Marengs Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Hei dere! For rundt 6 mnd siden leste jeg en artikkel i Adresseavisen. Den var skrevet av en kvinnelig lege som jobber i Trondheim. Jeg kan bare ikke komme på hva hun het! Det hun skrev gikk ut på at å gi barn MME i Norge i dag, er absolutt ikke noe dårligere enn å gi MM. De undersøkelsene som viser lavere IQ og mer sykdom hos MME-ernærte barn var gjort i U-land og land i Europa som har dårligere hygiene og vannkvalitet enn i Norge. Artikkelen hennes var en hel side i Adressa, men jeg greier ikke å søke henne eller artikkelen opp. Noen som kan hjelpe meg?
Marengs Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 25. januar 2009 *panneklask* Fant den like etter at jeg hadde lagt ut innlegget...:-D http://www.adressa.no/forbruker/helse/article893842.ece "Helsemyndighetenes ammeråd er basert på direktivene fra Verdens helseorganisasjon (WHO) og disse er irrelevante for Norge, mener spesialisten i klinisk bakteriologi og immunologi ved Sahlgrenska akademien i Göteborg. – WHOs direktiv er utarbeidet særlig for nyfødte i u-land. Der er gjerne risikoen for infeksjoner langt høyere enn i Norge, og ammingen har derfor en helt annen helseeffekt på barn, sier Wold til Aftenposten. Aktører i den norske ammedebatten blir ofte omtalt som ammepoliti og ammemafia. Wold er langt på vei enig: – Amming har en sterk infeksjonshemmende effekt, og morsmelk er veldig bra næring. Men rådene fra WHO misbrukes og bidrar til at kvinner som av ulike grunner ikke ammer, får dårlig samvittighet, sier hun. Spesialisten mener at mange av de påståtte effektene ved amming er overdrevet og at det verken er grunnlag for å hevde at amming beskytter mot allergi eller gir barna høyere intelligens. Overlege Gro Nylander deler derimot ikke spesialistlege Wolds synspunkter. Hun hevder at vitenskapen er klar på at amming gir langsiktige helseeffekter både for mor og barn. "
☆:*´¨`*snuppa*´¨`*:☆ Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Virker som om veldig mange mødre som av forskjellige grunner ikke ammer føler at de må legitimere det. Dette er jo veldig synd. Ammende mødre(hvertfall de fleste) ser ikke ned på mødre som ikke gjør det. Sier heller ikke at barnet kommer til å dø, eller få alvorlige helselidelser. Men det sier jo seg selv at MM er best for barnet, det er jo mat som er skreddersydd for ditt barn. Barn som får MME bæsjer masse, dette er jo for de får i seg mye forskjellig som de ikke trenger. Er ingen ammenazist, men hadde jo blitt lei meg hvis jeg måtte slutte å amme. Ikke fordi barnet hadde lidd men for jeg synes det er så koselig å amme.
Hepa85 Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Syns det er spennende å se at de lærde strides om dette temaet. Det betyr jo at det ikke nødvendigvis er ett rett fasitsvar på disse tingene. Jeg vil også tro at det er en vesentlig forskjell mellom barn som får mme i u-land og i et land som Norge. Grunnen til at intelligensen synes lavere blant de som får erstatning kan jo rett og slett være at de ikke makter å gi maten hygienisk nok. dessuten kan det jo være at man ofte ikke har råd til å gi så mye erstatning i vannet som det som er anbefalt. Vet også at i mange andre land utenfor Norge er det ikke så vanlig å amme sine barn. Dette er jo selvsagt synd, men jeg tror ikke det er mange i Norge som aktivt eller frivillig velger bort å amme. De som må gi opp ammingen gjør det gjerne med tungt hjerte, meg selv inkludert. Derfor er det egentlig meningsløst å snakke om hvor bra mm er for mor og barn. Dette VET vi, og har hørt det ofte nok. Men man skal ikke amme for enhver pris. Av og til handler det om å forstå når det er på tide å gi seg, og ikke amme på seg en depresjon. Sånn, der har jeg fått sagt hva jeg mener om saken. Men man kan jo si hva man vil, men jeg velger å konkludere med at siden de lærde strides, er det ikke vedtatt at mm fører til høyere intelligens eller lignende. Så får de som ammer være fornøyd med det, og det håper jeg også de er alle oss som ikke ammer. Det ER annerledes å være spedbarn i slummen enn i norge.
Hepa85 Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Det er forresten fint å høre at det går an å synes det er koselig å amme. Jeg opplevde aldri ammingen som hyggelig, men håper jo selvfølgelig at jeg får oppleve det en gang, om jeg får flere barn i fremtiden. hver gang jeg hadde ammet begynte jeg bare å grue meg til neste gang. Og det er ikke noen god følelse når man må amme hver annen time... Men hadde jo vært koselig og opplevd det noen ser på som koselig samspill med babyen....
Marengs Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2009 Jeg la ikke inn artikkelen fordi jeg føler at jeg må legitimere hvorfor JEG ikke ammer. Jeg ville gjøre den kjent for å vise at det finnes forskjellige oppfatninger fra vitenskapelig hold. Det er som oftest kun én side av debatten som framstilles her i Norge. Jeg betviler heller ikke at MM er den beste næringa for barnet, for all del! :-) Derimot mener jeg at amming IKKE er til det beste for barnet all den tid mor sliter såpass med amminga at det gjør henne til en mindre opplagt mamma enn det hun kunne vært dersom hun hadde gitt maten på flaske! :-)
Marengs Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2009 Mens jeg søkte etter denne artikkelen ovenfor, fant jeg også en artikkel som underkjente det "faktum" at MM ga barnet høyere intelligens. En undersøkelse hadde vist at barna nemlig hadde høyere intelligens i utgangspunktet. Altså at de ble født med høyere intelligens. I mange tilfeller var det slik at det var mødrene med høyest intelligens og høyest utdannelse som valgte å amme. Og babyene arvet altså denne høyere intelligensen fra mødrene sine.
Hepa85 Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Dette var interessant. Jeg har også hørt at det ofte er mødre med høyere utdanning som velger og amme. Men det at det er intelligensen de arver uansett er vel selvsagt. Den kommer vel ikke kun av amming, men av hvordan man påvirker de små gjennom hele oppveksten. Så jeg får vel tro at min universitetsutdanning har mer å si for intelligensen til datteren min enn hvorvidt jeg ammer henne eller ei. Så får vi vel bare leve med at våre mme-babyer bæsjer mer enn de som bare får mm. Her i gården syns jeg jenta mi skulle slippe å bli underernært pga altfor lite næring (for lite melk). Men huff, nå begynner jeg å forsvare meg igjen. Jeg er så veldig godt fornøyd egentlig med at vi gikk over til erstatning. Likevel er det ikke alltid så lett. Får trøste meg med at begge mine foreldre var flaskebarn og har skikket seg bra, også intelligentsmessig sett. Egentlig har jeg ikke undersøkt om fordelene/ulempene med mme kontra mm. I mange land hvor det rett og slett ikke er så vanlig å amme som i norge er det viktig å opplyse om dette. For min del var det en nødvendighet, og jeg var pent nødt til å begynne med mme. Så uansett om jeg gjerne skulle kun gitt lillejenta mm er jo det en umulighet. Er vel liten vits i å gråte over spilt melk ellerno...
Gjest Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 føler jeg bare MÅ svare på susann85 sitt innlegg og påstand om at: "barn som får mme bæsjer masse.." beklager kjære deg, men dette stemmer overhodet ikke!! barn som får mme bæsjer MINDRE enn de som får mm!
Marengs Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2009 Det er muligens viktig å være kritisk til alle undersøkelsene som presenteres. Da jeg fikk førstemann for 3,5 år siden, var jo samsoving livsfarlig! Men nå står det altså i den siste Nylander-boka at de undersøkelsene som viste høyere risiko for krybbedød ved samsoving var gjort i fattige strøk i USA. Kvinnene hadde lav utdanning, røykte, drakk muligens, ammet ikke. Det var altså helt andre risikofaktorer som utløste krybbedøden enn selve samsovinga! Jeg tenker slik at her i Norge er det de fleste som ammer. Jeg vil mene at fordelene ved å amme er så klare at det ikke er de med lavest intelligens som ikke ammer. Jeg tror det er helt tilfeldig hvem som sliter med amminga, har lite melk, har masse tålmodighet, er brystoperert osv. Så jeg ville jo gjerne vist når og hvor de undersøkelsene ang amming-intelligensnivå er blitt gjort. Jeg vil tippe at de ikke er gjort i Norge hvor ammeprosenten er så stor. Men jeg VET altså ikke. Vil bare understreke viktigheten av å være kritisk. :-) (Ble det litt langt?)
Hepa85 Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 Veldig enig med deg, marengs. (svarer igjen, siden jeg fra før har vært svært så aktiv på denne tråden Det er viktig å være kritisk. Skulle ønske flere av undersøkelsene var gjort i norge, for det er lettere å sammenligne seg når de ulike faktorene er like. Tror at i norge så slutter de fleste å amme med tungt hjerte, og det er sannsynligvis store problemer som gjør at de på en eller annen måte ikke får det til.
Marengs Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. februar 2009 Haha, jeg er glad du svarer! Jeg er så engasjert i dette selv, så det er godt å se at det er noen andre der ute som bryr seg også! :-D
Frøken Freken Skrevet 14. februar 2009 #13 Skrevet 14. februar 2009 Siden Norge er på ammetoppen OG det er større lærertetthet i Norge enn i de fleste andre land skulle man tro at norske barn gjør det bedre på skolen enn feks franske - men pisaundersøkelen er jo ganske tydelig på at dette ikke er tilfelle. SKulle også tro at det er mindre allergi og astma her enn i utlandet, men det har jeg ikke fått sjekket opp. Kan forøvrig referere til samtale med legen på helsestasjonen: legen: ammer du? Jeg: Nei (blblabla forklaring om hvorfor og hvor mye jeg har prøvd) Og nå har jeg sluttet å pumpe meg også selv om jeg vet at det er enormt viktig med morsmelk legen: nei, det er ikke enormt viktig. Det er bra med morsmelk, men enormt viktig er det ikke. Jeg :? Akkurat denne samtalen er kanskje den beste jeg har hatt med noen fra det norska helsevesenet.
Frøken Freken Skrevet 14. februar 2009 #14 Skrevet 14. februar 2009 Nå har jeg vært inne og lest om forskning vedr astma, det eneste som står om morsmelk er dette: Morsmelk Bruk av morsmelkernæring ut over de første 4- 6 måneder virker forebyggende på atopisk eksem. Det er motstridende funn i undersøkelser av morsmelkernæringens betydning for forekomst av astma. Parallelt med at ammingen har tatt av i Norge har også astmaforekomsten økt drastisk. Komponenter som gjør dette er bla - økt bruk av barnehager, utsetter visst barna for tørr luft - røyking under svangerskapet - eksosforekomst i lufta ol Har lest i tidsskrift for den norske legeforening også at undersøkelsene er motstridene når det gjelder astma og morsmelk, har ikke hørt Nylander problematisere så mye rundt det. Vet at en del av morsmelkforskningen har blitt gjort på New Zealand.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #15 Skrevet 25. februar 2009 tullpreik.. jenta bæsja 1 gang i _uka_ da vi ammet, og minst 1 gang om dagen når vi brukte mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå