Gå til innhold

Alkohol i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å ta et glass vin i ny og ne? Eller en øl for den saks skyld?

Altså ikke drikke seg full, men ta et lite glass for å kose seg kanskje en gang i uken gjennom svangerskapet?

Jeg mener det er fy-fy, og har alltid tenkt at alkohol i svangerskapet er utelukket. Det er vel forskning som viser dette også? Eller?

Jeg har ei venninne nemlig, som er gravid og som titt og ofte koser seg med et lite glass. Og hun mener dette er helt okey, ikke skadelig i det hele tatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før var vel meningen at pittelitt var ok, nå er det slått fast at en ikke vet hvor mye som er for mye og det anbefales derfor avhold. Noen tåler kanskje litt, andre ingenting - men man vet jo ikke hvem som er hvem?

Skrevet

med min første vart jeg nesten 3 mnd på veg når jeg ble klar over at jeg var gravid... drakk en del inntil da... skade ikke ungen det i allefall :)

nå er det faktisk nyere forskning som mener at moderat inntak av alkohol ikke er skadelig i svangerskapet. dvs et galdd vin eller en øl nå og da bør være greitt. var en artikkel linket her inne om det for noen uker siden.

Skrevet

Det der stemmer jo ikke. Det er jo nå nylig de har gått ut og sagt at ingenting er det smarteste!

Men, HI, ikke stol på dibberne, finn svaret ditt fra noen seriøse aktører, ikke fra oss som lurer på om vi har sett noe et sted...

Skrevet

Det er ikke så nøye altså, jeg bare lurte litt egentlig. Vet jo om mange jordmødre som anbefaler vin for å sette i gang fødsel, så da kan det jo ikke være så farlig.

Det må vel nesten være opp til hver enkelt hva man vil gjøre, så får vi respektere hverandre for det vi er :)

HI

Skrevet

For jordmødre har ikke mye mer peiling, enn de som har forsket på dette....ehm

Mange dumme jordmøre rundtomkring.

Som følger hva men gjore og mente før i tiden, å driter i at de nå skal oppfordre til totalt avhold.

"Total avhold er viktig i svangerskapet. Dette er konklusjonen til en ekspertgruppe, nedsatt av Sosial- og helsedepartementet. Både norske og utenlandske undersøkelser viser nemlig at alkohol i graviditeten kan føre til store skader på fosteret – uansett når i svangerskapet mor drikker. Det verste av alt er at disse skadevirkningene er livsvarige. Det finnes heller ingen sikker grense for alkoholinntak hos gravide."

Er ikke så mange årsiden man fikk bedskjed om at barna helst skulle ha MME, å at MME det var bedre for barnet enn MM.

Men nå vet vi bedre.

Sånn er det med alkohol også, før var man ikke klar over hvor skadelig selv et halvt glass kan være. Det er jo til o med værre å drikke vin, enn å bruke narkotika.

"- Er ikke narkotikamisbruk enda farligere for fosteret?

- Nei, det er det ikke. Narkotiske stoffer kan riktignok gi rusavhengighet hos fosteret og abstinens etter fødselen, men celletoxisk er alkohol det aller verste rusmidlet. Det som er så ille, er at alkoholen går over til fosteret i samme konsentrasjon som hos moren. Alkoholen går også over i fostervannet, som virker som et depot av rusmiddelet. Barnet drikker betydelige mengder fostervann og alkoholen absorberes på nytt i fosterets blod. På denne måte kan fostret få en lang og relativ sterk alkoholpåvirkning når mor drikker. Fosteret har lav kapasitet for alkoholnedbrytning. "

http://www.helsenytt.no/artikler/alkohol_svanger.htm

Skrevet

Hm, jeg også leste dette nylig. Sånn rett før jul tror jeg.

Men selv om man synes vin er godt å kose seg med, så forstår jeg ikke poenget med å tilfredsstille alle ønskene sine når det man ønsker inneholder giftstoffer. Alkohol er gift for kroppen, og selv om babyen nødvendigvis ikke får langtidsvirkninger av at mor drikker ett glass vin, så må den lille kroppen bruke ekstra energi på å takle fremmedstoffet i stedet for å vokse.

Jeg tviler ikke på at forskningen som står bak dette utsagnet er sann, kunne ønske jeg hadde link. Men jeg ville aldri ha inntatt noe som ikke er bra for en kropp, for å beskytte den lille.

Skrevet

Skjønner uansett ikke vitsen jeg da. Så lenge man ikke helt vet hvor mye som faktisk er skadelig, så skjønner jeg virkelig ikke at man ikke kan holde seg unna i noen skarve mnd. For barnets skyld.

Skrevet

jeg ville alri risikert å påføre barnet mitt FAS! har man først blitt gravid kan man vel holde seg unna alkohol de stakkarslige 9 mnd? jeg liker å feste og å kose meg med alkohol, men når jeg planla barn var det aldri et spm om alkohol engang. Man drikker ikke under svangerskapet, enkelt og greit;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...