Gjest Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Kikker litt på tegningene til huset vi etterhvert skal bygge og tenker å planlegge godt denne gangen. Nå hadde vi tegnet inn 4 soverom i øverste etasje + bad og stor loftsstue. Planen var å ha et rom til hver av de tre barna og et gjesterom/hobbyrom, men nå blir det jo 4 barnerom i stede. Vårt rom + kontro blir i etasjen under. Tenkte at vi alt nå bør tenke på om det er noe spesielt som bør gjøres på forhånd på noen av barnerommene, altså som kan/bør bygges inn f.eks? Alle rommene blir like store og retangulære og med skråtak innerst mot ene veggen. Gulvarealet blir på ca 17-17,5 kvadrat på hvert rom. Har 3 gutter (og antar lille i magen også er gutt), de vil være ca 8 år, 6 år, 3 år og 1 år når vi flytter inn om alt går etter planen. I verste fall 1 år aldere alle sammen. Noen med noen gode tips eller forslag til ting vi bør tenke på og/eller kan gjøre? Kom gjerne med rene innredningstips også om dere har noen :-)
Mille** Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Der skråveggen er. Har noen venner som har skråtak på barnas rom og de har sovealkove. Hadde det i en leilighet vi leide for noen år siden, var en skikkelig fin, lun og koselig soveplass. Det blir jo liksom som en innebygd seng i veggen under taket. )
It's all about me Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 En ting når det gjelder selve huset som jeg og mannen snakker om i forbindelse med huset vi skal bygge er at det enkelt skal kunne gjøre rullestolvennlig. Man vet jo aldri hva som kan skje i fremtiden. Så vi passer på at det faktisk er plass så det er mulig å montere heis i huset. En annen ting jeg skal prøve å få til er at siden soverom og bad ikke blir i samme etasje som vaskerom håper jeg det lar seg gjøre å bygge inn rør i veggen som vi kan kaste skittentøy ned gjennom. Når det må bæres ned blir det jo så ofte liggendes en stund. Men når det gjelder barnerommene har jeg ikke noen spesielle ideer. Skjult overvåkning kanskje? He he he.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Hmmm... Klarer faktisk ikke helt å se for meg hva du mener. Er det en vegg på begge sider av sengen da på en måte? I så fall tror jeg ikke det vil gå så bra med disse her. Eller bare at sengen står heltinntil veggen der skråtaket er? *føle meg litt treg i oppfattelsen* ;-)
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Hehe... Nei, det tror jeg blir uaktuelt ;-) Har tenkt på det med rør ned til vaskerommet, men hørste om noen som hadde det der klær noen ganger satte seg fast, så det ble litt problematisk, men slipper ikke helt ideen vi heller likevel. Huset vårt blir ikke rullestolvennlig, delvis fordi selv tomten ikke er det, så om noe sånt skulle skje må vi være kreativ eller vurdere å flytte.
Mille** Skrevet 26. januar 2009 #8 Skrevet 26. januar 2009 Ja, det blir vegger rundt senga. Hadde faktisk sovealkove på kjøkkenet i det huset vi leide også, der pleide mamma å sove når hun kom på besøk. ;o)
It's all about me Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 Ang. at klær kan sette seg fast i disse sjakten: Ha noen tøyposer, ev bæreposer som knytes igjen før de slippes, da er det ingen løse ting som kan hekte seg fast.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 Tror nok vi bør unngå dette, ungene hadde nok fått panikk da, de liker å ha oversikten ;-)
La Perla Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Å, skittentøyssjakt anbefales på det sterkeste! Vi har det, og det er mer som en sjakt enn et rør, så ting setter seg ikke fast. Vi har rett og slett et hull i gulvet, med lokk over, og så fakker klærne rett ned i et skittentøyskap på vaskerommet, rett ved vaskemaskinen. Jeg hadde også tenkt rømningsveier for barna, f.eks brannstige el.lign. Skal dere bli boende i samme område som dere bor nå? Høres gøy og spennende (men litt stress) ut å bygge helt nytt hus.
La Perla Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 En sånn sjakt er forresten veldig lur til å fiske godteposer i når dere har barnebesøk.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 Hmmm... Må se om vi ikke får til dette, høres fristende ut ja! Sender deg en PM straks jeg (må bare få tid til å skrive den ;-))
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. januar 2009 #14 Skrevet 26. januar 2009 http://www.nyteboda.dk/upload/img//alkove.jpg Eksempel på alkove her, ikke så pent utført men du fatter greia. Så kan dere bygge inn skap på siden av sengen, så har dere løst oppbevaringsproblemet også. Ønsket meg alkove da jeg var liten, og jenta mi skal få, fordi vi har en passende huk på det som skal bli hennes soverom med tiden.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #15 Skrevet 26. januar 2009 Ahhh... Da skjønner jeg bedre! :-) Det så jo veldig koselig ut da. Hmmm, absolutt noe å vurdere ja :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. januar 2009 #16 Skrevet 26. januar 2009 Da får du også utnyttet skråtaket, uten at det blir til hinder. Kjenner en jente på 4 som har alkove, og hun er veldig stolt av den, og jenta mi på 3 syntes også at seng med hus var fint.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. januar 2009 #17 Skrevet 26. januar 2009 http://www.dr.dk/GDS/Artikler/Indbo/Alkove.htm med bruksanvisning og alt..
