Gå til innhold

Spørsmål ang. igangsettelse på overtid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at INGEN setter igang fødsel før man har gått to uker over termin hvis alt er bra? Hvorfor får man ikke noen overtidskontroll på sykehus før man er to uker over egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på flere overtidskontroller uten å bli satt i gang. Første overtidskontroll på sykehuset var da jeg var en uke over termin og etter det var jeg inne hver tredje dag.

Startet naturlig 19 dager over termin.

Om gutten min var overtidig? JA.

Skrevet

Kan jeg spørre hva de sjekket på sykehuset når du var der på overtidskontrollene? Må si jeg savner at de kaller meg inn. Vil jo gjerne ha det bekreftet at morkaka fungerer som den skal etc. Er jo slike ting som løper litt høyere risiko når man er over termin, da.

Skrevet

Først var det inn til jordmor som sjekket vekt, blodtrykk, hb - de tingene som gjøres på en vanlig svangerskapskontroll.

Så var det sparketest i ca 20-30.

Deretter inn til lege som tok ultralyd for å sjekke størrelse på¨barnet, fostervann og slikt. I tillegg sjekket legen modenhet.

Skrevet

Hei! Det er store forskjeller fra sykehus til sykehus, på Elverum setter de i gang ganske rett etter ultermin, der kaller de inn alle gravide til kontroll på termindato, det lengste jeg har hørtde har ventet med å sette i gang er 5 dager. Da jeg fikk min første for 4 år siden ventet Bærum sykehus 3 uker om alt var i orden før de satte i gang og de hadde overtidskontroll 14 dager etter ultermin. Rutinene for når man skal sette i gang er opp til diskusjon på de fleste fødeavdelinger, det kommer nok til å bli en endring slik at man ikke kommer til å vente 14 dager med overtidskontroll. Min jordmor sender alle til overtidskontroll en uke over ultermin.

Skrevet

Takk for godt svar. Visste ikke at det var så store forskjeller fra sykehus til sykehus. Men i morgen skal jeg uansett ringe Ahus og si at jeg ikke har lyst å vente 2 uker med å få en kontroll der. Så får jeg iallefall høre hvor velvillige de er til å ta bekymrede damer på over på alvor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...