mortilgutt Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Eg bare lurer på kven, korleis og kor tid ein søker om det? Er førstegongsfødande og heilt "grøn"....... Får eg informasjon om dette, eller må eg finna ut av det sjølv? Takk for alle svar....
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Du må selv søke arbeidsgiver om permisjon, helst 3 mnd før planlagt permisjon. Du må også fylle ut skjemaet "krav om ytelser ved fødsel og adopsjon" og sende til NAV, det kan du gjøre helt inntil 3 mnd etter at du har gått ut i permisjon, men pga saksbehandlingstid og for å få pengene til rett tid ville jeg sendt søknaden omtrent på tidspunktet du søker arbeidsgiver om permisjon. Du må legge diverse dokumentasjon ved søknaden. Skjemaet og veiledning i utfyllingen av skjemaet finner du på www.nav.no Lykke til!
mortilgutt Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2009 Javel? Eg er heimeverande og treng ikkje søke om permisjon.... Kva dokumentasjon er det dei treng? Kor får eg tak i det? Beklager, men er litt grøn her...
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Les inne på sidene til NAV og på rettledningen som følger med skjema (som du finner på de samme sidene) http://www.nav.no/page?id=263 Hvis du ikke har hatt noen form for inntekt og kun skal ha en engangsstønad trenger du vel kun erklæring fra lege eller jordmor om når du har termin. Dersom du har hatt inntekt som gir rett til foreldrepenger må du legge med dokumentasjon på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå