Gå til innhold

burde jeg ringe legen..eller vente..

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har jeg kastet opp og hatt diarè siden lørdagskvelden..og det virker ikke som det har tenkt å stoppe..

uansett hva jeg har i meg av drikke eller mat..så kommer det ut enten den ene eller den andre veien..

jeg var i kontakt med legevakta i går...og hun sa at barnet ikke var i noe fare ettersom jeg fremdeles klarte og tisse...

men..det er det jeg er redd for da..at det her skal være farlig for barnet vårt....

er det noen her som vet om det er det ?

legen får vel ikke gjort noe uansett..det her er jo noe som går over....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve å ringe fødeavdelingen der du bor? De jobber jo med gravide, så kanskje de kan svare deg bedre/mer?

Og det skader jo ikke å ringe flere ganger, bedre å ringe for mye enn for lite.

Jeg hadde også omgangssyke når jeg var gravid, men det var bare en natt og spiste ikke på to dager. Jordmoren jeg gikk til sa at kroppen har reservelager som barnet tar av dersom man ikke får i seg mat, så det var ikke fare for barnet. Men er man bekymret, så ring heller en gang til.

Du kan jo også prøve å få i deg ingefær. Det demper kvalmen. Kjøp en rot som du tygger på, eller koker te på.

Drikk Cola og blåbær yoghurt. Det binder magen.

Skrevet

Er jo mange som kaster opp alt de spiser hele svangerskapet, og det går jo stort sett bra med dem. Babyen tar det den trenger uansett. Hvor langt er du på vei? Har du prøvd blandingen farris og eplemost? Da får du i deg væske og saltene som kroppen trenger. Drikk lite og ofte sånn at du opprettholder væskebalansen så godt det går. Er ikke så farlig om det kommer opp igjen, kroppen tar til seg litt uansett. God bedring!

Skrevet

Husk også at det er gravide som sliter big time med "morgen kvalme" som kanskje spyr opp alt i 3-4 mnd. Det går bra med de også.

Skrevet

aha...tusen takk for "mat-tips" =) hehe jeg er såå sulten..men såå kvalm..at jeg bryter meg når jeg spiser=)

ja jeg ser an utover dagen litt..om det ikke blir bedre..får jeg ringe dit.

men var betryggende å høre at barnet ikke er i noe fare..er liksom det jeg har tenkt veldig mye på.. men samtidig har jeg tenkt på det at det er jo mange gravide,som er så uheldig at de kaster opp store deler av sv.skapet..så..

Skrevet

Du kan jo bli dehydret, å det er jo ikke bra.

(gud hvor jeg hater legevakta)

Prøv å ring legevakta i nabo kommunen, hender de slepper inn folk der, eventuelt ringer til legevakta i kommunen man bor i å ber dem om å sjærpe seg litt.

Skrevet

okei..farris og eplemost...det skal jeg huske =) hehe får sende sambo på butikken =)

jeg er 16+3..=)

hilsen HI

Skrevet

Dere som sier det er normalt å spy når man er gravid, å mange gjør det hele svangerskapet. Dere må tenke på at det er derimot ikke normalt når det kommer begge veier.

Akutte symptomer med oppkast, kvalme, diaré og magesmerter skyldes oftest mage/tarminfeksjoner.

*

Virusinfeksjoner er det vanligste. Plagene varer da noen få dager, og legebehandling er sjelden nødvendig. Disse infeksjonene er svært smittsomme og kalles derfor gjerne "omgangssyke".

*

Av og til skyldes plagene bakterieforgiftning pga bedervet mat. Typisk er at symptomene kommer raskt, og man er som regel bedre i løpet av et døgn. Dette krever sjelden legebehandling.

*

Av og til skyldes oppkast og diaré alvorligere bakterieinfeksjoner, f.eks. salmonellainfeksjoner. Risikoen for dette er større ved utenlandsreiser.

Drikk rikelig

Det viktigste ved alle diarétypene er å drikke rikelig for å hindre uttørring. Det er best å drikke små mengder om gangen, men ofte. En god blanding for å erstatte væsketap er like deler farris og eplemost. Man kan også drikke tynn saft eller annen drikke.

Cola kan drikkes, men er ikke ideelt i store mengder pga stort sukkerinnhold. Bare vann er heller ikke ideelt, fordi kroppen også trenger sukker og salter.

Ofte vil man ikke orke mat i begynnelsen. Man greier seg fint uten mat et par dager, dersom man får i seg nok væske. Begynn å spise igjen så tidlig som mulig. I begynnelsen anbefales lett fordøyelig mat f.eks. kjeks, loff, yoghurt, frukt og kokte grønnsaker. Unngå tunge middager og fet mat.

Når bør man oppsøke lege?

*

Ved høy feber eller økende slapphet

*

Ved kraftige eller økende magesmerter, da man bør utelukke andre og mer alvorlige tilstander

*

Ved blodig diaré

*

Dersom plagene ikke går over eller bedres innen noen dager til en uke.

*

Barn, eldre og syke bør ha lav terskel for å kontakte lege. Disse er mer disponert for uttørring, og blir lett slappe og dårlige med andre komplikasjoner. I tillegg bør ofte andre årsaker til plagene utelukkes.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/fordoyelse/article54578-17170.html

Skrevet

Jeg kastet opp alt jeg fikk ned i magen de 5 første mnd av svangerskapet. Var også plaget av mye diaré, emn det gikk greit :-). Så lenge du ikke er dehydrert og det ikke har vart lenger enn dette, så tror jeg du skal ta det helt med ro :-)

Skrevet

det er godt å høre at andre har hatt det verre,og det har gått bra=) (ikke vondt ment altså )

jeg er ikke særlig slapp...var det i natt,men har fått sove litt nå på morningen...ikke noe smerter i magen,annet enn når jeg kjenner jeg må løpe avsted..hehe

så får bare krysse fingrene..og håpe det gir seg snart =)

hilsen HI =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...