Gjest Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 Jeg er skikkelig i tvil her rett og slett. 6 åringen våknet natt til i går med en veldig stygg hoste. Virket som han ikke klarte å dra pusten sikkelig inn og når han pustet ut kom det som i tørre nesten bjeffende host. Hele tiden. Etterhvert fikk vi roet det litt, men det surklet og pep veldig i brystet på ham hele tiden. I går virket han i ganske god form, men hostet endel og var veldig hes. Tror ikke han hadde noe feber og han spiste og drakk godt. I går kveld ble han mye verre og til slutt ringte jeg legevakten og hun jeg snakket med mente det hørtes ut som falsk krupp, men at det var litt rart siden han er så gammel og at det så klart ikke er lett å stille en diagnose over telefon. Hun rådet oss til å bygge opp sengen litt og åpne vinduet på vidt gap slik at rommet ble kaldt. Guttungen kom inn til oss flere ganger i natt og sa han ikke fikk puste skikkelig, og da tok vi ham bort til vinduet og hang litt ut det med ham til han ble trøtt og ville opp igjen i sengen. Nå virker han som han er i god form igjen, bare hes og litt slapp. De sa på legevakten at vi måtte bare komme en tur, men jeg er usikker. Dersom det er falsk krupp så kan de jo uansett ikke gjøre noe. Så tenker jeg at det kan jo være noe annet også, f.eks bronkitt, men da burde han vel hatt feber(?). Man trenger ikke sitte langt unna ham for å høre at det rasper i brystkassen hans, men han hoster ikke noe særlig nå. Dilemmaet her for oss er at legevakten er 1 times kjøring unna, det er en lang tur å ta for "ingenting". Dessuten prøver vi jo å ikke være hysteriske foreldre her, men det er faktisk ganske ekkelt å høre at han sliter med å puste om natten... Og tenk om det er noe mer alvorlig? Selv om jeg tviler på det. Hva ville dere gjort? Vi veier veldig for og mot her nå, legevakten sier at det er opp til oss, de kan umulig stille noen diagnose på tlf uansett.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 25. januar 2009 #2 Skrevet 25. januar 2009 Jeg hadde allerede vært på vei til legevakten .
Gjest mamma'n t go'guttene Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Det er jo opp til dere, men hadde det vært meg ville jeg dratt dit, selvom det er en times kjøring.. Bedre enn å gå og lure og tenke og bekymre seg..Men mener ikke det er uforsvarlig å være hjemme heller..men er jo greit å få det undersøkt først som sist.. Evt kan dere jo vente til i morgn og dra til fastlegen hvis det er nærmere? Er nok ikke såå alvorlig at det er uforsvarlig å vente til i morgen..men er jo kjedelig for sønnen deres hvis han får en fæl natt til..men kan jo bli bedre og..så vanskelig å si, men som sagt, JEG hadde dratt dit;)
cherry coke Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Hadde dratt til legevakten. 1 btimes kjøring er jo ikke all verden.
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Er omtrent nøyaktig den samme tankegangen vi har nå. Er vel ikke så veldig farlig å vente en dag til og håpe på at vi evt kommer til hos legen her vi bor (ikke fastlege, men pleier å slippe inn barn likevel på akuttimer), men på den annen side så har han det jo fælt om natten og dersom han trenger medisin (f.eks om det er bronkitt) så er det jo greit å starte så fort som mulig. Vi får snakke sammen en runde til og se hva vi kommer frem til og hvordan vi evt løser det. Har en 1 åring her som helelr ikke er helt i form, lett feber av og på og snørrete, så vil ikke drasse ham med i så fall...
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Er smale og kronglete veier med snø og is på = slitsomt å kjøre.
Masaili <3 Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Slik er eldstejenta mi hver gang hun blir forkjølet. Hun blir tett, pipete i brystet og får neste ikke puste. Hver gang hun blir forkjølet er det på denne måten, første gang dro vi rett på legevakta, men de fant ikke ut noe annet enn at hun var forkjølet, og skrev ut hostesaft. Når dette skjer får hun sove inne hos oss og vi har det kaldt, og bygger opp under hodet hennes med puter. Det trenger ikke være noe farlig, bare en hard forkjølelse. Lykke til, dra på legevakta hvis du er usikker, de er der jo for å hjelpe:)
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Han er faktisk ikke forkjølet, er verken tett i nesten, snørrete eller nyser. Er "kun" surklingen i brystet, hesheten og hosten.
ketosina Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 er det falsk krupp, så kan de gi betapred og inhalasjonsbehandling, så blir det mye bedre. så det er noe de kan gjøre. Jeg ville tatt meg en tur. Blir det bedre i kald luft?
Fire småtroll Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Det høres veldig ut som falsk krupp, selv om det er sjelden de får det når de er så store. Men uansett er det faktisk ting å gjøre med det også.. Vi har vært mange turer på legevakten med eldste her, når 20 min intullet i dyne ute på verandaen ikke hjelper på hosten og pusten har vi reist på legevakten. Der har han fått astmamedisiner i forstøver for å åpne luftveiene i tillegg til noen tabletter som de løser opp i vann som hjelper på hevelsen i halsen. Men vi har ikke hatt noen anfall siden har var ca 5 år, det er da det er vanlig å vokse det av seg. Nabogutten og bestekameraten her fikk det i fjor da han var 6 år, og de reiste på legevakten. Der valgte de faktisk å beholde han på sykehuset over natten siden har var så gammel da han fikk første anfall. Var bare for sikkerhets skyld da, for å være sikre på at hevelsen i halsen gikk ned og ble der før de sendte han hjem.. Men er det falsk krupp gutten din ha er det mest sannsynlig over det værste nå, sjelden det varer mer enn 1-2 netter. God bedring til han uansett, går mye forkjølelese med hoste nå også, ungene her har tørrhostet i nesten to uker nå.
Skravlemamman Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 Det går endel kikhoste, det kan ikke være det?
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg synes han er bedre i dag enn i går, så kan godt være han er over det verste da ja, dersom det er falsk krupp. Vi har nesten bestemt oss for at jeg tar en tur inn med ham, om han kan få noe hjelp til evt neste natt ville jo det være greit :-)
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Tok en tur og følte at det var helt bortkastet. Eller ikke helt, fikk jo konstantert at det ikke er noe i lungene i hvertfall. Fin crp osv. Er nok falsk krupp og da var det ikke noe å gjøre sa legen som var der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå