Gå til innhold

Sykemelding eller er det pinglete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i min syvende uke og sliter da med det de fleste sikkert sliter med. Kvalme, trøtthet, svimmelhet og itillegg sliter jeg med sure oppstøt siden jeg ikke kan bruke medisinene jeg bruker til vanlig. De respetfrie produktene blir jeg enda mer kvalm av... Jeg har en times kjørevei til jobb hvor det ikke er kollektiv mulighet. Må kjøre selv! På vei hjem er jeg bra sliten og sliter litt. Jeg klarer å utføre jobben min, men det er det... Jeg har en datter som også skal ha en mor...

Fredag kveld var jeg så sliten at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. La meg kl 21 og lørdag var like ille. Men i går kom jeg meg og formen er ganske grei nå også... Men jeg får litt angst av å tenke på at jeg skal på jobb igjen imorgen kveld og overnatte da jeg skal ha dagvakt og det er langt å kjøre.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt tanken på å sykemelde meg, men tror dette blir litt tøffere enn jeg hadde tenkt... Forrige gang hadde jeg ikke et barn å ta meg av... (far er behjelpelig, men kommer ofte sent hjem fra jobb)

Jeg føler meg pingelete - jeg har bestilt legetime i dag, men gruer meg til å sitte der å sutre...

Spørmålet er: Er det greit å sjukemelde seg eller bør man stå litt på?

Jeg vil gjerne ha ærlige svar! Tåler å høre det! Jeg syns sjøl jeg er pingle å vurderer å avbestille legetimen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt ikke det er pinglete, du har tross alt en datter som du skal ta vare på oppi dette også. Det er noe helt annet å være gravid med småbarn i hus enn når man bare har seg selv å¨tenke på!

Skrevet

Jeg synes ikke det er pinglete å sykemelde seg. Viktig å tenke at det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut.

Jeg er selv i samme situasjon som deg og vurderer å kontakte legen for sykemelding. Var ute med datteren min på 4 år i helgen en liten tur og når jeg kom inn måtte jeg bare legge meg på sofaen. Var helt utslitt og det gikk flere timer før jeg følte meg bedre. Jeg jobber fullt og for hver dag i uken som går blir jeg bare mer og mer sliten etter jobb.

Så ikke avbestill legetimen og tenk heller på deg selv, er min oppfordring! :)

Skrevet

Jeg ble også sykemeldt pga de samme plagene i uke 7. Jobber i barnehage, og ble enormt sliten av det. Forrige gang hadde jeg og bare meg selv å tenke på, men jeg så at det gikk ut over datteren min, så etter samtale med legen ble jeg 100%sm. Da jeg diskuterte dette med min arbeidsgiver (noe jeg ikke hadde trengt å gjøre) sa hun at det var dårlig grunnlag å bli sykemeldt på. Det at jeg hadde et ansvar i hjemmet var ikke holdbart mente hun. Hun sa at jeg burde prøve å få familie og venner til å hjelpe meg hjemme, sånn at jeg kunne komme meg på jobb. Jeg ble såklart paff, men stod på mitt! Det jeg vil si med dette er at det så absolutt IKKE er pinglete å bli sykemeldt! Men at jeg innså litt av grunnen til at arbeidsgiver ikke har behov for å vite absolutt alt:)

Skrevet

Erfaringsmessig får du absolutt ingenting igjen for å slite deg ut for jobben! Om legen vurderer det slik at du trenger sykmelding, tar du selvfølgelig den. Selvfølgelig "ser det bedre ut" om man kjører seg i grøfta, men det er det ingen mening i;-)

Enig i at det er noe helt annet å gå gravid med nr 2 enn nr 1 - man har langt fra samme muligheten til å hente seg inn igjen etter jobb når man må løpe rundt etter småbarn!

Skrevet

Jeg er 50% sykemeldt pga kvalme nå og har absolutt ingen dårlig samvittighet. Jeg har to små barn hjemme som trenger mamman sin og en mann som jobber skift. Etter at jeg fikk sykemeldingen min i uke 8 og kun jobber 4 timers dag forstår jeg ikke hvordan jeg klarte å jobbe 8 timer. Når jeg er ferdig er jeg faktisk ganske sliten. Ta vare på deg selv og babyen i magen du. Du er ingen pingle!

Skrevet

Tja, det er jo vanskelig for andre å bedømme hvordan du har det da. Selv er jeg gravid med nr. 4, har tre gutter på 7, 5 og 2 år fra før. Jeg er i full jobb, har ikke vært borte fra jobb p.g.a svangerskapen så langt (er 24+4 idag). Selvfølgelig er jeg sliten, og har vært litt kvalm, trøtt og bekkenplaget, men jobben er viktig for meg, og jeg håper jeg slipper å sykemelde meg. Dessuten tenker jeg at dette har jeg ordnet med selv - jeg har selv valgt å få barn nr. 4, jeg har selv valgt å jobbe, og har en utfordrende jobb jeg trives kjempegodt i.

Så min ærlige mening er vel at de fleste kanskje kan klare å være i jobb litt lenger selv om man er gravid, men som sagt: Det er det egentlig bare hver enkelt som kan avgjøre.

Skrevet

Imponert over deg, Pølsa - med tre barn.... Og litt misunnelig på at du trives så godt i jobben din! ;-) Trives godt jeg også egentlig - ikke det, men skulle så ønske jeg hadde kortere vei...

Takk for alle svar. Jeg føler meg ikke så verst form i dag. Men har tenkt å ta legetimen og bare få en prat med han i det minste. Men kanskje drøye sykemelding en uke og se hvordan det går...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...