Gå til innhold

Cipralex og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge før jeg starter prøvingen jeg må kutte ut cipralex? Jeg tar ikke sjansen på å gå på cipralex under svangerskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Nyfødte bør observeres hvis escitalopram er brukt i senere stadier av svangerskapet, særlig i 3. trimester. Brå seponering bør unngås under svangerskapet.

Dette står i felleskatalogen. Vet ikke hvilken dosering du bruker, men denne skal jo seponeres gradvis, så jeg ville nok ikke starte prøvingen før du fullstendig har sluttet med de. Og etter det ville jeg nok gitt de 1-2 uker.

Skrevet

Jeg går på cipralex og legen sier at det går helt fint.. Det er blitt brukt i 30 år, og aldri rapportert om noe skader på barnet!

Synes du skal snakke med legen din om medisiner!

Jeg begynte ikke med cipralexen før i uke 25 eller noe, og de vil helst unngå at det brukes de tre første mnd, da organer og alt dannes! Prøvde å unngå medisiner så lenge jeg kunne, men til slutt hadde jeg ikke noe valg følte jeg..

Under amming får ungen i seg mindre cipralex enn under graviditeten, så du kan også amme på disse medisinene..

Skrevet

HI her.

Det er tydligvis ulike oppfatninger blant leger på dette området. Min fastlege er tydelig på at jeg ikke kan stå på disse medisinene under et svangerskap.

I følge felleskatalogen er det fare for komplikasjoner for barnet ved bruk av cipralex i tredje trimester: Pustevansker, blålig hud, kramper, endringer i kroppstemperatur, vanskeligheter med amming, oppkast, lavt blodsukker, stive eller slappe muskler, økte reflekser, skjelvinger, irritabilitet, døsighet, konstant gråt, søvnighet eller søvnvansker.

Felleskatalogen sier også at cipralex går over i morsmelken, og at man ikke skal amme når man er under behandling av cipralex.

Skrevet

Jeg gikk på Cipralex da jeg ble gravid (ikke planlagt). Og lege sa at det ikke var noen farefor at jeg hadde skadet fosteret på noen måte. Men han ba meg slutte helt med engang. Jeg var i en nedtrappingsfase allerede så jeg tok bare en tablett annenhverdag.

Skrevet

Legen min er superstriks, og ville nok sagt at det ikke var aktuelt. Jeg får til nød lov til å ta allergimedisin, fordi jeg ikke KAN leve uten den (Zyrtec 10 mg). Jeg fikk heller ikke Dalacin (til bruk på huden pga akne) eller Skinoren krem (også akne). Har behov for å ta betablokkere pga situasjonsbetinget angst (altså veldig sporadisk bruk), men blankt nei der og. Så jeg må bare ha angst:) Hva er Cipralex? Virker som om det er mange her som tar det? Har iallfall sett flere innlegg.

Skrevet

HI her.

Cipralex er antidepressiva. Jeg står på dem på grunn av fødsesdepresjon.

Skrevet

Ja, legen min sjekket opp med en rådgivningstelefon som leger ringer, og de sa i hvert fall at cipralex er ok når man er gravid.. Har også et par venninner som har gått på det under graviditet og ungene har det helt bra!

Jeg vet at felleskatalogen sier det den sier, men det er rart at en legeinfo-telefon sier en ting og felleskatalogen sier noe annet.. Min oppfatning er at felleskatalogen gir råd på generelt grunnlag og skal helgardere seg mot alt!

Skrevet

Det står også i felleskatalogen:

"Informer legen din hvis du er gravid eller planlegger å bli det. Bruk ikke Cipralex hvis du er gravid uten at du og legen har diskutert fordeler og risiko. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...