*Hønemor81* Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Leser at man skal ta folat de to-tre første månedene av svangerskapet, og at det heller ikke skader og fortsette med det. Jeg er i uke 13 nå og tar fremdeles folat. Hva med dere andre? Noen som har spurt legen?
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Sluttet å ta det etter uke 12 jeg da.legen min mente det ikke var nødvendig å ta det mer,og at jeg helelr skulle ta multivitaminer og omega 3.
*Hønemor81* Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2009 Takk for svar! Jeg tar omega 3 + kalsium og spiser mye frukt og grønt, så da får det vel holde
2009baby!!!! Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Jeg sluttet ca uke 14 men tar multivitamin hver dag, og der er det 200 mg folat, altså tar jeg fortsatt halvparten av det jeg tok i første trimester fortsatt. Tror det er folat i de fleste multivitaminer kanskje?
Lykke X 4 Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Jeg tok folat til uke 13. Tar nå tran/omega 3 kapsler med vit. A,D og E, samt vit. C. Bortsett fra det sverger jeg til et sunt og variert kosthold. Tran/omega3 er utrolig viktig kosttilskudd når man går gravid, og er meget gunstig for barnets utvikling.
Frøken Elin Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har bare fortsatt å ta folat jeg siden det var flere tabletter igjen etter jeg var nådd 3 mnd. Tenkte bare å ta til det var tomt jeg. Det kan vel umulig være skadelig, eller?
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Skulle bare si at det nbefales ikke å ta a vitamin tilskudd under svangerskapet. Man kan få a vitmain forgiftning..faktisk ganske farlig. Det finnes multivitaminer for gravie på apoteket og der er det mye nesten ikke noe a vitamin i faktisk. Spr legen deres..det er litt lurt.
Månefeen ♥ Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Jeg tar "gravid mulitivitaminer" fra apoteket + omega 3. Har gjort det hele svangerskapet. I multivitaminene er det folat. Neglene mine har blitt kjempe sterke etter at jeg begynte med de
meg & to små vampyrer Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er 13+4 og tar enda. Men er bare fordi jeg har så mange igjen. He he. Jeg kan egentlig slutte nå om jeg vil da.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er 27 uker på vei, og tar folat enda. Men det er fordi at blodprøvene viser at jeg hadde mangel på det, og b12.
Lykke X 4 Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 Har ikke funnet noe sted hvor det står at gravide ikke anbefales vitamintilskudd/tran. Men det som er viktig er at man ikke tar vitamintilskudd med vit. A når man i tillegg tar tran/omega 3. For det gir en for høy dose. Når man går gravid øker også kalsiumbehovet. Ofte dekkes dette behovet gjennom kosten. Mor/barn undersøkelsen har vist at gravide ikke tar for mye vitamintilskudd. Og jeg vil tro de fleste av oss både spør og får råd fra jordmor/lege vedrørende kosttilskudd. Mine jordmødre har anbefalt meg kosttilskudd av omega3/tran med vitamin D.
Nonsense Skrevet 26. januar 2009 #14 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er i uke 23 og tar Møllers dobbel: Godt for hjertet. Der er det folat i. Og så tar jeg Probiotika Mage Melkersyrebakterier. Dette fordi jeg har eksem, og undersøkelser viser at risikoen forminsker med opp til 50 prosent for at babyen skal arve dette, om man tar det. Anbefales for andre med allergier/eksem eller som er redd for at babyen skal få det.
40 år og nye muligheter? Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Hei. Vil bare tilføye at de nye rådene er å ta folat mye lengre enn de tidligere anbefalte 3 mnd, Jeg bruker derfor folat ennå (kombi med omega 3 nå), og er 28+4 uker på vei.
Liljen venter tvillinger Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 ja er i uke 20 og har tenkt å ta det hele veien. Tar multivitamin, triomega 3 med q10, magnesium, sink+c, b-total.
Frøken Elin Skrevet 27. januar 2009 #17 Skrevet 27. januar 2009 Det var godt å høre "Forhåpentligvis nr. 2 i vente!". Da trenger jeg ikke være smånervøs for å fortsette på folat. Er nå i 23 uke (22 + 3)
moni76 Skrevet 27. januar 2009 #18 Skrevet 27. januar 2009 Jeg har tenkt å tømme folatbrettet. Spurte legen min om behov for noe annet, men hun sa det var "nok" men 1 spiseskje med tran hver dag i tillegg til et normalt og sunt kosthold :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå