Gå til innhold

jenta mi bæsjer ikke :/

babymaker skal ha en jente til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 2 1/2 år har sluttet å bæsje.. Og jeg vet ikke helt hvorfor. Det kom så plutselig og kosten er ikke endret.

Skal ta avførings prøve av henne men jeg tror dette er psykisk jeg.. tror hun syns det er ekelt og bæsje i bleia! Har båret henne til doen når hun går hjemme uten bleie og jeg ser det skjer noe.. men da kniper hun igjen. Hun er intressert i doen men mest i å tørke seg, vaske hender og dra ned... føler hun holder igjen egentlig. Men samtidig så ser jeg jo at hun jobber fælt når hun bæsjer.. Må gi henne laktulose hver dag men hun bæsjer ikke mer enn ca hver 3 dage likevell.. I blandt ligger hun på gulvet og blir helt rød i ansiktet og kald svetter..

Uff stakars.. syns det er så ille jeg.

Noen med lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en datter på 2,5 år som veldig ofte plages med hard mage og derfor kvier seg for å bæsje til tider. Vi prøver å få i henne masse å drikke, samt spise fiberrik frokostblanding og pære. Det hjelper litt hvertfall..

Skrevet

Er hun kanskje gammel nok til å forstå et slags belønningssystem?

Klistremerke hver gang hun bæsjer på do (5(eller 10) merker= leke/bassengtur/el)?

Jenta vår har hatt det sånn veldig lenge fordi vi ikke tok tak i det med en gang, så ikke vent for lenge før dere går til lege. Hvor mye lactulose gir dere? (vår har fått opptil 40-50 ml om dagen)

Det som til slutt fungerte hos oss var belønning, lactulose + påminning (mange ganger om dagen). Hun er to nå forresten.

Skrevet

Begge disse barna deres var jo ikke gamle da...

leste en artikkel om at barn lærer seg å holde igjen for det de ikke er klare til å bæsje på potta. Dette blir farlig etterhvert, og kommer ofta av for tidlig start med potte trening.

Sto noe sånt som at det var årsak nr 1 til forstoppelse hos barn i den alderen.

men sier ikke at det er det altså. bare en ide.

Skrevet

Men jeg føler ikke vi har mast eller presset noe på do trening heller.. hun er jo ikke så stor har jeg tenkt liksom..

Men så klart når hun har gått uten bleie og jeg ser noe skjer bak der så har jeg båret henne til do for å slippe og få det på gulvet.. men tror dere det kan være årsaken til det hele?

Hun sier jo stadigvekk at hun vil på do og tisse.. selv om hun ikke gjør noe og da sitter hun der frivillig og hvor lenge hun ønsker..

Er så redd for å gjøre feil asså!

Skrevet

Så lenge hun selv sier at hun vil på do tror jeg ikke det skal være grunnen. Jenta vår hadde det sånn veldig lenge før vi til slutt begynte å sette henne på do (det er mye vanskeligere - og vondere- å gjøre i bleia, enn i do (hvor også tyngdekraften hjelper til!).

Bare ikke mas om doet, la henne bæsje hvor hun vil. Gi henne svisker, rosiner, linfrø (knuste), maltekstrakt, biola ++ Ikke banan og andre stoppende ting, og gå til legen om det ikke blir bedre veldig snart! (Jenta vår måtte til slutt ligge på sykehus i to uker :( )

Skrevet

Uff.. syns dette er skumelt jeg :/ Ringte legen ista og han sa jeg skulle gi laktulose hver dag også skulle jeg komme og få utsyr til å få tatt en avførings prøve.. Føler det er en lang vei og gå..

Det har holdt på i 3 uker nå.. hun har vell bæsjet ett par ganger i uka!

Har gått til anskaffelse av en fisherprise potte som spiller musikk når noe skjer også sånn i forsøk på å skulle gjøre det mer ok men.. vet jammen meg ikke jeg.. Prøver jo gjerne alt..

Skrevet

Når jeg var liten hadde jeg rift i endetarmen som gjorde at jeg holdt meg istedet for å gå på do. Problemet er da at avføringen blir hardere og hardere. Jeg måtte jevnlig på sykehuset og tømme meg. Tok også daglig en slags drikke som skulle gjøre avføringen mykere.

Det er viktig å tenke på at det kan være et slikt problem også. Jeg slet i flere år etter at jeg ble frisk med å naturlig gå på do fordi jeg hadde vendt meg til å holde igjen.

Bare greit å vite at det kan være fysiske grunner også.

Skrevet

Mm! Og uansett hva som fikk det i gang vikler det seg lett inn i noe værre og værre. Tenk deg selv hvor vondt det er å gå på do når det er lenge siden sist, og om det rifter blir det bare enda vondere, så venter man lenger, og tenker bare på at det er vondt. :/

Stakkar liten.. Men tre uker er jo ikke så lenge! (Jenta vår hadde det i et år før hun til slutt fikk komme på sykehuset og tømt seg helt, og vi fikk lov til å øke medisinen kraftig - jo mer medisin, jo mykere blir det jo, sånn at eventuelle rifter rekker å gro! :) )

Skrevet

Så lenge hun selv vil prøve så er det jo ikke sånn at hun blir tvunget. Burde nok dra til legen ja.

når min var baby brukte vi jo litt malt ekstrakt i melka. tror det hjalp.

finnes på butikken og smaker godt.

ellers burde dere vel dra til legen i tilfellet det er noe alvorligere enn det vi kan sitte her å "vite".

:-)

lykke til da. Gutten vår er forresten veldig glad i druer. og lakerol som har en avførende virkning. Men nå er det jo kunstig søtning i det da, så da kan det vel utvikle seg til kreft :-) hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...