Gå til innhold

Kan man velge (offentlig) barneskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor midt mellom to skoler. På telefonlisten vi fikk utdelt i bhg i høst står skolen barnet skal begynne på (enda vi ikke har fått noe brev fra kommunen enda) og der står det at datteren min skal begynne på den "gale" skolen. Og verre blir det mtp at de jentene som holder henne utenfor i barnehagen skal begynne på samme skole og jeg er redd at hele barndommen og ungdommen hennes kan bli ødelagt av det (jeg svartmaler sikkert veldig her, men om det starter så tidlig med utestenging og erting, så tror jeg ikke det blir bedre).

Jeg kan føye til at vi bor en halv kilometer nærmere skolen vi ønsker at hun skal begynne på og stedet vi bor på hører til i skolekretsen.

Prøver å få tak i skoleavdelingen i kommunen her, men tror ikke det er noen på jobb i dag! Hmf.

Men noen som vet om man kan velge? Eller kreve...?

Takker for svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tro det er slik at en del kommuner har innført friott skolevalg, men langt fra alle. Kanskje du finner noe på kommunens nettside?

Skrevet

Jeg mener det i bunn og grunn er fritt skolevalg. Vi bor nærmere den skolen vi ikke hører til. Kan gå til den skolen, men til den skolen våre barn sokner til må de ha buss.

Vi har valgt barnehage og skole nærmest hjemmet, og det gikk helt fint i alle fall.

Lykke til, håper du får gjøre det du mener er riktig for ditt barn:)

Skrevet

Nei, det står ikke noe der, dessverre. Og ingen som tar telefonen heller, jeg får vel bare prøve meg senere i dag. :o/

Skrevet

De er stort sett ganske velvillige ovenfor foreldres ønsker, men det kommer jo litt an på elevmassen og antall elever.

Skrevet

Takk, det var godt å høre! =) Hvordan gikk du frem for å få barna over på den skolen dere ønsket? Holdt det med en telefon til kommunen, eller?

Skrevet

Har søkt litt for deg. ser ut til at det er Fylkestinget som avgjør dette fylkesvis. Så at det ble 'nei' i vestagderi 2008 i hvertfall. Prøv sidene til fylkeskommunen din.

Skrevet

Ja, det er det jeg er redd for. At de ikke kan ta henne inn for de må dekke de andre områdene som ligger veldig langt unna. Og dermed havner vi på den "gale" skolen.

Men jeg må bare prøve meg... hvis disse folkene bare kan ta telefonen! *tromme utålmodig med fingrene*

Skrevet

Åh, takk skal du ha! Det tenkte jeg ikke på engang, så tusen takk! =) *googler fortløpende*

Skrevet

Man har uansett mulighet for å søke om å gå på en annen skole. Om man får søknaden godkjent eller ikke har nok mye å gjøre med antall elever på de to skolene. Hvis den hun egentlig skal gå på har små klasser mens den dere ønsker henne inn på har store klasser, så er det nok vanskeligere.

Skrevet

Jeg mente at det var fritt skolevalg i hele Norge, men kan være at jeg tok feil. Ser jo at andre mener at det er fylkestingen som bestemmer.

Her hvor vi bor er det ihvertfall fritt skolevalg, og det vil si at foreldrene selv kan velge hvilken skole barna deres skal gå på, uten å måtte begrunne det, og at skolene kun kan si nei til en "ekstra" elev dersom det medfører at de må splitte klasser/sette inn flere ressurser på grunn av at elevtallet stiger.

Da ringer man oppvekstssjefen eller rektor sånn til å begynne med:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...