Gå til innhold

hva?? kan dette stemme??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis jeg flytter fra sambo, og blir alenemor, kan jeg begynne å studere og ha en helt grei økonomi! og dette uten jobb!! men nå som vi bor sammen og er en liten familie på tre med lån på leilighet og selvfølgelig diverse andre utgifter har vi ikke mulighet til at jeg skal studere. da må jeg ha kveldsjobb, noe vi ikke får til ettersom min samboer jobber turnus både helg og kveld. jeg vil selvfølgelig ikke at alenemødre skal bli tatt fra "godene" de har, men kunne det kanskje vært lagt opp litt bedre slik at også andre kan studere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen faller utenfor, slik er det.

Mange andre som får det til, da går det sikkert for dere også.

Vi kan forvente at staten hele tiden skal komme å betale for oss heller.

Skrevet

Jeg sitter med det dilemmaet selv - skal vi gå gjennom samlivsbrudd bare for at jeg skal få realisere meg selv?

Men vi har ordnet det slik at jeg studerer full tid, men har en deltidsjobb på dagtid mens barna er i barnehagen likevel, og leser heller på kvelden. Vi har det trangt økonomisk, men det er verdt det.

Noen forslag til hva som kunne gjøres for at andre skal kunne studere? Er egentlig enig altså, men kan bare ikke tenke meg hvordan det skal være rettferdig å bare få og få fordi man ønsker å studere. Men studielånet burde være høyere, og det burde være mye høyere grenser for hva ektefelle kan tjene før man ikke får forsørgerstipend.

Skrevet

Utgifter og diverse har du om du er alene også. I tillegg har du ikke en annen voksen som kan "jobbe for deg", og få inn penger til kassa.

Tror neppe din økonomi hadde blitt så mye "bedre" av å være alenemor, alt i alt;)

Regner med at din sambo drar inn mer enn 15 000 i måneden(tatt litt godt i her, men dette er normalt det en enslig forsørger uten jobb har).

Studielån får vel du også, som samboer. Ikke mye stipend å hente for en alenemor......

Skrevet

HI her.

nei, selvfølgelig kan vi ikke forvente at staten skal komme og betale for oss hele tiden. men føler vi "straffes" for at vi holder sammen som foreldre.

Skrevet

Nei man "straffes" ikke for å holde sammens, det er alenemødrene som får hjelp, siden de ikke har en partner til å være med å dra lasset.

Skrevet

HI igjen.

vi har regnet på det, og ser at det går ikke. og jo, hadde jeg flytta så hadde vi greid det.

Skrevet

Enig med hi... Det lønner seg å være alenemor hvis man vil studere...

Skrevet

Men det er faktisk ikke staten sin skyld at vi fikk barn før jeg fikk studert ferdig. Det er vi selv som har satt oss i denne sitvasjonen.

Heller ikke staten sin skyld at mannen din har en jobb som gjør at du ikke kan jobbe kvelden.

Skulle ønske folk kunne slutte å syte. Det er mange av oss som er i denne og ligenenes sitvasjoner. Man får det til å gå, man må bare greie seg med mindre. Det er bare for en liten periode.

Skrevet

Må bare le - det er tydelig at du ikke vet så mye om hvordan økonomien til alenemødre eller fedre for den saks skyld er. Jeg har rundt 12 500 utbetalt hver måned. Studielån, husleie, barnehage, mat, bleier og diverse, tror du i det hele tatt at man tjener på å være alenemor? Da synes jeg du skal prøve det ja - men husk da samtidig å ikke ta i mot noe hjelp fra din (eks)samboer - så skal du se hvor langt du kommer. OG SÅ kan du komme inn her igjen og fortelle om hvor bra du har hatt det som alenemor - det er nemlig det man er; ALENE om ALT.

Skrevet

nei, det er faktisk ikke alle som får det til å gå. ja, vi har vel valgt selv å få barn og kjøpe leilighet før jeg studerte. men det er ikke riktig at de som er alene skal få det til å gå når vi som er to ikke får det til. er det staten sin feil at noen blir alenemødre da?

