Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Har jeg noen rettigheter her. Bf skjøt inn noe mer kapital i felles bolig fordi en av hans familiemedlemmer bodde i hybelleiligheten knyttet til boligen. Vi har felles bidratt til å heve standarden på boligen. Jeg noe mer enn bf. Avtalen var da vi kjøpte (og det står også på skjøtet) at vi eier 50% hver. Vi var samboere, men har ingen kontrakt. Nå mener bf at ved salg skal han ha den andelen som han betalte i boligen. Jeg mener at vi iallefall burde dele deler av eller hele verdistigningen. Noen som vet hvordan en stiller i et slikt tilfelle?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Tror du må ta en prat med avdvokat. Men i.o.m. at det på papiret står at dere eier halve hver, så tror jeg ikke noen av dere kommer noen veg uten godvilje fra den andre egentlig...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 siden skjøtet sier at dere eier 50 % hver, så eier dere 50% hver og skal ha 50% hver av salgssummen. Det er det som er kontrakten da, siden dere ikke har en annen kontrakt utenom. Hvis han vil ha mer, så må han bevise at han har skutt inn mer, og du må bevise(om han kan bevise sin del) at du har bidratt mer til renovering/oppussing. Men jeg vet ikke om han vil vinne frem, siden dere står som jevnbyrdige eiere, uten at det han har skutt inn er trukket fra. Men egentlig tror jeg dere har rett på 50% hver, uansett, siden det står i skjøtet. At BF ikke sikret seg i skjøtet med prosentfordeling etter innskudd, er hans problem. Dette er problemet når en ikke har kontrakter/avtaler på dette på forhånd. Da er det lett for at en taper og en vinner, ved skjevhet i forhold til innsats/innskudd.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Hei. Jeg skal kjøpe meg inn i huset til samboeren min. Vi er enige om at ved samlivsbrudd så skal vi ta ut egenkapitalandelen vår først (den bør være indeksregulert), og deretter dele det resterende i to (verdi minus lån). Dette er den mest ryddige løsningen synes jeg. Det man tar med inn skal man ha mulighet til å ta med ut. Jeg synes du skal legge frem denne løsningen for ham. Det er mest fair, jeg ville ikke slåss for å "ta" midlene til faren til barnet mitt. Dere skal tross alt samarbeide i mange år fremover.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Korreksjon: Dere begge skal ha mulighet til å ta ut egenkapitalen dere bidro med. Og du burde også ha mulighet til å ta ut det du brukte ekstra (i forhold til ham) på oppgradering av boligen. Resten bør dere dele i to. Sånne prosentfordelinger holder ihvertfall vi oss langt unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå