Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til å si opp kvinner i fødselspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite i dag at det blir nedbemanning i min bedrift fra 1. april. Nå er jeg skikkelig redd for at jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til når permisjonen er ferdig i november..

Noen som vet om permisjonen gjør meg "trygg" ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror ikke arbeidsgiver kan si opp noen i permisjon eller som er sykemeldt, men det betyr ikke at du er trygg når permisjonen er over... jeg ville ha snakket med fagforeningen eller arbeidsgiver om du er usikker på om du har noen jobb å komme tilbake til.

Skrevet

Permisjonen i seg selv gjør deg ikke trygg, men den skal heller ikke gjøre deg ekstra utrygg. Du skal vurderes på lik linje med alle de andre på jobben din. Ofte tar man utgangspunkt i at den med lavest ansiennitet fra arbeidsplassen må gå først. Hvis du sies opp mens du er i permisjon skal ikke oppsigelsen gjøres gyldig før du er ferdig med permisjonen. Dette kan du lese om på lovdata.no i arbeidsmiljøloven. Det kan også våre verdt å sjekke om bedriften din har en omstillingsavtale. Ellers vil jeg råde deg til å kontakte fagforeningen din. Er du ikke medlem noe sted ville jeg meldt meg inn så snart som mulig. Det er alltid godt å ha en organisasjon i ryggen. De kan være gode til å svare på spørsmål. Det er lett å tenke at det å være organisert kun handler om lønn. Men i disse finanskrisedager er organisasjonene gode å ha til mye annet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...