Skrevet

Som skrevet over her, så er det ingenting av lånet til en aleneforelder som blir gjort om til stipend. Og overgansstønaden får man i 3 år, eller inntil 5 ved nødvendig utdanning. Men etter det står man likt med alle. Er det ikke bra at aleneforsørgere skal kunne komme seg på beina igjen? Hvor lett tror du det er for en med kun en inntekt å få lån for å få kjøpt seg noe å bo i? Alltid måtte leie og aldri ha et "fast" sted å bo? Tror du skal tenke deg om en gang til før du "går fra" samboeren din.

Skrevet

Har prøvd begge deler. Hadde tilsammen 14000 som alenemor. Var mer økonomisk stabil som student da. Fikk jo studentleilighet og sånn, så vi bodde ganske billig. Men så flyttet jeg inn med barnefar igjen, og det ble mye trangere økonomisk. Men det har sine ulemper å være alenemor også da, det er jo kjekkere å være to om problemer og gleder.

Skrevet

Det burde være lettere å finne billige, fleksible studier, så man kunne kombinert det med formiddagsjobb. Er så vanskelig å finne fag og sånn man kan ta som privatist, særlig hvis man bor i en liten by.

Men syns ikke at de skal sponse oss for å studere. Bare legge litt til rette.

Skrevet

hi sa jo aldri at hun ikke ville at aleneforeldre skulle få overgangsstønaden...

Skrevet

Nei, det er ikke staten sin feil.

Men når man er alene, da har man faktisk bare 1 inntekt, å da får man bare enten jobbet eller studert. Å fordi vi bhg ikke er åpent utover hele kvelden (heldigvis), så da må man passe barnet, man kan ikke jobbe kvelden.

Er man i et forhold, så har man en som kan jobb, å en som kan studere.

Hvis det ikke går, så får dere selge leiligheten, å finne dere noe billigere da.

Det er utorlig hva som går, hvis man leter etter løsninger, istede for å klage over problemene.

Skrevet

er helt enig med hi.. syntes det burde vært mer støtte å fått for andre også.. jeg er ung mor og bor sammen med barnefar, vi får ingen hjlp utenom litt fra husbanken til husleie.. vi begge er studenter å vi klarer oss egentlig ikke, har måtte lånt penger av foreldre, jeg har nå sluttet på skolen og prøver å få meg jobb.. syntes ikke det burde gått på om man var aleine eller ikke men heller på hvor mye man faktisk har i mnd.

Skrevet

Vel, 12500 er vanlig som alenemor. Pluss litt ekstra for forskjellig.

Her lever vi to voksne og 1 barn på 1200 i mnd + barnetrygd. Da 4000 i husleie (leilighet) pluss strøm. Resten av pengene skal vi klare oss på mat, klær bleier og andre nødvendige ting.

Hadde jeg vært alenemor hadde jeg og barnet vårt hatt mer penger.

HI skriver jo ikke at alenemødre burde hatt mindre! Hun sier jo ikke at dere har det lett. Har jo full forståelse for det.

Men når det gjelder penger - så ja i noen tilfeller får alenemødre mer penger enn par som ikke har så god inntekt.

Jeg synes det er feil, såklart alenemødre skulle fått pengene sine - det fortjener de. Men skulle også vært en løsning for de som er sammen og ikke har så god inntekt.

Skrevet

Jeg må bare si når jeg leste dette innlegget at det er ikke noe rart at folk går fra hverandre. For staten har jo lagt opp til at alenemødre skal være så prioriterte.. Kjenner flere som har skilt lag pga økonomi. Det er helt utrolig at staten legger opp til at det blir fler og fler skillsmissebarn.

Irriterer meg...:(

Skrevet

De sier jo at det ikke anbefales å få barn når man studeres med tanke på det økonomiske. DVS at begge foreldre kun studerer. Seff kan en eller begge få seg en jobb ved siden av, men det kan lett komme i veien for studiene og den fritiden man har igjen (som man jo vil bruke på barna). been there.

Jeg har mange vennepar der en studerer og en jobber, og de får en hel del mer enn hva vi gjør som begge er studenter.

Søstra mi,som faktisk sitter i systemet med å dele ut penger, sa at jeg ville tjene mer på å flytte fra barnefar. Men det vil jeg jo ikke!

Heldigvis har vi snille foreldre som hjelper oss med økonomien. det er dessverre ikke alle som har det. Og denne studentsituasjonen varer jo (forhåpentligvis) ikke for alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...