Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Tenk om alle på DIB kunne sette 10 kroner inn på kontoen min. Nå som det er 5389 stk pålogget, hadde det blitt over 50.000. Da hadde jeg sluppet å miste tenner, en etter en, før jeg er ferdig med tjueåra:-(
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Jeg håper du mister alle tenna, får betennelse i tannkjøttet og må skjære tannkjøttet bort og får betennelse i hue og må fjerne hue! Tigging er lavmål!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Du får ta en tur til tannlegen, det er mange løsninger på slikt. Både dyre og rimligere alternativer. Åbytte ut alt kommer på ca 15000 om du velger det rimligste alternativet i narkose. Gebiss. Bestemora mi gjorde dette for et par år tilbake.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Det er ikke sjans i havet å få til et gebiss til 15000. Og det vil jeg jo ikke heller, jeg vil jo reparere de jeg har. Tannlegen min mener ikke at jeg bør ha gebiss heller, hun mener det er fullt mulig å reparere de. Men jeg har så sinnsykt mange hull, (Mest mellom tennene) og en del rotfyllinger jeg må fikse. Og siden jeg ikke klarer å gå så ofte (Pga. økonomien) er jeg egentlig like langt siden da har små hull blitt større:-( Jeg hadde jo aldri i verden lagt ut kontonr og bedt om penger helt seriøst her, det var bare et hjertesukk:-(
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Utrolig hva folk får seg til å missforstå. Forstod med en gang at dette var et hjertesukkinnlegg. Tennene må man passe på! Alt for tidlig å miste tennene alder av 20. Begynn med tanntråd, det har du sikkert fått hørt av tannlegen din. Hva med foreldrene dine, kan ikke de sponse evt låne deg penger? Hadde mine døtre ødelagt tennene sine pga økonomien, hadde jeg uansett fått til noe slik at de kunne fikse på dem. Tennene er så utrolig viktig, jo lenger du går med hull, jo værre blir det bare. Ender med at du må trekke de.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Tusen takk for at du forsto! Er litt trist at dette ble tolket som at jeg mente det. Jeg bruker tanntråd, og jeg pusser tennene mine 3 ganger daglig. Men de er forferdelig svake, og årsaken ligger nok i oppveksten min. Jeg har foreldre som er alkoholikere, og som aldri passet på hva jeg spiste og hvor nøye jeg var med tannpuss. Så derfor er de sprø å svake i dag, hjelper ikke mye hva enn jeg gjør:-( Jeg er så misunnelig på dere med pene hvite tenner!! Jeg tør ikke smile blandt folk engang.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 FY, for et motbydelig innlegg over her! Du skal ikke ganne på andre sykdom! Det kan slå tilbake på deg selv! Huff, hi, det der hørtes ikke bra ut. Hadde det vært meg, hadde jeg tatt opp et lån, uansett hvor dårlig råd jeg måtte ha. Det kan være farlig å gå rundt med infeksjoner i munnen, og som du selv sier, blir det bare verre og ikke minst dyrere jo lengre du venter. Du kan høre med nav(?) om støtte, men tror det er vaskelig å få. Om du ikke allerede gjør det, så gjør følgende: Puss tennene godt 2 ganger per dag. Bruk tanntråd hver dag. Skyll munnen med vann etter hvert måltid. Unngå juice, brus, sitrusfrukter og annet surt som tærer på tennene. Skyll med fluor 1 gang per dag! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Og vil legge til hi, forstår at du bare tullet ang tigging:) Jeg har selv tenkt det samme, om 1 million mennesker kunne gitt meg 1 krone, så...
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 He he, det hadde vært noe. Men fra spøk til alvor, kom deg nå til tannlegen og forklar at du må ting på nedbetaling. Det blir bare dyrere desto lengre du venter!
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Huff, så det andre innlegget ditt nå. Kanskje vi skulle slått oss sammen og dratt som tannturister til polen? Det skal være billig og bra tannleger der (ja, frustrert over prisnivået jeg også!).
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 Skjønner hva du mener. Tannleger er dyrt, og ikke finnes det noen måte å få det dekket på heller. Leste på nett at Sverige hadde innført egenandel på tannhelsetjenester - hvis Sverige kan, hvorfor kan ikke Norge også - Norge som er verdens beste land å bo i?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Hi her. Tusen takk for gode ord, det er godt å se at det finnes sjeler som forstår hvor trasig det er.. Og til deg som lurte på om vi skulle slå oss sammen å dra til utlandet, det frister veldig! Huff:-(Men akkurat nå har jeg ikke muligheten, siden jeg bare er lærling, og har utbetalt 5100 i mnd:-( Har bidrag og barnetrygd også da, så jeg er oppi 8000. Tror jeg skal prøve å snakke med tannlegen min om å få det på avbetaling. Skulle ønske hun kunne satt meg opp på 15 timer i løpet av en mnd eller noe, så hadde jeg kanskje blitt ferdig:-( Men det er sikkert veldig vanskelig å få til dette på avbetaling? Jeg ser jo det at de fleste sliter med å få komme inn til tannlege om de ikke betaler kontant. Alt føles så håpløst!:-(
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #13 Skrevet 25. januar 2009 Stakkars hi, jeg føler med deg. Tannleger er svindyrt og det er bare de med god råd som kan gå dit. Det skaper forskjeller i samfunnet, noe politikerene driter i, de tjener jo nær millionen alle sammen og kan gå til tannlegen så ofte de bare vil. Hvis alle fikk ei krone av alle nordmenn, så ville alle vært rike. Og hva skal røkke med 50 milliarder alene liksom? Han kunne jo delt ut til syke, svake og fattige. Fattigdom ville vært et fremmedord hvis de ikke var for de rike. De sitter på pengebingen sin og vokter den vel. Derfor blir de bare rikere og vi andre må ta til takke med smuler.
