mayaya Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Heisann! Jeg lurer på om noen kan svare meg på følgende, og evt henvise til regler rundt det; Når en person skal ha permisjon, blir stillingen utlyst. Dette som et etårsvikariat, som avtalt. Men i teksten står det at stillingen er fulltid, selv om eier av stillingen ikke jobber fulltid. Er det ok? Og i tillegg - kan man der legge andre ting under stillingen, som oppgaver pluss hvem man rapporterer til? Jeg sier på forhånd takk for alle svar
Gjest elviramiranda Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Arbeidsgiver har nok all rett til å endre litt på stillingen. Som du sikkert vet, betyr jo ikke permisjon i fra en stilling at du nødvendigvis kan forvente å få nøyaktiv samme stilling tilbake når du begynner igjen. For å sette det litt til ytterpunktet her: Det eneste du strent tatt har rett til er jobb i samme firma når du kommer tilbake igjen... Stillingen din kan godt både endres og opphøre i mellomtiden. Det hadde jo vært rart om en arbeidsplass må 'låse' en stilling og være forhindret i fra innovative tiltak bare fordi noen ansatte er i permisjon....
3b@rnsmor-30* Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 når man lyser ut en stilling kan man velge å endre den for en periode tror jeg. er ikke helt sikker, men vet at det går an når man lyser ut en fast stilling i hvertfall.. da kan man endre den først både i størrelse og innhold. men jeg tror det er fint mulig når man lyser ut vikariater også.. mener det blir gjort i kommunen.. jeg jobber i SFO og skole og der hender det de endrer på stillingene fordi interne folk får deler av den eller noen av oppgavene, også lyser de da evt ut resten og med andre oppgaver. også blir dette ordna tilbake igjen når personen som "eier" stillingen kommer tilbake.
mayaya Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2009 Helt enig! Men på andre siden, er man ansatt i et vikariat så har man krav på den dersom man ikke er der i stedet for noen. Og da er gråsonespørsmålet; kan personen kreve noe når man har en annen stilling enn vedkommende hadde? Spes ifht stillingsprosent da, det er det som er viktigst her.
3b@rnsmor-30* Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 nå kan det godt hende at de har vært snille på de skolene jeg har jobba på siden folk har kommet tilbake i samme jobb, for de er jo bare ansatt i kommunen - for tiden på den og den skolen og med de og de elevene.. og man kan jo i prinsipp bli flyttet rundt hvert eneste år... men i praksis gjøres jo oftest ikke det da..
3b@rnsmor-30* Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 skjønte ikke hva du mente med at man har krav på stillingen når man er ansatt i vikariat???
Gjest elviramiranda Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Er ikke helt sikker på hva du mener, men forstår jeg deg rett at du er redd for å ikke få igjen jobben din?
mayaya Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2009 Nei, ikke noe problem her i forhold til at personen skal få tilbake sin gamle stilling. Men to spørsmål; 1) Vil personen kunne kreve den større stillingen som har fungert i dens stilling? 2) Vil vikaren kunne kreve noe siden den har hatt et vikraiat som ikke dekker en anens jobb?
Gjest elviramiranda Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 1) Nei, ikke kunne kreve, men selvsagt lov å spørre :-) Det er jo tidligere inngått arbeidsavtale om arbeidstid som gjelder... 2) Vikaren er så vidt jeg skjønner her innsatt for å vikariere for en som er ute i permisjon. Vikaren har ingen fortrinnsrett til den permittertes stilling, nei. Det er dog helt fritt og opp til arbeidsgiver om arbeidsgiver ønsker å beholde både den permitterte og vikaren når den permitterte kommer tilbake. Den permitterte har da i utgangspunktet rett til å få sin stilling tilbake.
mayaya Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2009 Ja, der er jeg enig. Man har ikke rett på den permittertes stilling. Men - når man er i et vikariat som IKKE dekker en annens jobb, kan man kreve denne stillingen fast. Dersom stillingen er endret i innhold i tillegg til at den er større enn eiers stilling, kan arbeidsgiver da fortsatt fremholde at stillingen tilhørte eier? Evt, kan vikar kreve å få den overskytende stillingsprosenten, i og med at denne ikke dekker noen?