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #18 Skrevet 26. januar 2009 Stilig! :-) Spurte 6 åringen hva han synes. Han tenkte seg litt om og sa: "Fint, men er ikke det litt jentete?" Spurte om han kunne tenke seg slik seng i nye huset, da sier han: "Nei, jeg er jo gutt, men vis babyen i magen blir jente tror jeg hun vil like det veldig godt!" Hm, må kanksje jobbe litt med gutt/jente holdningene hans, hehe...
FrøkenSprøken Skrevet 26. januar 2009 #19 Skrevet 26. januar 2009 Har ikke bygd hus selv enda, men kan komme med noen forslag til hva vi har tenkt på til vi skal bygge hus: Ha muligheter for soverom og bad i hovedetasje (livsløpsstandard) da kan man bo der hele livet, samt at man kan få lån i husbanken. Ha steikeovnen høyt opp på veggen, slik at man slipper å bøye seg ned hver gang man skal sette inn/ta ut/sjekke maten. Induksjonstopp på kokeplatene, slik at man kan legge avispapir under kaserollene når man kager noe som søler. Da holder koketoppen seg pen lengre. Klessjakt fra bad til vaskerom, slik at man slipper å gå så mange turer opp og ned med skittentøy. Stort vaskerom med egen inngang og dusj, slik at man kan ta skitne barnehagebarn rett inn dit, og dusje av dem. Samme med hunden. Da sparer man mye søl i gangen. Man kan også ha strykebrett o.l. stående framme, slik at det ikke blir et tiltak å¨stryke klær. Mange skittentøyskurver slik at man får sortert skittentøyet underveis, så blir det lettere å sette på klesvask. Et hobbyrom, slik at jeg kan ha symaskina fremme, så jeg slipper å pakke bort den for hver gang. Lettere å holde orden i strikkesaker og sysaker, slik at andre slipper å irritere seg over det.Stort langbord på hobbyrommet, slik at barna lett kan tegne, male o.l. uten å behøve så mye hjelp. To stuer, pluss et lite samlingsrom, slik at jeg slipper å ha den fordømte TV-lyden rundt meg hele kvelden, og slik at mannen min slipper å ta hensyn til mitt behov for stillhet. Et lite oppholdsrom slik at barna kan ta imot besøk der, så har vi mer kontroll, og får bli kjent med barnas venner. Stooooor spisestue med langbord, slik at det er plass til å invitere mange til middag, og slik at hele familien kan sitte samlet å gjøre skolearbeid på ettermiddagene og om kveldene. (To lærere, og forhåpentligvis tre barn) To bad, slik at vi slipper å krangle om dusjen om morgenene. Gjesterom slik at det ikke er tiltak å få besøk som skal ligge over. Varmepumpe for å spare strøm. Stort kjøkken, med kokeøy, slik at man kan være sosial mens man lager mat. Barkrakker ved kokeøya, slik at vi kan hjelpe barna med lekser mens vi lager mat eller baker, og slik at venner av oss som er på besøk kan dele en flaske rødvin med kokken mens maten blir klar. Kokeøya må være stor, slik at barna lett kan hjelpe til med matlagingen uten at det blir søl. Parkeringsplass til flere biler utenfor huset, slik at det er lett å komme på besøk til oss. Garasje, slik at vi slipper å skrape bil hele den lange vinteren her oppe i nord. Dampovn på kjøkkenet for å kunne dampe maten lettvindt. Gulv som er lette å holde rene, spesielt på kjøkken og bad. Kokeplate som stikker litt opp av benken, så slipper vi det laget med smuler som ofte samler seg i kanten på kokeplata. Inkludert steinplate i kokeøya, der man kan sette varme kasseroller uten å ødelegge benkeplata. Kaffemaskin med steamer, fordi det er digg:) Stor benk og skapplass på kjøkkenet, for å lettere holde orden, samt at den fiiiine røde kjøkkenmaskina og brødbakemaskina kan stå på benken hele tiden. Er så mye styr å rydde den bort;)
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #20 Skrevet 26. januar 2009 Jøss, vi er jammen like! Omtrent alt du ramser opp er faktisk ting jeg også har tenkt, hehe... Vi har nå stekovni magehøyde + induksjon og skal ha det igjen. Vi vil også ha kjølehjørne (altså hjørnekjøleskap) fordi jeg ser for meg at det kan være lurt med 3-4 gutter som skal igjennom tenårne ;-) Kjøkkenøy med barkrakker står høyt på ønskelisten og masse benkeplater og kolonialskuffer. Og vi har tegnet inn en stor spisestue. Kommer i tillegg til stuen å ha kontor med "bibliotek" i og en liten sittegruppe der, et "kinorom" og loftsstue (den blir mest ungene sin da). Garasje får komme når vi har råd og tid, men vi skal ha. Vaskerom blir like ved inngangsdøren og blir et eget rom (vi har alt 4 skittentøyskurver nå ;-)), samt av vi har tegnet inn et lite wc der med vask slik at de ikke trenger å gå mer enn 1-2 meter inn for å gå på do. Hobbyrommet/gjesterommet må utgå da pga vesle Oisann (vil at alle barna skal ha hvert sitt rom), vi kan ikke tegne inn flere rom nå uten å endre på alt, så det får bare være. Artig å se andre med lik smak :-) Gleder meg til huset blir klart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå