Gå til innhold

Noen andre som har tospråkelige barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe forum, her eller på andre nettsider for foreldre med tospråkelige barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en tospråkelig sønn.

På dette forumet: www.freeforum101.com/kulturkollisjon finner du mange flere! :-)

Skrevet

Hvordan har dere gjort det? Introdusert begge språkene med en gang, eller ventet til han var litt eldre? Klarer du å være helt konsekvent?

Jeg kjenner at det begynner å bli litt tungt å være alene om å snakke Norsk til mitt barn. Lenge var hun like god i begge språk men nå tar engelsken helt over. Synes det er litt dumt.

Skrevet

her går det i engelsk og norsk, nå er jeg alene med dem og merker at jeg må ta meg mer sammen for å huske at jeg skal bruke engelsk også.

En så lenge prater ikke mmi største så mye. Og jeg merker at ho bruker mest norske ord av de ho har, men har tatt noen engelske også. og på noen ting bruker ho engelsk og norsk om hverandre. Men som sagt enda så har ho ikke så stort ordforåd da ho bare er 20 mnd.

hvis du prater mye engelsk med datteren din så prøv at når ho ser på filmer og annet så er det hovedsaklig norsk. Og bor dere i norge så har ho karnsje barnehageplass og får lært norsk derfra.

Ellers så kan det hende ho velger engelsk med deg fordi du snakker mest engelsk, trenger ikke bety at ho ikke henvender seg på norsk til andre.

Skrevet

Hei!

Nei vi bor i engelsktalende land. Pappaen snakker kun engelsk. I barnehagen snakker de kun engelsk.

Jeg har forsøkt å snakke bare norsk til henne, men problemet er at jeg fortsatt snakker engelsk til pappaen så da blir det jo veldig mye engelsk. Dessuten så er hun i barnehagen 5 dager i uka.

Hun ser nesten bare på engelsk tv. Ikke fordi vi ikke har norske filmer, men fordi hun foretrekker de engelske barneseriene.

Har mye engelske bøker, men jeg forsøker å oversette til norsk mens jeg leser.

Hun forstår alt i begge språk, men hun har vært seint ute med å snakke rent og blander endel.

Nå begynner engelsken å bli mer flytende og grammatisk riktig, mens norsken forsvinner mer og mer.

Det høres ut som du også bytter litt på norsk og engelsk. Jeg har forsøkt å holde meg til den modellen som sier at man er helt konsekvent med det språket man velger, altså at jeg bare snakker norsk til henne. Men dette blir som sagt problematisk når pappaen er i nærheten.

Vet ikke om det er noen grunn til bekymring. Det er mange flerspråkelige barn i barnehagen og langt ifra alle som blander, derfor er jeg litt bekymret for at vi gjør noe feil.

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt paa to aar som er tospraakelig (engelsk/norsk). Jeg snakker som deg norsk til han naar vi er alene, men da pappaen snakker kun engelsk saa snakker vi engelsk naar vi alle er sammen. Min gutt gaar i eng bhg 3 dager i uken og som deg ser mest paa eng tv.

Han snakker ikke saa veldig mye enda, men naa gaar det faktisk mest i norsk. Har ogsaa merket at naar han snakker med engelske mennesker "slaar" han over paa eng. Jeg jobber ikke for tiden saa jeg reiser en del hjem til Norge saa han faar inn litt norsk der og. Og saa snakker han med mormor og norske slekntinger paa tlf ofte. Ikke at han snakker saa mye enda da men han hoerer i alle fall spraaket.

Vet ikke hvordan det blir i fremtiden, men jeg kommer i alle fall til aa snakke norsk m han og selv om eng kommer sikkert til aa bli hoved spraaket hans saa regner jeg med at han kommer til aa skjoenne norsk og om vi er paa ferie der saa kommer han til aa greie aa beherske det og..

Jobber du eller er du hjemme vaerende? Her hvor jeg bor saa er det trille treff i den norske sjoemannskirken som vi gaar paa en dag i uken saa han moeter andre barn som snakker norsk.

Skrevet

Gutten min er også tospråkelig. Jeg snakker engelsk med han, og nå har også pappaen begynt å snakke engelsk med oss (snakket norsk før). Foreløpig snakker og forstår han mest engelsk men jeg regner med at han kommer til å lære norsk etter hvert i barnehagen.

Skrevet

Hørtes veldig fint ut å treffe andre nordmenn. Hvor er det du bor? Jeg bor i Dublin. Jeg tror ikke det er så mange nordmenn her, har ikke truffet noen iallefall.

Jeg jobber ja, så vi har full barnehageplass. Barnehagen er forsåvidt veldig pedagogisk, men de fleste lærerne har engelsk som andre språk.

Det er godt å høre at du også blander litt når du snakker til han. Kanskje jeg bare burde slappe av mer. Det blir så fryktelig unaturlig å sette igang med masse norsk når ingen andre skjønner noe av det.

Min er foressten 2 og 8 mnd

Skrevet

Selv har jeg ikke flerspråklige barn, men jeg har en søster som har trespråklige barn.

Hun snakker kun norsk til dem, pappaen snakker kun italiensk med dem og blandt venner snakker de tysk.

Mammaen og pappaen snakker kun tysk sammen.

De har masse norske og italienske bøker og filmer i tillegg til det tyske.

Pappaen forstår en god del norsk, men snakker det ikke selv.

Vær konsekvent og forvent at barna svarer deg på det språket de blir snakket til på.

Jeg hører jo at norsken ikke er det språket de er mest vant til å snakke, men de snakker jo "riktig" allikevel.

Skrevet

Jeg bor i London. Vet ikke om det er noe norsk kirke i Dublin. Du kan jo preoeve aa google det ;-)

Jeg snakker bare norsk naar jeg er alene m min gutt.. Er enig med deg at det blir for teit i samlinger og saann at jeg skal snakke norsk med han mens ingen andre forstaar det. Men om han slaar seg helt vrang saa kan det hende at jeg sier et par ord til han paa norsk for jeg foeler han tar meg mer paa alvor om jeg snakker norsk.

Men jeg ville fortsatt aa snakke norsk til han naar dere er alene. Naar vi leser boeker saa sitter vi aa snakker og peker paa bildene at det er en feks bil saa gjentar han det og saa blir det saann "kan **** peke paa bilen" og saanne ting om du skjoenner.

Men jeg tror det er viktig at du fortsetter aa snakke norsk m han for selv om han ikke snakker det saa mye saa er jo det veldig kjekt for han aa kunne spraaket om dere drar hjem paa ferier ol. Og ikke minst at slektninger kan snakke norsk til han.

Skrevet

Er du fornøyd med barnehagen i England? Det tok meg litt tid til å venne meg til den irske. Det var stor forskjell fra den norske. Ikke minst er det veldig dyrt her. Men nå er jeg veldig fornøyd altså.

Skrevet

Takk for tips til nettsider! Mini er bare fem mnd ennaa, men vi planlegger aa snakke spansk og norsk. Vi er begge norske, men pappaen er halvt chilensk og oppdratt med begge spraak og haaper aa viderefoere dette. Jeg er litt usikker paa hva jeg skal velge av barnehage etterhvert. Kunne tenkt meg internasjonal barnehage, men er usikker paa om dette bare vil forvirre barnet, og at det derfor er best aa velge spansk der og norsk hjemme med meg. Noen som har erfaring med barnhage i et tredje spraak? Regner med at de i engelske barnehager her snakker en del spansk ogsaa?

Skrevet

Fornoyed m bhg'en... Baade ja og nei. De som jobber der er veldig greier og gutten min liker seg veldig godt i bhg. Det dumme er at de er jo ikke ute i vintermndene og om det regner. Min lille gutt elsker aa vaere ute og er veldig aktiv saa jeg tror at hadde stortrives i en norsk bhg. Saa det synes jeg er dumt.

For aa ikke snakke om at utearealene de har er ikke saa veldig store. Saa det synes jeg er veldig dumt.

Men det jeg synes er deilig er at jeg slipper aa lage mat til han for det faar de jo i bhg.

