Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Vi har tenkt til å holde navnfest for vår datter som kommer i juni, men har samtidig veldig lyst til å bruke hjemmestrikket dåpskjole som svigermor skal lage. jeg synes det blir litt feil, men har fortsatt veldig lyst. For meg blir et dåp i kirken uaktuelt, siden jeg ikke er troende. har noen noe tips til hva jeg bør gjøre? for hvis jeg skal ha kjolen, må jeg si i fra...
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Det er fritt fram for å bruke dåpskjole ved borgelig navnfest. Vi gjorde det med første og skal det igjen med andremann:)
Gjest Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Bruk det du vil. Hvis ikke du synes det gjør noe med såkalt "dåpskjole" til navneseremoni, så kjør på. Vi skal og ha navnefest, men jeg vil ikke bruke dåpskjole. Derfor prøver jeg nå å strikke min egeninspirerte bunad til lille jenta vår:) Tror det blir kanonbra:) Men jeg synes du skal gjøre akkurat slik du føler for! Magefølelsen er viktigst.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 nei det syns jeg blir helt hølihue, dåpskjolen er jo direkte knytta til kristen dåp, hva har den på navnefest å gjøre??
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Du bare måtte være anonym,ser æ.. Hva er det med dåpskjolen som knytter den så sterkt til den kristne dåp (bortsett fra tradisjon)??
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Ser etter et kjapt søk på internett at kjolen symboliserer renhet i og med at den er hvit, og at man skal vokse i troen ved at den er lang. Humanismen er et livssyn som setter mennesket i sentrum og fremhever den enkeltes menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og iboende verdighet. "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd." Så på denne måten vil jeg si at kjolen vil symbolisere renhet (uskyldighet) i navneseremoni også. At den er lang kan jo symbolisere å vokse i tro i humanistisk syn også. Nemlig tro på menneskeverd bl.a. Tro på det gode i mennesker. Vårt samfunn er alltid i endring. Mangfoldet tror ikke lenger på djevler og onde ånder, men vi døper likevel. Ikke alle tror på Gud,eller vi tror på "ulike" guder. Humanistisk tro er ikke noe mindreverdig, vi bare tror ikke på guder, men på mennesker og likeverd. I fremtiden vil ikke dåpskjolen være forbeholdt kirken, den er bare et symbol på noe jeg tror vi alle kan være enig i, renhet i barnet, og at barnet skal vokse. Fysisk og mentalt. For noen vil sikkert kjolen ha en dypere mening, men for andre er den et nydelig tradisjonsrikt plagg som passer perfekt til en seremoni man bare skal gjøre en gang i livet (barnet). Derfor gjør og kommer folk til å gjøre, akkurat slik de har lyst til når det gjelder bruk og ikke bruk av dåpskjolen.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 (nå er det ingenting som heter borgelig navnefest, men regner med at det er humanetisk navnefest du mener) men så til spørsmålet. Personlig syns jeg det blir litt feil å bruke dåpskjole når det ikke er dåp. Dåpskjolen skal jo symbolisere troen på gud og det er den barnet vokser inn i og når de står til konfirmasjon (i kirka) skal den hvite kjolen der symbolisere at de når er troende og har vokst inn i troen.. Dette er jo ganske fjernt fra en navnefest der det ikke handler om noen religion. Men for all del. Det er mange som velger å bruke dåpskjole og ønsker dere å bruke den er det ingen som vil nekte dere det.
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Kjære Anonym:) Du synes kanskje også det er "hølihue" å døpe i kirka i noe annet enn dåpskjole? Kanskje mange som ønsker å døpe i bunader eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå