<3maijente<3 Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Var ute på en bedre middag i går. Bestilte biff som skulle være godt stekt, men det fikk jeg ikke, så jeg sendte den inn på kjøkkenet igjen. Men den var fortsatt rosa når jeg fikk den tilbake. Fikk ikke til å klage en gang til, da vi var i et stort selskap. Spiste rundt der den var best stekt, og la igjen masse. Men angrer fælt i dag!! Må vel avgårde å ta blodprøve imorgen nå da, for jeg blir jo så nervøs for toxoplasmose. Spurte kokken etterpå om kjøttet hadde vært fryst, og det hadde det. Men likevel er vel ikke dette trygt? Har spist masse rødt kjøtt tidligere år (til og med i syden), og ikke blitt smittet. Men en blir jo så nervevrak av alt som kan skade fostret. Alt skal en jo bekymre seg for også.. Er 22 uker nå.
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Du kan slappe av...så lenge kjøttet har vært frøset skal det være i orden. Dessuten bruker de kvalitetkjøtt på restauranter.....så lenge den ikke er rå/ Blodig ville jeg ikke tenkt mer på det....
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 det er sikkert ikke noe.. men ville bare si at det er to forskjellige "bakterier" det er toxoplasmose som du sa, og det er listeria..tror bare listeria som blir borte ved nedfrysning, og toxo ved over så og så mange varmegrader stekt..eller så var det omvendt.vet iallefall at en av dem trenger steking på så og så mye varme for å bli borte. men ville ikke bekymre meg uansett..mange som spiser mye mør og rått kjøtt når de er gravud og ikke bryr seg..verre for de, da er det større sjangse for å få det.. men tror det er som hvor sansynlig det er å spore av med toget...når det gjelder sånnt
Rapunzella Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Forskjellen på en biff og f.eks kjøttdeig er at innsiden av biffen ikke har kunne være i kontakt med luft og andre ting, og har mye mindre sjanse for å bli infisert med noe. Skal det være skadelige bakterier må de ha satt seg skikkelig gjennom hele kjøttet, og det tror jeg er rimelig sjelden i Norge, i alle fall på normale, renslige restauranter. Kjøttdeig er det mye nøyere med, da alle overflater potensielt kan ha tatt opp bakterier fra omgivelsene. Så ikke bruk energi på å bekymre deg!
<3maijente<3 Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2009 Takk for beroligende svar :-) Leste på nettet at frysing dreper bakteriene, så regner med jeg er rimelig trygg.
Thea841 Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 skulle bare legge til at vist du skulle ha tatt en blodprøve hos legen, må du vente minst 10 dager. Det er så lang tid det tar å danne antistoffer mot bakterien, og er først da det vil slå ut på en blodprøve!
Tuddeli Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Hei! Tenkte jeg kunne hjelpe til ved å komme med noen oppklaringer. Er så mye rykter rundt dette med Toxoplasma, Listeria og andre ting som kan smitte via mat. Toxoplasma gondii er en parasitt som kan gi såkalt toxoplasmose, det vil si den kan fremkalle abort hos menneske. Den finnes i avføring til katt som nylig selv er smittet og kan også finnes på frukt og grønnsaker som kan ha vært i kontakt med katteavføring, (dette vet man jo aldri sikkert). Så lenge du vasker hendene etter kontakt med katt og skyller av frukt og grønt tar du de anbefalte forhåndsreglene. Listeria monocytogenes er en bakterie som også kan gi abort og denne kan finnes i ikke varmebehandlet kjøtt, f.eks spekemat, røke-/gravlaks og i upasteuriserte melkeprodukter. Denne bakterien kommer til i produksjonsprosessen og finnes ikke midt i biffen, slik at du kan ta det helt med ro med tanke på den rosa biffen du spiste :-) Bakterien tåler forøvrig godt kjøleskap, men varme tåler den dårlig. Håper dette var til hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå