Gå til innhold

For og imot, amme eller ikke amme. Til hvilken pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å slutte å amme, men synes det er et svært vanskelig valg.

Jenta mi er syv måneder, og jeg fullamma til hun var fire måneder, da måtte vi innføre mat pga vekt nedgang, og stagnering.

Så ble hun seks måneder og mista helt sansen for pupp. Har klart å ta vare på mårrapuppen.

Den siste uka har lengden på måltidet blitt halvert, tror ikke det er så mye melk igjen. I mårrest fikk hun 80 ml mme i tillegg og supte det i seg på et blunk.

Fra hun var fire måneder mista jeg samtidig all energi omtrent. Og det sliter på. Jeg har så lite overskudd enkelte dager at det er så vidt jeg orker å gjøre stort mere enn å være på jobb... Begynte å jobbe da hun var seks og en halv måned..

Jeg savner energien og har lyst å få tilbake overskuddet til å trene og være sosial, MEN jeg har også veldig lyst at jenta mi skal få mm så lenge jeg klarer å gi det til henne!

Pappen synes jeg bør slutte, han mener jeg ikke skal amme for enhver pris, og at jenta vårres har fått mm så lenge at hun tar ikke skade av å slutte.

Er jo egentlig helt enig, men mammhjertet klarer ikke helt å ta denne avgjørelsen....

Ble mye dette, men kan noen vær så snill å dele tanker og meninger om dette?

Hvor mye betydning har litt pupp en gang i døgnet egentlig? Kan det være at det ikke gjør så stor forskjell å slutte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ammehjelper her.

Du sier at du har fiksa fullamming til fire mnd og har holdt igjen noe pupp til nå, samt kjenner at dette nå sliter på din helse. Mamming er viktigere enn amming, og det er kanskje best for deg å ta deg av deg selv litt og! Du har ammet over landsgjennomsnittet!

Forresten, få en viderekommen blodprøve hos legen og finn ut om du mangler noe. Kan du være gravid?

Skrevet

Tok en HB da jenta var rundt fire måneder etter oppfordringa av helsestasjonen. Den var fin, vet det ikke trenger å være fine jernlager fordi om. Men jeg finnes ikke svimmel eller har noen andre symptomer som kan tyde på dette.

Gravid er jeg ikke, men vi har satt i gang for å prøve på nr to nå, nok et argument for å få litt overskudd....

Skal til legen på mandag, og skal da be om prøve av jernstatus samt andre prøver som kan gi svar på energimangelen. Men av en eller annen grunn er jeg sikker på at det er ammingen som er årsaken... Mulig det er bare noe jeg ønsker å tro da...

Litt godt å høre at man har ammet lengre enn gjennomsnittet da, men har liksom sett for meg at jeg skulle amme til hun ble året...

Rart hvordan disse mammahormonene virker på psyken....

Men det hjelper på når selveste Expat sier at jeg bør sette meg selv først;) Takker for den!!

Men da tror jeg at jeg herved bestemmer meg for at nok er nok og lar være å amme i morgen tidlig...

Eller.... uff... det er ikke lett dette....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...