MamiK Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Er det noen andre her inne som har barn og studerer samtidig? Eller som er gravide eller har gått gravide mens de studerte? Og er/var partneren din også student?
*kaisa* Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Hei:) Jeg er alenemor for en datter på 2 1/2 og er gravid i 21e uke med nr 2. Studerer sykepleie 1 året nå. Blir selvfølgelig ikke alenemor lenger når den nye babyen kommer, men kjæresten min bor en så lenge veldig langt bort!
MamiK Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2009 Hvordan syntes du det går å ha en liten datter og være gravid, kombinert med studiene? Får du tid? Er faren til babyen i magen din også student?
linepetrine Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Her i huset har begge vært studenter mens vi ble foreldre! Det går veldig fint an Det er mange flere fordeler enn ulemper. Du får mye mer tid til barnet ditt.
Divamamma fødte 16.08.08 Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har vært heltidsstudent under hele graviditeten og etter fødsel. Slitsomt, men det går greit. Går tredje året nå, og har ei jente på 6 mnder.
mamarama og lille banan Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 jeg og pappaen er studenter, jeg har permisjon nå med lillegutten vår på fire mnd vi vil begge ha ett år igjen av studiene når permisjonen er ferdig. det tror jeg skal gå helt fint
MamiK Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2009 Er meg som startet tråden - bytta navn. Er det slik at begge to får forsørgerstipend for barnet, når begge to er studenter? Er det noen av dere som gikk direkte ut i studiene igjen, etter de 6 ukene du har krav på?
mamarama og lille banan Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 begge får forsørgerstipend hvis begge er studenter, og ikke tjener for mye. det søkes automatisk om det (for mor) når mor sender inn fødselsstipendet, pappaen må sende inn egen søknad om forsørgerstipend.
Erisa* Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Jeg er legestudent, mannen min er sykepleier. Det går greit for det meste, men skikkelig stress i eksamensperioder. Og så har man jo alltid litt dårlig samvittighet - burde lest, burde vært med jenta mi, burde vaska klær... burde i alle fall ikke sitte her på dib;)
AccidentalMum Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har vært alene siden jeg var gravid. Jeg studerte fram til 1mnd før termin og begynte på'an igjen da babyen var 1 mnd gammel. Det har gått bra til nå, men det er bare så vidt. Føler likevel at jeg tjener mye på det:). Babyen er nå snart 8 mnd, krabber som et uvær, har begynt å gå med gåvogn og jeg skal snart ha eksamener:D hurra...!
skrotnissen Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 jeg hadde 2 år igjen når mini meldte sin ankomst... er ferdig nå til våren, og synes det har gått kjempebra! man har en mer fleksibel hverdag som student i forhold til når han har en 100% stilling et sted! og uansett om det er litt stress til tider, så lønner det seg i mange år fremover å ha en utdannelse å vise til når man skal ut å søke jobber:)
Hilde_85 Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Gikk gravid i fjor når jeg studerte. Resulterte i 2 eksamener jeg ikke har tatt, var såååå dårlig. Så nå er det siste året mitt og har en liten sønn. Har gått kjempefint Sambo er ikke student.
MammaCecilie Skrevet 19. mars 2009 #13 Skrevet 19. mars 2009 Jeg skal begynne på skole til høsten nå. Det kommer til og blit tøft. Jeg må ta opp studielån bare for og gå ferdig videregående, må også jobbe ved siden av og klare å tjene 8000 for og få det til og gå rundt. Jeg og samboeren min hadde nettopp kjøpt oss ny leilighet før jeg bestemte meg for å gå videre på skolen, så flytte til noe billigere, evt leie er ikke noe alternativ. Han jobber som elektriker. Vi har det bra nå, men det går akuratt rundt så har ikke råd til og bare gå på skole. Er redd for at jeg kommer til og få få liten tid med sønnen min. Når det gjelder skole, skulle jeg nesten ønske at jeg var alenemamma. Da hadde jeg jo fått penger av nav til og klare meg, mens jeg gikk ferdis skolen. Men siden jeg har en mann i bildet må jeg ta opp studielån. Det skulle hvert bedre hjelp til unge mødre uansett hvordan sivilstatus de har, så man får gått ferdig videregående ihvertfall. En lønn kan ikke alltid forsørge 3. Hvordan gjør dere andre det som går på skole, har mann og samboer? Hvordan får dere det til å gå rundt? Kan jeg få noe støtte fra nav?
MarihønaMedHvitveis Skrevet 19. mars 2009 #14 Skrevet 19. mars 2009 Jeg begynner også å studere til høsten. Pga at jeg har forsinkelse i utdannelse jeg begynte på rett etter vgs for snart 5 år siden må jeg gå det første semesteret uten studielån, så det blir tøft. Samboeren min studerer også, og han får 7000 i måneden fra lånekassen. Jenta vår er bare 10 mnd ved studiestart, så ingen av oss vil helst jobbe så mye. Vet ikke helt hvordan det blir enda, jeg. To studielån kan vi alltids leve på, det får vi fra våren hvis jeg består høstsemesteret. Da har vi husleie på 6000, sitter igjen med 8000 før mat og andre regninger:( Men det får gå!
linepetrine Skrevet 20. mars 2009 #15 Skrevet 20. mars 2009 Marihøna: du har krav på støtte, også hvis du går på VGS, så dere trenger ikke bare leve på en inntekt. Jeg tror hun som startet denne tråden ville høre om det går, og det går jo. Det er ikke en gullgruve økonomisk og det er heller ikke lett, men det går veldig bra likevel På samme måte som de modne mødrene må kombinere jobb og barn, må vi som er yngre kombinere studier og barn. Det ene er ikke noe vanskeligere enn det andre.
MarihønaMedHvitveis Skrevet 20. mars 2009 #16 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har ikke krav på støtte fra lånekassen nei, jeg har over 60 poeng forsinkelse i påbegynt universitetstudie, jeg må hente inn 20 av dem for å få mer studielån.. Eller er det noe annet du tenker på av støtte? tror ikke det blir noe problem å kombinere barn og studier, nei. Er desverre ingen familieleiligheter i studentbyen her, så vi har en del utgifter til husleie og oppvarming, og med bare samboers studielån som inntekt blir det veldig trangt. Jeg får jobbe litt i helgene, og så man må jo å tilpasse livsstil til inntekt de årene det varer!
linepetrine Skrevet 20. mars 2009 #17 Skrevet 20. mars 2009 Å ja, da skjønner jeg det. Trodde du tok VGS utfra det du skrev. Jeg ville søkt om bostøtte.
T**** mamma:) Skrevet 20. mars 2009 #18 Skrevet 20. mars 2009 Hei:) Her i huset er begge studenter. Synes i grunn det går kjempefint. Jenta vår begynte i barnehage etter et års permisjon fra studiet. Fikk fødselstipend fra lånekassen i 42 uker av permisjonen. Nå som jeg har begynt å studere igjen synes jeg at det å være mor som student fungerer flott. Har forelesninger fra 8 til 12 hver dag, noe som gjør at vi ikke trenger å ha henne hele dagen i barnehagen (gjerne med unntak i eksamenstider o.l). Det eneste som kanskje ikke er helt optimalt er økonomien, men vi kommer langt med de pengene vi har. (Gjerne verdt å nevne at vi begge har deltidsjobber ved siden av studiet.)
*Biola* Skrevet 23. mai 2009 #19 Skrevet 23. mai 2009 Det går, men ikke like ideelt som å jobbe.. lite penger, stress med eksamen, dårlig samvittighet osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå