Gå til innhold

Datt ut av lista på fødselsforb. kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er litt irriterende! :@

Jeg har jo ikke peiling på NOE!

Begynt å grue meg litt bare fordi jeg ikke får det tilbudet, og føler jeg går glipp av så mye. Var ikke plass på kurs framover, og jeg har jo termin om 11 dager uansett, så..

Er det noe jeg bør vite, tenke på osv. som man går gjennom på et sånt kurs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke du går glipp av så mye av å ikke gå på slike kurs. Jeg er andre gangs og har aldri gått på noen kurs....greide å føde likevell. Dessuten gir de deg instruksjoner på hva du skal gjøre til en hver tid.

Jeg for min del tror jeg hadde blitt mer opphengt i hva det var de hadde sagt på kurset og hengt meg opp i det istede for å konsentrere meg om den jobben jeg skal gjøre der og da.

Lykke til uansett:)

Skrevet

tror ikke det blir noe problem for deg å føde selv om du ikke fikk med deg kurset. jeg har gått slikt kurs, og ble en del roligere etterpå. men vil si at du kan få like god info fra jm eller føden. tror egentlig de som har mest utbytte av et slik kurs er de som er med den fødende. kan tenke meg at mange menn ikke har snøring på hva som skjer, og for dem kan det nok være deilig å vite hva som skjer. jeg skal ha min mor med på fødselen, og hun var derfor med på kurs. selv om hun har født 3 barn selv, syntes hun det var super interresant!!! :) for nå så hun det fra en helt annen synsvinkel, sa hun. samtidig så mente hun at disse kursene kunne skremme vettet av oss fødende. som hun sa, "hadde jeg vært gravid hadde jeg aldri turt å føde! alt det man må tenke på! jeg bare fødte jeg!" så ikke bekymre deg for at du ikke fikk med deg kurset:)

Skrevet

Irriterende å ramle ut av lista, men du klarer deg fint uten også. Det som kan være lurt er å lese litt om hvilke typer smertelindring som finnes og fasene i fødselen. Da vet du litt om hva som venter. Helt sikkert en el annen artikkel om det her på barnimagen, se i fødselsboken el annet sted.

Skrevet

svangeskapskurs er mest for å forberede den som skal være med deg...gubben her hjemme maste skikkelig! holder på med kurset nå og d som har skjedd er at vi har sett en video av en som føder,info av nav ang permisjons og stønadspenger,omvisning på føden og litt generell info....ikke noe ikke man ikke har fått med seeg på skolen,eller ikke kan få laget seg et bilde av selv....beste er å snakke med din mor! hehe

lykke til

Skrevet

Vi gikk på svangerskapskurs sist, og for å være helt ærlig syntes både sambo og jeg at det var bortkastet tid.

Fikk ikke vite noe jeg ikke visste fra før.

Du klarer deg nok helt fint uten:)

Lykket til.

Skrevet

Hei!

For å sette det på spissen, ungen skal ut, kurs eller ikke kurs. Selv ble vi satt på venteliste og fikk plass dagen før kurset (noen hadde født i Julen). Det var greit, men jeg lærte ingenting som jeg ikke hadde lest i bøker før. Gro Nylanders bok gir en meget god beskrivelse, synes jeg (ikke har jeg har erfaring på fødsel, det er mitt 1. barn). Mannen slapp å lese seg gjennom fødselsforløpet, det var det eneste. Jordmoren fortalte anekdoter fra fødsler hun hadde vært med på, det gjorde det hele mer levende enn bøkene, men ellers ingen stor nytte.

Vi likte ikke filmen som ble presentert i det hele tatt, det så ut som reklame for fødsel mer enn noe annet: masse glade Svensker som fortalt hvor stas det hadde vært, lite informativt. Se gjennom 1. episode av Jordmødrene i Buskerud på nettet (NRK), da har du sett og lært mer. Jeg anbefaler ikke de andre episodene hvis du er av den engstelige typen, for der viser man mer kompliserte fødsler. Selv ble jeg veldig redd for å få en svær unge etter en av episodene. ;)

Også burde du be om omvisning på fødeavdelingen din, det har du rett til. Det var i hvert fall meget nyttig for oss, jeg hadde nemlig aldri vært på sykehus før og var litt usikker på hva jeg hadde i vente.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...