Trønderbærta Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Jeg har litt/ganske lyst på hund, stor fordel for å ha ei unnskyldning til å komme seg ut hver dag, trim, og natur . I tillegg er jeg/vi veldig glad i dyr. Men jeg er litt redd for at den kan bli en del alene, og hvor mye "tåler" de å være alene. Bor i kanten på en skog, så er fint uteområde til hunden her da. Sambo jobber på sjøen, 4uker på jobb og like lenge hjemme. Jeg jobber hver dag fra kl 10/11 - 16. I tillegg til annenhver helg. Ungene er 3 år, og 6 år, og går i bhg og på sfo. Noen synspunkt? Evt. hvilken rase kan passe for oss, må ikke være en så stor hund, helst korthåret, og den MÅ være barnevennlig.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Mitt synspunkt heller vel mest i negativ retning men jeg kommer nå med de uansett jeg da:) * du blir veldig avhengig da * slitsom valpeperiode med tissing inne, biting og særs vilter i leken * oppdragelse Den tåler nok å være alene den stunda du jobber, bare den blir tilvent. Det er mye kos med hund, men du må jo ut om det ryker eller fyker. Ikke noe spørsmål, hunden må luftes og den bør få hvertfall en god og lang tur ila dagen. Blir det stress med 2 unger og drittvær og mannen ute på jobb?
AO3 Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Det er mye jobb og ansvar med å ha hund. Du er ikke borte på jobb så lenge at det blir et problem, men det vil være en utfordring i valpetiden. Du MÅ ta tilvenningen til å være alene hjemme gradvis, ellers vil du raskt få store problemer med en hund med separasjonsangst. Husk også at det vil gjøre det vanskeligere å dra på ferie etc. Det er vanskelig å være spontan med hund! Hva med å låne hund av noen kjente i en uke eller to, for å se hvordan dere synes det er? Jeg vil slå et slag for cavalier king charles spaniel - den er ikke korthåret, men med relativt lettstelt pels likevel. Super førstegangshund, fin med barn, og akkurat passe stor.
LilleBjella Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Hvis du har litt/ganske lyst på hund, så syns jeg du skal la være. Jeg hadde EKSTREMT lyst på hund, og vovsen er i dag to år. Men det er jammen meg mye jobb. Lufting på morgenkvisten og før sengetid, i tillegg til en lang totimerstur etter jobb. Utrolig krevende med valpetiden, hadde ikke klær som det ikke ble hull i, og glad jeg ikke hadde unger i den perioden. Og jeg er veldig glad for at vi er to stk om jobben. Når du må ut minst tre ganger til dagen på tur, så kan det blir slitsomt å gjøre det alene, spesielt med to barn. Ville ikke skaffet meg hund for at du skal ha et alibi for å komme deg ut på tur. Høres sikkert litt krast ut, men ser så mange triste tilfeller med mennesker som aldri skulle hatt dyr. I tillegg til tur og mosjon så må bikkja aktiviseres mentalt, lydighetstrenes osv, og det også krever tid og energi.
To prinsesser Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 Man må heller ik skaffe seg valp:) er mange hunder som trenger et hjem:) se på http://www.omplasseringavhunder.no. der har vi fått hunden vår fra:) el dyrenett.no:)
Trønderbærta Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2009 Tusen takk for svar! Har hatt hund før da, men mått kvitte oss med den pga av flytting til en plass der det ikke passet med hund, pluss en del andre grunner..! Etter å ha lest svarene og tenkt meg litt om, så kommer vi til å vente noen år, og vurdere det igjen da. Ungene er jo blitt større da, og kan hjelpe til (om de vil da..), og evt hunden får mindre tid alene. Jeg var kanskje litt dårlig til å ordlegge meg, men har ekstremt lyst på hund, ikke bare for å ha alibi for å komme ut, men fordi jeg elsker dyr. Men uansett om og når vi skaffer hund så blir det i forbindelse med ferie, og friperiode til sambo.
Eve Dallas Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Høres fornuftig ut. hund kan være til stor glede, men jaggu meg er det slitsomt også når man er alene annenhver måned. Og en treåring som ikke klarer å å allverdens langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå