Pitty Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Jeg begynte i ny jobb i august med prøvetid på seks måneder. Jobben har brukt et vikarbyrå for å hjelpe å finne medarbeider (meg) og derfor er jeg egentlig ansatt hos vikarbyrået intill prøvetiden er over nå på onsdag. På fredag fikk jeg beskjed at jobben ikke ville gi meg fast ansettelse! Jeg fikk ingen advarsler, meldinger om at jeg har gjort en dårlig jobb en eneste gang. Både vikarbyrået og jeg fikk bare høre prositive tilbakemeldigner på jobben jeg har gjort. Rett før juleferien valgte jeg å fortalte at jeg var gravid pga formen var dårlig og for å være grei mot de slik at de kan begynne å planlegge. Jeg fikk gratulasjoner, og at de var glade jeg fortalte det så tidlig (var ca 10uker da jeg sa det) for da kunne de tilrettelegge og planlegge fremover. En uke før kontrakten skal skrives får jeg beskjed de ikke vil ha meg. Begrunnelsen er at jeg ikke har levert. Burde jeg ikke fått noe som helst beskjed om dette da, de har tross alt hatt et halvt år på å rette på meg hvis det var noe, og de kunne si det til vikarbyrået. Jeg er så sint, jeg har mistet jobben fordi det selvfølgelig ikke passer meg ei gravid der. Jeg blir også sint på meg selv som alltid må være så ærlig, jeg klarer ikke å holde ting skjult for å redde mitt eget skinn ( jeg trodde heller ikke at det var nødvgendig å tenke sånn) Og her sitter jeg uten jobb og kan ikke gjøre noe, pga min arbeidsgiver har vært vikarbyrået i prøvetiden, selv om jeg har jobbet for de. Jeg er så frustert og lei meg, trodde ikke sånt kunne skje, men der tok jeg grådig feil. Hvem vil gi jobb til ei som er 3 månder på vei da.....? Sorry jeg er så frustert og trengte å få det ut litt...
Pitty Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 26. januar 2009 Ble litt skrivefeil her, ble gira når jeg satte i gang å skrive. Men dere skjønner nok poenget....
*tullemor* Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Off da.. Skjønner du er frustrert Men det her har de jo faktisk ikke lov til!! Det er ikke lov å la vær å ansette personer ut i fra om de er gravid eller ikke.. Å, det var jo veldig innlysende at de ville gi deg sparken akkurat etter du har fortalt det.. Hadde grunnen vært misnøye, så hadde de vel sagt det til deg før! Syns nesten du skal gå videre med det her.. Er du organisert, så ta kontakt med de? Det er jo faktisk veldig viktig for deg og ha god inntekt før babyen kommer... :S
Hb31 Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 off korr ekkelt det va da! Synes det var ei stygg behandling av dem! Har di fått andre til og gjøre den jobben? Men uansett,du skal være BRA dårlig i jobben for å ikke klare prøvetida,så var sikkert graviditeten så stoppet dem! Det er stygt gjort! Synes synd på deg nå jeg!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 akkurat det samme skjedde med meg når jeg var gravid med førstemann. Og de har desverre lov til det, fordi du bare er leid inn, de trenger ingen annen grunn enn att de ikke har behov for deg lenger. Det er derfor de gjør det på den måten. Men, kan du sykemelde deg, det gjorde jeg når det ska sies så hadde jeg Bekkenløsning men hadde prøvd på det likevell! men uansett så har du rett på permisjonpenger fra arbledighetstrygd.. Lykke til!
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Ja, det der var skikkelig dårlig gjort, og selvfølgelig vil man tro det er pga. graviditeten. Fy søren! Jeg ville bedt om et møte med en skikkelig begrunnelse fra arbeidsgiveren, dvs. på hvilken måte du ikke har levert. Be om å få dette skriftlig. Da kan du lettere gå videre med dette. Mulig at de da vil tenke seg om en gang til, hvis de forstår at du ikke er en som finner seg i dette. Fra http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-kvinneligarbeidstaker95.html#Heading12:'>http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-kvinneligarbeidstaker95.html#Heading12: Oppsigelsesvernet under graviditeten Etter aml §65 er en gravid arbeidstaker vernet mot oppsigelse på grunn av graviditeten. Det vil si at man ikke er beskyttet mot oppsigelse som følge av vanlig driftsinnskrenking. Det er arbeidsgiver som må bevise at oppsigelsen er saklig begrunnet i annet forhold enn graviditeten. Dersom oppsigelsen skyldes graviditeten, er den usaklig og dermed ugyldig. Om fremgangsmåten for å angripe en usaklig oppsigelse, se brosjyren "Oppsigelse og avskjed". Denne brosjyren finner du også her: http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/ Det som er viktig er at du må kreve forhandlingsmøte innen 14 dager etter at du mottok oppsigelsen. Se også link til arbeidsmiljøloven ang. dette: http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=211 Ellers; Hva med vikarbyrået, er du ikke ansatt der? De burde også kunne stå på din side i denne saken. De skal jo også finne en ny jobb til deg, og hvis de ikke klarer det, har ikke de plikt til å betale deg lønn? Dette ble langt, men slike ting provoserer meg, og vi jenter må stå sammen og ikke gi oss i slike saker! Lykke til!
