Gå til innhold

Vet dere noe om lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist lave verdier ved test av stoffskifte. Blir jo litt bekymret siden stoffskiftet heller er litt høyt når man er gravid.

Verdiene ligger innenfor normalen, men helt nederst på skalaen. Det jeg synes er litt rart er at både TSH og T4 er lavt. Er det noen som vet hva det betyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis stoffskiftet ditt er lavt skal TSH være høy, lav TSH tyder på høyt stoffskifte. Ellers vet jeg bare at stoffskiftet kan svinge i forbindelse med graviditet, amming, stress etc. Så det kan være forbigående og normalisere seg helt av seg selv. Men du skal sikkert ta nye prøver etter en viss tid?

Håper du får god oppfølging!

Gjest StoooreMagenMin
Skrevet

er det fritt TSH og T4 som er målt?

Skrevet

Ja, det er fritt TSH og T4 som er målt. Jeg skal på kontroll igjen om et par måneder men vil gjerne orientere meg litt i forkant. Da vet jeg litt mer om hva jeg skal spørre om på neste kontroll:)

Skrevet

Høres ut som du har høyt stoffskifte = lave verdier

lavt stoffskifte = høye verdier. Viktigste verdi å måle er TSH.

Jeg hadde TSH på 4,7 og medisinertes med levaxin 100ug og har sunket til en verdi TSH på 1,8. Siden denne verdien gjerne kan være lavere har jeg økt dosen til 150ug.

For de med lavt stoffskifte er ref.verdien når man er gravid anbefalt 0,5 - 2. Vanligvis kan den gå opp mot 5 og regnes som normal ble jeg fortalt.

Skrevet

Du kan ligge innenfor "normalen " både på TSH og T4, og allikevel kan d være "unormalt" for deg. Det er derfor viktig og følge med på hvordan du har det klinisk. Bra du får videre oppfølging da. Mener det bare er spesielle uker i svangerskapet det går ann å få riktig svar på disse prøvene?

Skrevet

Selv om det blir sagt at stoffskiftet øker under svangerskapet, vil ikke dette kunne ses på blodprøvene. Dette pga endring i bindingsproteiner som sirkulerer i blodet under svangerskapet og påvirker prøvesvar. Det er ikke unormalt at fritt T4 synker under graviditeten pga dette. Siden begge verdiene er i normalområdet, skal du ikke tenke mer på dette. Og som det blir sagt over: TSH blir høy ved lavt stoffskifte, ikke omvendt.

Lykke til!

Skrevet

Takk for informative svar, folkens! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...