Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Har prøvd å lese nedover siden her, men blir litt forvirret når det er blitt svart på bagrunn av inntekt til mor og far osv.. Jeg og sambo er nylig gått ifra hverandre. I morgen skal jeg ringe nav (eventuellt stikke innom) å få litt hjelp til å klare meg økonomisk. Kan jeg få full OS når jeg får ca 4000 i foreldrepenger frem til mars/april? Er ferdig i permisjonen 2.april. Er det slik at BF kan forlange å ha barnet annen hver helg når han bare er 9 mnd gammel? han er veldig avhengig av meg og har aldri sovet borte før. Føler meg ikke komfortabel med at han skal være borte så lenge fra meg. Mulig BF tar han med til foreldrene nesten tre timer herfra. Har han lov til det? Kan jeg forhindre det? Iallefall til han er året.. Skal ta kontakt med familivernkontoret imorgen..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Du får full os hvis din inntekt omregnet til årsinntekt ikke overstiger 36000,- Inntill 1 års dagen, kan du kreve at bf har samværet sammen med deg, og det bør være korte, men hyppige samvær, ingen overnattinger. BF kan ikke forlange noen lange samvær overhodet før barnet er fylt 1 år, og da skal det trappes gradvis opp mot annenhver helg og en ettermiddag i uken, evt opp mot 50/50 ved 3 års alder hvis foreldrene ønsker dette. Er ikke noe far kan kreve uten mors samtykke, og det skal være gode betingelser til det. Vil absolutt råde deg til å kontakte familievernkontoret uansett, for de er veldig flinke til å gi veiledning, råd og informasjon om barnets rettigheter ved samvær.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Du kan tjene 36 000 i året før det skjer noe med overgangsstønaden. Tjener du mer enn dette, blir den redusert gradvis. Du kan tjene opp til 360 000 i året før OS forsvinner helt. Vil anbefale deg å rådføre deg med familievernkontoret når det gjelder samvær. Men, i og med at barnet er så lite enda, tror jeg nok de vil anbefale ofte samvær, og ikke noe helgeopplegg enda. Men kontakt dem i morgen, de pleier å ha lang ventetid..:S
neekap Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Da vi var til mekling forrige uke, fikk vi beskjed av mekleren at barn bør ikke ha overnatting vekk fra mor før hun er 2-3 år, men dette er veldig individuelt fra barn til barn.. Vi har nå blitt enige om null overnatting til hun er 1 år, en overnatting (ett døgn) annenhver helg fra 1 til 2 år og opptrapping til to døgn annenhver helg da hun er 2 år (+ ettermiddagssamvær gjennom uken da, ca annenhver dag..). Men det som er det viktigste og som de over her sier, hyppige korte samvær er meget viktig da de er så små, for så å endre til lengre og sjeldnere samvær etterhvert som de blir eldre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå