Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har to barn fra før. Første gangen fikk jeg epidural og andre gangen fødte jeg uten smertestillende pga ufrivillig hjemmefødsel Men det er nå litt over 9 år siden jeg fikk førstemann og husker lissom ikke helt åssen den funket, den epiduralen Jeg vet jo åssen den blir satt og sånn, men hvor mye smerte tar den vekk?? Er det sånn at man ikke kjenner noen ting fra livet og ned? Altså en smertefri fødsel? Under pressriene også? Eller bare under åpningstiden? Eller tar den bare litt av smertene? Og åssen er det med å bevege seg rundt med epidural? Jeg innbiller meg at jeg kanskje har lyst å være i bevegelse og kanskje stå på knærna/bruke fødekrakk eller saccosekk under pressriene, har ikke lyst å ligge på ryggen med beina i de greiene ass... Med første barnet så måtte jeg ligge på ryggen med beina i bøylene... Frister ikke til gjentagelse... Noen som vet åssen det fungerer nå om dagen? Er jo nesten 10 år siden jeg fikk det, kanskje det har forandret seg litt?? Takk for alle svar!
Amabolla Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Da jeg fødte for litt over 2 år siden så tok den smerten bort. Men jeg kjente likevel pressriene-men de gjorde ikke vondt-kjente bare ett sinnsjukt press.. Men de skrudde ned epiduralen da jeg hadde full åpning så da gjorde det himla vondt igjen. Jeg måtte ligge etter å ha fått epidural-husker ikke om jeg følte beina mine eller ikke. Men fikk ikke lov til å være oppe og gå.
83nina Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Tror kroppene våre reagerer forskjellig, jeg fikk epidural på forrige fødsel og kjennte virkelig ingenting. Bittelitt stikking under riene bare, jordmor måtte fortelle meg når jeg skulle presse. Kjennte ikke pressrier eller at tulla mi kom ut. Helt himmelsk syntes jeg;) Men vet det ikke fungerer så "bra" for alle;)
elikatt -mamma til 4- Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Jeg var hos jordmor her om dagen og hun forklarte at epiduralen bedøver rundt livet, altså korsrygg og underliv. Før bedøvde den helt ned i beina, men utviklingen går heldigvis framover! Det er forskjellig fra person til person hvor godt den fungerer, noen blir helt smertefri, og kjenner verken rier eller pressrier, mens andre kan kjenne det, og vet når de må presse. Jeg mener hun sa at de reduserer epiduralen når man har full åpning for å kunne kjenne pressriene, men uansett så opplever alle det forskjellig. Jeg har aldri tatt epidural selv, men skal ha det under denne fødselen, så jeg er spent på hvordan den fungerer på meg! :-)
FruMamma med nr 2 Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Jeg var temmelig bortreist da jeg fikk epidural, men husker det som å komme til himmelen. Husker også at jeg ikke hadde mye følelse i den ene foten etterpå, men det gikk over etterhvert. Måtte også ligge en stund og fikk bekkenstol(eller hva det heter) når jeg måtte tisse første gangen.
Prins&Prinsessa Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Hos meg fikk jeg den for å slappe av litt. Var veldig sliten og trengte egentlig å sove litt.(men lillemann var ute 1,5 t etter at den ble satt) Jeg kjente da riene som sterke kynnere, men ikke vondt lengre. Men da pressriene kom var det som om alt var borte. Det sa jordmoren var helt normalt. Jeg fikk heller ikke bedøvet beina. Var ute av sengen 1,5time etter fødselen og dusjet.
Mayken Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Hadde epidural da jeg fødte i novemer for 2 år siden. Kjente ingenting til riene etter at den var satt, men da snuppa var kommet lengre ned i bekkenet og jeg hadde full åpning, hjalp den ikke lengre, men de skrudde den av også da. Var oppe og tisset på bekken, fikk ikke gå rundt når epiduralen var satt for det er så mange ledninger tilkobblet. Husker jeg begynte å klø venldig på magen og bena, men det var helt borte når epiduralen var borte og fødselen over.
Hilsen Aud Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Tror det er veldig individuelt. For meg tok den smertene fra 4 - 9 cm. Men den siste cm ble bare verre og verre. Husker ikke helt, men det var enten bare i ryggen eller bare i magen. Jeg fikk lokalbedøvelse under utpressingen og kjente ingenting, men vet ikke om det var epiduralen eller lokalbedøvelsen som tok alt. Etter å ha lagt en stund med epiduralen skulle jeg opp og gå med prekestol inn på badet. Men beina sviktet og jeg deiste i bakken. Funket hvertfall dårlig for meg å gå på beina ja...
nr 3 :D høygravid <3 Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Tusen takk for denne tråden. Jeg venter nr 3, fikk bare lystgass på de. Nå har jeg har bekkenløsning, har siden 6 uke sovet 7 hele netter. (Jeg kødder ikke altså!) Har hadt veldig til nedpress siste mnd, å kynnere siden 6 mnd som nå er værre og hardere og kommer oftere og oftere. Har begynnt å vurdere epidural da jeg er redd for at jeg kommer til å være så sliten når fødselen omsider starter at jeg ikke orker noe. Det er bestandig best å høre hvordan dere som faktisk har fått det, hvordan den var. Er det noen som har fått det 2 ganger, med 2 forskjellig resultater?
Mia77 Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Ettersom jeg har forstått det så er det snakk om to forskjellige epiduraler, altså en ny og en gammel. Den gamle mistet du følelsen i beina av- den hadde jeg. Kjente ikke riene og de skrudde den ikka av før baby var ute. Den nye bedøver visst ikke beina.
Mia29 Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 Det stemmer nok at den gamle typen epidural bedøvet langt mer enn den nye gjør. Men den nye kan også gi lammelser i bena (ofte bare på en side.) Det avhenger helt av hvordan man klarer å få satt den. Derfor vil også smertestillende effekt kunne oppleves så forskjellig. Å sette epidural på en gravid kan være vanskelig da det å oppna god krumning i ryggen kan være avgjørende for å få den godt inn. egenes trening i å sette epidural har også mye å si, og der er det selvfølgelig variasjon. Jeg har ikke helt tatt stilling enda. Men heller vel mer og mer mot å se om jeg klarer meg uten før jeg bestemmer meg for epidural. Anbefaler Gro Nylander sin bok "på vei." Der står det kort og greit om forskjellige smertestillende. Hun tar også opp noen av bivirkningene og ulempene med epidural. Samtidig virker hun på meg rimelig nyansert, så det er absolutt ikke noen anti-epidural propaganda. Men det er veldig greit å høre noen motforestillinger også synes jeg. Jeg tilhører de som ikke kan fordra å få stikket ting unødvendig inn i kroppen min. Mens i vennekretsen min har alle som har fått sverget dypt og inderlig til epidural som svaret på alt vondt. Men erfaringene etterpå er svært forskjellige.
Mia29 Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 ...jeg prøvde å si !i vennekretsen min har alle som har fått barn sverget.... Det går litt fort i svingene innimellom, så da blir det både skrivefeil og ord som faller ut. Godt det ikke er norsk-eksamen. ;o)
Blå03, Blå 09, Rosa11 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 26. januar 2009 Tusen takk for alle svar Jeg tror jeg skal ta det litt som det kommer jeg! Har jo klart meg uten smertestillende en gang... Får se hvor lang tid fødselsen ser ut til å ta og hvor sliten jeg blir av smertene... For alt jeg vet så er det jo ikke sikkert jeg merker så mye til riene. Sånn var det allefall sist! Men føler nå at jeg vet litt mer! Ha en fin dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå