Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt? ang. pappaperm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har forstått har pappa rett på 6 uker pappaperm + 2 uker omsorgspermisjon. Omsorgspermisjonen kan han ta rett etter baby er født, men de 6 ukene med pappaperm kan han ikke ta så lenge jeg er i permisjon? (dvs 3 uker før og 6 uker etter termin?)

Vil dette altså si at når han har brukt opp de 2 ukene med omsorgsperm så må han tilbake i jobb i 4 uker før han kan ta de 6 ukene med pappaperm? Kan liksom ikke huske det var sånn når vi fikk første i 2006.. Da hadde han 4-5 uker fri rett etter fødsel for å være hjemme sammen med meg og baby. Vil jo ha han hjemme den første tida for å hjelpes til og bli kjent med baby :( Jeg går for tiden arbeidsledig, kan dette ha noe å si på min vs. hans perm? (Har opparbeidet meg grunnlag til fødselspenger)

Så lurer jeg litt på når han kommer til stykke å ta de 6 ukene. Kan han dele dem opp så han tar 4 uker en mnd så de 2 siste ukene f.eks en mnd etterpå? Han jobber skift, 4 uker jobb og 2 uker fri, så tenkte han må jo kunne ta 4 uker perm, så ha fri de ukene han har fri også ta de siste 2 ukene når han har jobb igjen? Er jo litt rart om han må bruke permisjonsukene på uker han likevel har fri?

Ble mye spørsmål her, men ble bare forvirra av hele greia. Håper noen kan forklare meg litt nærmere om dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ikke ha permisjon samtidig. De 6 første ukene etter fødsel er forbehold deg, og han kan ikke ha sin pappaperm da. Slike har det alltid vært, så dette er ikke noe nytt.

Han har rett til 2 ukers velferdspermisjon etter fødsel (men har ikke krav på lønn). han må starte disse tp ukene senest den dagen du kommer hjem fra føden. Han kan selvfølgelig ta ut ferie mens du har pemrisjon, slik at han kan ta flere uker sammen med dere rett etter fødsel:)

Han kan fint dele opp pappa-permen, men kan som sagt ikke ha permisjon samtidig med deg. Du kan godt være hjemme samtidig med han, men du vil da ikke få permpenger disse ukene.

Skrevet

Aha. Da er det jo veldig trist at han jobber i statoilhydro, der har de nemlig ikke krav på ferie siden han har de 2 ukers periodene med fri :/ men når min 6 ukers periode med permisjon er over kan han altså ta sine 6 uker samtidig som jeg er hjemme? Jeg ville jo veldig gjerne vi skulle få være hjemme sammen disse 6 ukene, men dette lar seg altså ikke gjøre uten at vi taper penger? Jeg har jo uansett ingen jobb å gå til ettersom jeg er arbeidsledig :(

Skrevet

men hadde du jobb ifjor da?

Da kan du jo evt ta ferie, og få ut feriepengene dine...

Skrevet

Ja, jeg jobbet som vikar fram til oktober, men etter det har jeg gått arbeidsledig. Søkt på jobb, men er jo ingen som vil ha deg når du er på tjukka desverre. Feriepengene fra den arbeidsplassen fikk jeg nå i januar, jobba i kommunen. Kan vel ikke ta ferie når jeg ikke har jobb å ta ferie fra? :(

Skrevet

nei, men da er det jo bare å ta vare på de feriepengene slik at du har de når pappa går ut i permisjon...skjønner. er jo det som hadde skjedd hvis du hadde vært i jobb, og tatt deg ferie. bare at da hadde arbeidsgiver betalt de ut da...

Skrevet

Åja sånn. Er jo selvfølgelig en mulighet ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...