Gå til innhold

UNDERSKRIFTSKAMPANJE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det sånn at hvis man trenger et opphold på et rehabiliterings senter så kan man ikke velge selv. Det er fylkeskommunen som bestemmer, IKKE du.

Nå har det seg sånn at jeg har ms å bor i Møre og Romsdal.

Det er kun 1 ms senter her i Norge. Der får ikke jeg lov til å dra. Hjelper ikke hva leger og nevrologer mener, dit får jeg ikke.

Jeg skriver nå ned en artikkel fra en ms side.

MS-pasienter fra Møre og Romsdal får ikke reise ut av fylket når de skal på behandlingsopphold. Dette er uholdbart.

I fjor fikk 15 MS-pasienter fra Møre og Romsdal etterlengtede behandlingssopphold på MS-senteret Hakadal, Norges eneste landsdekkende ressurssenter for personer med MS.

Men nå er det slutt. Helseforetakene i fylket har bestemt at pasienter herfra i stedet skal rehabiliteres på et lokalt behandlingshjem.

Det hjelper ikke hva fastlege eller nevrolog har anbefalt. Opphold på Hakadal inndras med øyeblikkelig virkning.

Helseforetakene sier at det lokale behandlingstilbudet skal videreutvikles. Dette er positivt. Men det må ikke bli slik at MS-pasienter i Møre og Romsdal avstenges fra den ekspertise og erfaring som gjennom 30 år er opparbeidet på det eneste senteret i Norge som har spesialisert seg på MS.

Alle i Norge med MS bør få tilgang til beste behandling. Det må være utgangspunktet.

Foretakene opptrer også unødvendig kynisk når de avlyser allerede avtalte behandlingsopphold som pasientene har forberedt seg på og sett fram til i lang tid.

Det er fritt sykehusvalg i Norge. Dette gjelder ikke rehabilitering. Man bør likevel tilstrebe valgfrihet også her.

MS-forbundet beklager at helseforetakene i Møre og Romsdal later til å overse dette.

Svein Grindstad,

styreleder i MS-forbundet

Ms senteret som er i Hakadal er KUN for oss med ms, der får jeg møte andre med ms, også personer med ms som jeg har blitt kjent med etter diagnosen, men dette er ikke mulig for meg da.

Synes det skulle ha vært fritt valg sånn som med sykehus!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne signerer jeg!

Viktig sak for dem det gjelder!

Skrevet

sign

Skrevet

SIGNERT av meg ! Dette er helt utrolig........ Ikke nok med at tysabribrukere blir forskjellsbehandlet........ dette også! Jeg blir oppgitt! Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Signerer.

Skrevet

Hvor er det blitt av velferdsNORGE?

*Signert*

Skrevet

Jeg å.

Dette er bare et av flere lignende tilfeller..... Desverre!

Skrevet

signert

Skrevet

signerer :)

Skrevet

Hmmmm burde du ikke heller lage en side på opprop.no? 30-40 anonyme nick gjør vel ikke det store i saken din? (som jeg selvsagt støtter)

Skrevet

Signerer denne jeg...

Skrevet

Jeg signerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...