Pitty Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2009 Det var vikarbyået som gav meg beskjeden. Jeg fikk beskjed om å komme på et møte fredag som var på mandag for en uke siden. Min kontaktperson fra vikarbyåret trodde hun måtte si til meg at prøvetiden måtte forlenges da jeg har vært syk av og på de siste 2 ukene. Dagen før møtet fikk hun beskjed på telefon de ikke ville gi meg jobb. "Sjefen" min har ikke ringt eller snakket med meg i det hele tatt. Akkurat nå orker jeg ikke tanken på å snakke med han heller, føler meg så lurt. Jeg var å ryddet kontoret mitt på lørdag da ingen var på jobb, la nøklene i postkassen og skrev et brev til "sjefen" hvor jeg fortalte jeg var sjokket og at jeg hele veien har trodd jeg har gjort en bra jobb da jeg aldri fikk høre noe annet. Jeg vil ikke synke i deres nivå og nøyde meg med å si jeg var lei ting ikke fungerte og takket for meg. Jeg vet ikke hvordan de skal klare seg helt der da, mye å gjøre og nå er det kun en prosjektleder igjen. Men det er det siste jeg skal tenke på, de ville ikke ha meg og det er deres tap. Jeg hørte aldri noe negativt, en god leder hadde gitt meg konstruktiv krittikk på veien om det hadde vært noe. Dette har skjedd kun fordi jeg er graivd.
Pitty Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2009 Takk for svaret ditt V.H.G- med spire! Faktisk er det slik at de kan snike seg unna dette, pga jeg har vært innleid av vikarbyrå, så jeg tror ikke jeg har noe å gå på her. Uansett så vil jeg ikke tilbake dit etter behandlingen de har gitt meg. Når det gjelder vikarbyrået så hjelper de meg videre, kontaktpersonen min der er i også i sjokk og trodde ikke dette utfallet var et alternativ i det hele tatt, med tanke på tilbakemeldingene hun har fått om meg. Hun skal gjøre det hun kan for å skaffe meg jobb, så jeg er glad jeg faktisk har vikarbyrået bak meg. Jeg er jo fortsatt ikke helt bra i form, sliter veldig med kvalme og oppkast så det blit nok sykemelding på meg litt, så tenkte jeg å fortelle legen min om det som har skjedd, er dette dumt tro? Jeg har en fortid hvor jeg har slitt med depresjon i perioder, det som har skjedd meg nå trekker meg fort ned igjen og det er det siste jeg trenger. Men foreløpig føler jeg meg mest sinna ennå, lurt og tråkket på.
Pitty Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2009 Takk for var suss@med ny spire Så dette har skjedd deg også ja...fy dette er så urettferdig! Det blir nok sykemelding på meg litt, ihvertfall til jeg er helt bra igjen(er mye dårlig) Men jeg orker ikke tanken ¨på å gå hjemme i 6 månder før jeg skal ut i permisjon, så jobb må jeg få. Går jeg på dagpenger trekker dette snittet mitt så sinnsykt ned, jeg må jo overleve når jeg går hjemme med bebisen også.... Kravstor kan jeg nok ikke være nå, men jeg skal gjøre det jeg kan for å holde meg unna dagpenger og heller få meg en jobb hvis noen vil ha meg....
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 Uff ja, klart det kan stille seg annerledes i og med at det er et vikarbyrå. Uansett kan det være greit å vite reglene, for oss alle i denne situasjonen. Nei, vi får bare håpe det blir ny jobb på deg, slik at du får opparbeidet deg fulle rettigheter. Prøv å tenke positivt og ikke la en slik opplevelse dra deg ned. Det kommer det ikke noe godt ut av. Ta vare på deg selv nå.
lykkeligV Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Stakkars deg.. Men høres ut som om vikarbyrået ditt bryr seg veldig om deg da og det er bra=) Du er ikke tilfeldigvis i Talent vikarbyrå? Der var jeg før, og de var så snille=) Lykke til=)
JENTE06 / GUTT09 Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 Jeg vet ikke hvilket byrå du er tilknyttet, men anbefaler deg å ta kontakt med flere byråer. Da øker sjansen din for å få en jobb frem til permisjonen din startet betraktelig. Det er jo ikke akkurat arbeidstakers marked nå. Så jo flere kontakter jo bedre :-) Jeg føler med deg, og ønsker deg lykke til!
Pitty Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2009 Takk lykkeligV Det er ikke Talent vikarbyrå, men Jobzone. Og de er veldig snille de og, men jeg bør nok undersøke rudnt omkring så Talent vikarbyrå kan jo være et alternativ det også...
Pitty Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2009 Takk for tipset ditt Storesøster på 3 års dagen Jeg skal kontakte flere, slik at jeg har flere ben å stå på. Men bør jeg fortelle om min graviditet? Jeg vet ikke hva som er lurt å gjøre eller ikke lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå