Gå til innhold

Dere som har tatt planlagt keisersnitt. Se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal muligens ta planlagt keisersnitt. Og gruer meg fælt.

Er det sånn at man blir veldig avkledd og de skal vaskes deg overalt av sykehuspersonal? En venninne sa en mannlig lege kom og spritet hele kroppen, også puppene. Skrekk!.

Kan ikke fordra tanken om å være helt naken (om så bare et øyeblikk) foran et helt operasjonsteam.

Og når du får ungen i hendene. Legger de den til brystet eller får du først det etter sying?

Kom melken seint i gang? Siden en fødsel setter i gang melkeproduksjonen for fullt?

Litt rotete skrevet. Men kan ingenting om ks og gruer meg sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt tre ks og det har gått kjempe fint. ingen ting å grue seg til!

Du blir lagt i en seng, du får kateter (det var vel det vondeste med hele operasjonen) og ja, du blir vasket og barbert nedentil slik at det ikke skal bli infeksjon i såret. Du får ha på deg en sykehuspysj. Så blir du trillet ned til operasjonssalen når det blir klart og du får valgt bedøvelse i ryggen (også litt ekkelt, men helt ok) så blir det et forheng mellom deg og magen og så skjærer de ut babyen. Jeg ville ikke ha dem hos meg, syns jeg lå litt ukomfortabelt, ville bare si hei også tok pappan dem, noe som ga han en veldig fin fødselsopplevelse. Eller første gangen var hastesnitt så da hadde vi ikke noe valg, men jeg tror du kan få barnet opp hvis du vil. jeg følte meg litt ekkel med alle ledninger i meg og forheng, pluss at man ligger litt ned med hodet liksom. så blir du trillet til oppvåkning og de kommer med barnet. Smerten jeg har opplevd har vært ifm luftsmerter i magen etter operasjonen. det var vondt, men ellers har det gått veldig fint og det er en super måte å føde på for de av oss som ikke kan føde natúlig

Skrevet

Jeg har hatt et planlagt keisersnitt (i utlandet da, riktignok) og håper jeg kan berolige deg noe.

Da jeg var å snakket med legen et par dager før operasjonen ga han meg en svamp som innheholder bakteriedrepende middel. Den skrubbet jeg hele kroppen inn med kvelden før og om morningen på operasjonsdagen. Dette gjorde jeg selv hjemme.

Så møtte jeg opp på sengeposten til avtalt tidspunkt. Fikk utdelt en operasjonskjorte, og innlagt kateter.

Var aldri noen som så meg naken eller vasket meg. De smurte jo betadine, antiseptic, rundt operasjonsåpningen da, men det må man nesten regne med.

Selve keisersnittet tok kanskje tre minutter, mens syingen tok kanskje 40 min.

Jeg hadde et forheng foran overkroppen. Da barnet var hentet ut trakk kirurgen forhenget ned litt så jeg fikk se, det var kun et par sekunder. Deretter tok de babyen bort til stellebordet. Pappaen klippet av navlestrenger og de pakket henne veldig stramt inn i et teppe og la henne på brystet mitt.

Akkurat da ble jeg kvalm og svimmel så jeg ba dem om å ta henne før jeg mista henne i gulvet. Men tror jeg kunne fått holde henne lengre viss jeg hadde ønsket.

Melken kom inn etter en dag eller to. Helt normalt altså. Begynte å amme ca 45 min etter fødselen.

Jeg har bare positive erfaringer fra keisersnittet. Det var helt ukomplisert og innebar svært lite smerter, tilogmed i ettertid. Men det er klart det finnes mange med forskjellige erfaringer.

Jeg var også veldig redd på forhånd. Har aldri operert før eller hatt bedøvelse før og var redd for komplikasjoner av den sorten, men alt gikk fint.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt for 5 mnd siden og jeg ble ikke vasket. Visste at de kom til å barbere så det gjørde jeg bare hjemme selv så slapp jeg det også. Jeg fikk en stor sykehus skjorte så følte meg aldri naken. Eneste var at når jeg lå på overvåkning så skyldte de bort blod fra underlivet, men da er man så i ørska at det tenker man ikke over. Jeg er nok som deg....ville ikke likt å ligget naken foran en hel del mennesker, men det skjedde aldri, opplevde aldri no ubehagelig.

Skrevet

Hei! Jeg hadde planlagt ks for 1,5 år siden og sitter igjen med en meget positiv opplevelse! :-) Jeg ble på ingen måte avkledd vil jeg si.... Jeg fikk på meg sykehusskjorte som var lang, nettingtruse og sokker. Inne på operasjonsstua måtte de kneppe opp skjorta, for de må komme til magen og de må sette ledninger som overvåker hjerte og puls. Også skulle de sette spinal og da måtte skjorta ned et lite øyeblikk. Dette MÅ du nesten regne med. Alternativet er å føde vanlig og da er man IHVERTFALL naken!!!!!!! Dette klarer du helt fint, bare fokuser på at du snart få se babyen din!! :-) Jeg fikk babyen oppå meg like etter at den var ute, men den ble ikke lagt til brystet med en gang. De ble gjort noen timer etter at jeg var ferdig sydd igjen. Melken kom etter 3 dager ca. Og det er ganske vanlig uansett vag.fødsel eller ks. Er individuelt når melka kommer for fullt.

Skrevet

Det blir ingenting slik som du har blitt fortalt! Det er veldig greit, jeg kunne gjort det hver dag. Enda jeg har sykehusangst på grensen til hysteri og grudde meg på forhånd og trodde nesten jeg skulle dø.

De vasker ingenting, annet enn magen når du ligger på operasjonsbordet.Det merker du ikke, for forhenget er oppe og du er allerede bedøvd. Resten er tildekket, men jeg tror man må ha på seg bleier? Det eneste ekle var at jeg fikk klyster i sengen før inngrepet, så de setter den inn i rumpa di mens du ligger i sengen med bleie på.... Så går du på do. (alene) Ikke moro, men de gjør slike ting hver dag og tenker ikke på det. Du er bare en av flere hundre de har satt klyster på.

Nen legger babyen til brystet ditt med en gang, andre venter til etter syingen, spørs hva kirurgen foretrekker. Det kan du spørre om på forhånd. Du får uansett ikke holde babyen med en gang, for armene blir påvirket av bedøvelsen slik at de ikke er helt pålitelige. Noen må holde den for deg. Melken kommer når den skal uansett tror jeg, det er jo litt individuelle forskjeller også.

Den venninna di har muligens vært bortført av romvesner, det hun beskriver ligner ikke på noen prosedyre jeg har hørt om i forbindelse med en operasjon. Spør henne om det. Hun er neimen ikke snau som forteller slike tøvete historier til en som blir skremt av det!

Egentlig ingenting å grue seg for, lykke til!

Skrevet

Takk for svar :-)

Tror de verste skrekkhistoriene er fra de som har tatt hastekeisersnitt.

Skrevet

og jeg fikk klyster som jeg tok hjemme, så da slapp jeg det på sykehuset... det kan du be om. bedre å gjøre hjemme i fred og ro...

Skrevet

Jeg hadde sykehus skjorte på meg om jeg ikke husker feil,en stygg grønn sak.

Jeg dusja på morgene for å være ren og de barberte bort håra der de snitta.

Jeg var uheldig og fikk blodforgiftning så melka kom ikke igang før ei uke etterpå.

Jeg fikk se gutten, men så gikk de ut med han og stelte han.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...