Men som du sier er jo blitt vant til det naa da.

Skrevet

For aa ikke snakke om prisene ja.. Er helt vannvittig dyrt.. Derfor gaar soennen min bare tre dager i uken og saa er jo jeg hjemme og da. Men jeg leter etter jobb saa han skal begynne full tid naar den tid kommer.

Skrevet

Vår barnehage er 1175 euro. Skjønner ikke hva de som har to og tre barn gjør for det er ikke søsken reduksjon. Fryktelig dyrt sted, Dublin, og det er nok London også.

Skrevet

må bare legge til at dette er standard pris her i Dublin, vi har ikke noen spesielt dyr barnehage eller noe sånt

Skrevet

Hei du - 2 spåkelige barn her også. Jeg er norsk og pappaen er Irsk (fra Dublin faktisk). Vi har bodd i Florida fram til i fjor sommer. Nå bor vi i Norge.

Når vi bodde i Florida erfarte jeg det samme som du beskriver. Vanskleig og holde norsken gående. Mange som ikke forsto dette. var vanskelig for meg også siden min hverdag var kun engelsk og hadde vært det i 15 år.

Nå har vi motsatt problem. Etter 1 1/2 år i Norge sitter norsken som et skudd hos jentene og de har begynt og 'lete' etter engleske ord noen ganger. Vi snakker alltid engelsk hjemme, men engelsken til jentene begynner og få mer og mer 'norsk' dialekt. Nå prover jeg og snakke engelsk til de for og holde det ved like.

Lykke til!

Hvor i Dublin er du forresten? Vi er der 2-3 ganger i året. Hvor gamel er barna dine? Mine er 5, 4 og 10 mnd.

Skrevet

Vi bor i Milltown, Dublin 6. Vet du hvor det er? Ligger mellom Rathgar, Rathmines og Dundrum.

Flytter faktisk til USA neste år men vet ikke hvor enda. Min mann er fra USA. Jenta er 2.5 år.

Jentene dine kommer sikkert til å høre så mye engelsk fra TV og filmer etc, og fra skolen etterhvert så engelsken kommer de helt sikkert til å klare å vedlikeholde, spesielt når dere snakker engelsk hjemme.

Hvordan liker din Irske mann seg i Norge?

Skrevet

her går det bare spansk egentlig. er selv halvtchilensk og bf helt. norsk lærer han uansett. går i arnehage så det lærer han der. med min mor snakker vi jo selvfølgelig. han er 2 år nå, og han kan både spanske ord og norske. skjønner norsk og spansk:D

Skrevet

huff, litt ivrilig her. hehe. med min mor snakker vi norsk.

Skrevet

Eeeelsker Dundrum mall!!! Shoppet der i julen. Svigermor bor i Terenure. Er ikke så veldig kjent, men det hortes kjent ut de stedene du nevner. Rathfarnem el noe i den duren ligger like ved...

Han trives godt. Etter 20+ år i USA synes han det er fint og være nær Dublin igjen. Nær nok til at vi besoker 2-3 x i året istedenfor 1x i året som når vi bodde i USA.

Skrevet

Gutten vår er 2 år nå. Samboeren min kom ikke inn i livet hans før han var 10 mnd pga UDI, men han har kun snakket engelsk til han helt siden han kom. Jeg snakker jo norsk, og han lærer jo norsk i bhg. Så hittil snakker han kun norsk. Han har vel kanskje rundt 10 ord på engelsk. Men han forstår engelsk, så det går greit med han og faren allikevel.

Skrevet

Ja jeg kjører forbi Rathfarnham på vei til jobben hver dag, men det er et godt stykke unna oss.

Vi bor ikke så langt fra sentrum, rett ved Luas linja, ca 20 å gå til Dundrum mall.( Jeg skal faktisk dit akkurat nå for jeg har en liten syk datter som bare sover og sover som må til Dundrum legesenter).

Det er ikke lett å lære seg alle stedsnavnene her. Jeg er ikke så god på Gelisk:-)

Det er jo lett å besøke dublin fra Norge ja, og billig å fly også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...