trompet fanfare. Husker henne enda da selv om det er veldig mange år siden, litt usikker på om det er positivt..hehe

Skrevet

Klart, en helt "meningsløs" ting som en trumpetfanfare var vel ikke akkurat det jeg tenkte på. Bare noe, bittelit, som vekker salen og gjør at du skiller deg ut. Men for all del, det er ikke det du skal bruke energi på å finne på nå, om du syns det var rart. Men det kan være kult! ;-)

Smile gjør deg useriøs? Nei. Og selvfølgelig ikke stå og glise som et dumt naut! Men være avslappet, hyggelig, slik at salen mottar lettere. Snakker du om alvorlige ting (sykdom, fattigdom el.l) skal du kanskje ikke smile sååå mye...

Skrevet

Hei

Jeg er også i utgangspunktet litt redd for å snakke fremfor mange mennesker - men jeg har lært meg å gjøre det. Så da er det ikke så skummelt lengre..

Mine tips er:

Smil innimellom. Da virker du vennligere, og det blir morsommere å høre på deg.

Se på publikum, men hvis du blir nervøs av å se på enkeltmennesker, så bare sveip over salen med blikket. Det funker like bra.

Ta pauser og tenk deg om. Det virker som laaaange pauser for deg, men de varer bare et par sekunder. Det er lettere å høre på folk som tar pauser i foredraget.

Hvis du kjenner at musklene knyter seg og at du snakker fort og blir kortpustet - stopp! Ta en pause. Trekk pusten. Slapp av i magen, rompa og kjeven (det er de musklene jeg strammer når jeg blir nervøs, i hvertfall...). Ta en slurk vann. Og så fortsetter du.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...