Pengetreet Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 En vikar kan ikke kreve noe som helst når vikariatet er gått ut for da er kontrakten opphørt. Hvis en vikar skal kreve en stilling som han/hun har jobbet i, så må vedkommende ha jobbet i denne stillingen i min 3 år sammenhengende.
mayaya Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 26. januar 2009 Ikke i privat sektor.. Jeg vet akkurat den biten fordi jeg har vært med og krev fast stilling for flere "vikarer".. Men kan dessverre ikke nok om det andre over her.
bever Skrevet 26. januar 2009 #15 Skrevet 26. januar 2009 Det er noe med at en vikar alltid skal være vikar for noen! Sakset fra Arbeidstilsynets sider: Midlertidig ansettelse Hovedregelen er at arbeidstakere skal ansettes i faste stillinger. Midlertidig ansettelse er arbeidsavtaler som gjelder for et bestemt tidsrom eller for et bestemt arbeid som er av forbigående art. Dersom noen skal ansettes midlertidig, forutsetter det at vilkårene for gyldig midlertidig ansettelse er til stede. Midlertidig ansettelse er tillatt i følgende hovedtilfeller: Når arbeidets karakter tilsier det, og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i bedriften. Dette kan være sesongarbeid f.eks. innen næringsmiddelindustrien og turistnæringen. Midlertidige ansettelser for å høste frukt og bær, guide turister, være julenisse i desember eller servere på uterestauranter om sommeren, vil eksempelvis være tillatt. De ordinære, løpende oppgavene i bedriften, skal ikke utføres av midlertidig ansatte. Generelle svingninger i markedet, f.eks. ordretilgang, vil ikke være tilstrekkelig grunn til å kunne ansette noen midlertidig. Men hvis det skulle forekomme uforutsette situasjoner som gir kortvarige topper i arbeidsmengden, vil midlertidig ansettelse for å dekke opp dette være i orden. Praksisarbeid - opplæring i et fag Vikariater. Det må vikarieres for bestemte personer, f.eks. ved sykdom, ferie eller permisjoner Deltakere i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeidsmarkedsetaten Øverste leder i virksomheten kan ansettes på åremål Enkelte stillinger innenfor idretten - idrettsutøvere, trenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten Arbeid innenfor kunst, forskning eller idrett etter tariffavtale inngått mellom en landsomfattende arbeidstakerorganisasjon og arbeidsgiver Arbeidsforholdet opphører automatisk når det avtale tidsrommet er over, eller arbeidet er utført, med mindre det er avtalt noe annet.
Winterlady Skrevet 26. januar 2009 #16 Skrevet 26. januar 2009 Reglene er slik at dersom et vikariat blir brukt for å dekke opp bemanning i et firma hvor det er behov for en person på fast basis, så er vikariatet ulovlig og vikaren å anse for fast ansatt i firmaet (jfr rettsprakis på feltet). Vikariater er kun tillatt der man er vikar for en reell person, eller dersom bedriften har sesongvariasjon i arbeidsmengden og trenger en vikar for en periode. Sistnevnte kan dog strekkes noe langt, og f.eks. engasjementer og prosjektarbeide over 1-2 år er gjerne lovlige, så lenge bedriften kan vise til at oppgavene som utføres ikke tilhører bedriftens "normale" oppgaver. I stat/ kommune har man krav på fast stilling etter 4 år som vikar ulike steder/ stillinger uansett. Dvs at dersom du er sykepleier i vikar 1 år i 4 ulike bydeler i Oslo, så er du fast ansatt etter 4 år. Forstår hva Hi mener, at de 20% som man ikke er reell vikar for den som er borte for, kan være å anse for 20% fast stilling? Tviler sterkt på at du ville ha fått rettslig medhold her ved så lav prosentdel. Mest sannsynlig har de et ekstra behov nå, som da er tidsbegrenset ca ett år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå