Gå til innhold

Hvor tidlig kan man få epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er andregangs og hadde ikke noe særlig positiv fødselsopplevelse sist gang. Føler selv jeg ikke ble hørt og fikk epidural for sent. Var da for sliten til å gjøre jobben som sto foran meg...

Noen som vet hvor tidlig man kan få epidural?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du har 4 cm åpning er du i aktiv fødsel og kan få epidural.

Skrevet

Ok. Leste nemlig på nettet et sted at man kunne få lystgass først når man hadde 4-5 cm åpning, så jeg tenkte kanskje at man måtte ha mye mer åpning for å få epiduralen.

Takk for svar:)

Skrevet

Regelen er ved 4 cm de fleste plasser virker det som. Jeg fikk beskjed om det hvertfall. Jeg hadde bare 2-3 cm da jeg kom inn på føden, og "bestilte" epidural ganske raskt (pga babyboom måtte jeg velge tidlig om jeg ville ha eller ikke).

Det var bare en lege som satt epidural den dagen, og han hadde en lang liste med fødende som ventet på han. Pga mye og gjøre, så tror jeg de unnlot å sjekke åpning med vilje. Jeg fikk inntrykk av at de var mer opptatt av å innfri alle ønsker om epidural enn å følge 4cm-regelen slavisk. Flaks for meg. Jeg rakk akkurat å få litt utbytte av epiduralen, før jeg måtte begynne å presse:)

(Den første jordmoren jeg var på sjekk hos på føden sa at det kom til å bli lenge før jeg kunne få epidural...)

Skrevet

Jeg hadde kun 2 cm åpning da jeg fikk det for to år siden... Fikk det fordi jeg var utslitt og lå og rista under hver ri - takla ikke å ha det så vondt da jeg var såååååå sliten gitt...

Skrevet

Jeg fikk da jeg hadde 2-3 cm åpning.

Dette fordi jeg hadde styrtrier og kroppen ikke klarte å slappe av, kroppen jobbet i mot meg og fikk ikke mer åpning.

Etter at epiduralen ble satt fikk jeg full åpning etter ganske kort tid.

Skrevet

Dette var oppløftende svar! Tenkte denne gangen å be om epidural tidligere enn forrige gang.

Skrevet

Jeg har alt bedt om det jeg...hehehe.

Skriver også i fødebrevet at jeg vil ha epidural så raskt som mulig.

Kall meg pysete om dere vil, men jeg ser ikke helt vitsen med å utsette seg selv for mer smerter enn nødvendig, fødselen er vond nok og slitsom nok fra før.

Hadde ikke noe god fødselopplevelse sist, og vil gjerne ha epidural så jeg føler jeg har litt mer kontroll i hvertfall en liten stund.

Tror den kan hjelpe veldig på følelsene mine.

Skrevet

Jeg så dere skrev at det var 4-5 cm for å få lystgass, men det fikk jeg med en gang jeg kom inn til sykehuset med nr 2 hadde vell bare 1-2 cm da.

Lystgass er supert lå og koset meg veldig med den hehe gubben blei lei av at jeg lå der og tullet i stede for å gjøre jobben min

Skrevet

Jeg fikk også lystgass tidlig, men effekten var elendig syns jeg. Ble bare kvalm og døset bort og fikk ikke med meg noe av det som foregikk rundt meg. Fikk epidural da jordmødrene så at jeg ikke greide mer...men hvor langt jeg var kommet da, det vet jeg ikke. Føler jeg har gått glipp av mye ved den første fødselen, så jeg skal også be om epidural tidlig denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...