Full house Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Selv om det bare var et hjertesukk HI, jeg hadde med glede satt inn 10 kroner på kontoen din. Da jeg var alenemor slet jeg mye med tannpine og tannlegeskrekk, og det resulterte i mange hull. Nå er jeg ferdig til tannlegen, og kunne jeg gitt et annet menneske den gleden jeg føler over å være ferdig for bare 10 kroner, skulle jeg med glede løpt til banken å satt inn til deg! Så jeg er med, selv om du mente dette på spøk. Håper virkelig det ordner seg for deg!:-)
AnTiLoPeSvIn Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 ta kontakt med tannlegen din du pleide å gå til da du var yngre. det gjør jeg og får det nedbetalt hvis jeg ønsker. er bare å ringe og spørre så ordner det seg:)
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 Jeg fant en hyggelig tannlege som lot meg dele opp betalingene da jeg var fattig student. Så helt umulig er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #17 Skrevet 25. januar 2009 huff hjerte, jeg mente det ikke slik. Men tusen takk for omtanken du viser. Antilopesvin, gamletannlegen min tar bare i mot skoleelever, jeg forsøkte å kontakte han ifjor. Men jeg skal trygle den tannlegen jeg har nå. Er bare så flaut, siden ungen hennes går i klassen til sønnen min:.( Men jeg skal forsøke uansett, jeg har ikke noen valg.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #18 Skrevet 25. januar 2009 Med så lav inntekt må du da ha krav på supplerende sosialhjelp? En viss sum skal du jo sitte igjen med etter at husleie og strøm er betalt. Og det er vel 4500,- for en enslig voksen... Så hvis ikke du bor utrolig billig så bør du ta en tur på NAV... Men vet hvordan du har det, sliter med dårlige tenner selv etter noen år på attføring osv... Men jeg er i det minste litt eldre enn deg da. Den som bare kunne vinne i Lotto, men da må jeg vel tippe først:/
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #19 Skrevet 25. januar 2009 Hvis trygdekontoret dekket min fars tanngarde pga medisiner, som gjorde at tenner løsnet, ja da dekker de nok dette for deg også, HI. Snakk med tannlegen.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #20 Skrevet 25. januar 2009 NAV dekker vel ikke skade på tennene som følge av svake tenner eller feil kosthold? www.nav.no - noe dekkes, men mest som følge av sykdom, medisinering, ulykker, m.m.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #21 Skrevet 25. januar 2009 uff ,vet hvordan du har det Jeg har også veldig dårlige tenner og jeg har heller ikke råd til å fikse på de .Jeg mangler 4 tenner og syns det er så flaut . Men jeg hadde også satt inn 10 kr på kontoen din .
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #22 Skrevet 25. januar 2009 Røkke har en formue på 10 milliarder, ikke 50. Selvsagt kunne Røkke delt ut til fattige (kanskje han gjør det, hva vet vi?), men vi skal huske at Røkke ikke alltid har vært rik. Han kom fra en helt vanlig vestlandsfamilie og begynte som fisker i ung alder. Han har jobbet seg fram i livet, på samme måte som vi alle kan gjøre. Så han fortjener hver krone. Pengene går jo i stor grad til å investere i nye arbeidsplasser, mye av det på små steder her i landet. Og han betale 60 millioner i skatt i fjor. For den summen kan man bl.a. betale for assistert befruktning til nesten tusen barn eller holde 574 barnehageplasser i drift. Jeg tror ikke vi skal trekke Røkke inn i dette, han gjør i alle fall sitt.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #23 Skrevet 25. januar 2009 For ca 4-5 år siden hadde jeg attføring og måtte ha hjelp fra sosialkontoret for å klare å betale husleie osv. Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på 8år, pga skikkelig tannlegeskrekk. Men til slutt mått jeg gå. Jeg hadde så vondt og hadde hatt det i tja i mange mnd. Da ba jeg tannlegen lage ett overslag over tennene og hva det kostet osv. Jeg søkte sosialkontoret om støtte til dette og jeg fikk det dekt. Eneste jeg måtte gjøre var å betale 1000kr selv. Alt kom på nesten 15.000. Så dette kan du jo prøve. Det med hvor mye man skal ha å leve for i følge sosialkontoret er forskjellig fra hvilke kommune man bor i. Og det er ganske så store forskjeller også
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #24 Skrevet 25. januar 2009 Hei! Jeg jobber på Nav. Du kan ha rett på tannbehandling som sosialhjelp selv om du ikke vil få det som en ytelse etter folketrygden. Vil råde deg til å bestille time hos tannlege og be tannlegen lage et kostnadsoverslag som viser hva som vil være rimeligste behandlingsalternativ (med unntak av gebiss). Ta så kostnadsoverslaget med til Nav sammen med dokumentasjon på dine inntekter og utgifter og fyll ut søknad om sosialstønad. Kan være lurt å skrive noe om at det er bakgrunnen din som har ført til ødelagte tenner, evnt få tannlegen til å skrive dette. Dersom inntekten din er forventet å være lav et stykke frem i tid også vil jeg tro du vil få støtte. Om det er forventet at inntekten din vil øke innen rimelig tid kan du evnt. å et sosiallån (rentefritt), forutsatt at du ikke har mulighet til å låne i banken. Gjør det nå! Tennene blir verre jo lenger du venter. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå