loveubaby Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Hvor mye sukker får dere i dere hver dag?jeg mener spiser dere bare søtt i helgene eller litt hver dag?Er så søt sugen og mitt første barn var 4 kg. så jeg er så redd for at denne skal blir stor eller større.Hva er begrenset sukkerinntak?.Alle er jo forskjellig.Takker for alle tilbakemelddinger:)
majsen81 Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 hei! Jeg er også i uke 24 og synes også det er veldig vanskelig å styre sukkerinntaket til tider.. Jeg hadde som nyttårsforsett å bli bedre, og det har jeg også blitt! Men det er enda et lite stykke å gå.. Har sluttet med brus, og har begynt å drikke masse farris og bris i stedet, og det hjelper med kullsyreholdig drikke:) Sjokolade er det værre med, men jobber med saken.. Jeg har som mål å ikke spise noe særlig snop de siste tre månedene, etter tips fra bekjente som har spist mye søtt i graviditeten og fått store barn. Disse barna er ikke babyer lenger, og er fremdeles store.. Jeg vet ikke om dette har noen sammenheng, men det er til ettertanke.. Men noe godt må man jo unne seg!! Når vi går gravide er det jo ikke akkurat alt man kan unne seg!! Jeg drømmer om vin, øl, brie, spekemat og røyk, og synes da at jeg til tider kan spise en plate med melkesjokolade uten dårlig samvittighet...:)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 24. januar 2009 #3 Skrevet 24. januar 2009 En gang i uka. Jeg ser på et begrenset sukkerinntak som å spise mindre enn "hva man kan unne seg", så jeg vil se på det som å spise f.eks 50g skjokolade i uka. Jeg syns å spise mer enn 100g skjokolade er mye. - Gravide som drikker en liter cola eller to om dagen, eller som spiser mye sjokolade og andre søtsaker, har nærmere fire ganger så høy risiko for svangerskapsforgiftning som gravide som følger et normalt kosthold. Høyt inntak av kalorier gir enda større risiko, fastslår professor Tore Henriksen ved Kvinneklinikken, Rikshospitalet. Sammen med blant andre førsteforfatter og overlege ved Ullevål sykehus, Torun Clausen, har Henriksen undersøkt kostholdet hos 3133 norske gravide, for å se om de fant sammenheng mellom kosthold og komplikasjoner. Det gjorde de. Dramatisk - Høyt kaloriinntak, høyt sukkerinntak, og - litt overraskende - høyt inntak av flerumettede fettsyrer, økte risikoen for svangerskapsforgiftning, en sykdom som rammer tre til fire prosent av alle gravide og som kan utvikle seg til eklampsi, en tilstand som kan være dødelig uten behandling. Høyt blodtrykk, proteiner i urinen, og hevelser er vanlige tegn på lidelsen, forklarer Henriksen. Han ser de norske funnene som en del av et større helseproblem: - Fruktbare kvinner i Norge veier mer og mer, og det samme gjelder de nyfødte. Andelen barn som veier mer enn fire kilo ved fødselen har økt fra rundt 16 til rundt 20 prosent på nitti-tallet, og dette er dramatisk. De tunge barna er mer utsatt for komplikasjoner enn barn som ikke veier så mye. Formålet med denne studien var å se på én enkelt komplikasjon, nemlig svangerskapsforgiftning, sier Henriksen. Advarer Etter hva han kjenner til, er dette første gang noen har studert sammenhengen mellom sukker/kaloriinntak, og svangerskapsforgiftning. Nå advarer han gravide mot å spise for mye, spesielt av søtsaker, under svangerskapet: - Gravide bør holde en rimelig normalvekt, og ikke helle innpå to liter cola om dagen eller spise mye godteri, fastslår han. - Hva med slanking? - Ingenting i denne studien taler for at gravide skal slanke seg under svangerskapet. Det vil jeg på det sterkeste advare mot. Et glass brus eller to om dagen er helt greit. - Også stort inntak av flerumettede fettsyrer, som jo blir sett på som sunt, ga økt risiko? - Ja, det er litt rart, og første gang noen har funnet, og vi vet ikke helt hvordan vi skal tolke dette ennå. Henriksen mener det er et paradoks at høyteknologiske nyvinninger får stor oppmerksomhet, mens en folkesykdom som fedme ikke i samme grad blir erkjent. En av årsakene til økende vektproblemer kan være at gravide bruker mindre og mindre tid på fysisk aktivitet, sammenlignet med tidligere. En ny undersøkelse der fysisk aktivitet hos gravide er et av temaene, er nå på vei. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2001/09/18/sukker-sjokk-bak-svangerska/index.xml
Eplejuice Fødeklar Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Det vil ikke si at jeg ikke spiser både 100 og 200 g til tider altså. Men syns det er mye. Å er ikke så lenge jeg har greid å bare spise en gang i uka.
meg & to små vampyrer Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Jeg syns fornuftig sukkerinntak er å begrense godtespising til en gang i uka. Men klart man får jo i seg masse sukker som del av matvarer ellers også, men selve godtespisingen bedriver jeg kun lørdager. Nå er det ike noe problem her siden jeg aldri har søtsug da...
klarfornr2 Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Jeg spiste det jeg ville av godter og annet sist svangerskap, fikk en baby på 4530 g. Nå skal jeg forske på meg selv, så spiser en gang i uken, og ikke spesielt mye da heller. Ellers er det ikke noe sukker. Sukker er jo helt tomt for næring, altså det gir ikke kroppen NOEN nytteverdier. I tillegg stjeler sukkeret plassen til mange andre livsviktige viktige sportstoffer, kosfibrer, vitaminer og mineraler. Sukker og sterkt sukkerholdige matvarer kan fortrenge mat med større næringsinnhold fra kostholdet og dermed senke kostens totale næringsinnhold. Dette er ikke en start jeg vil gi mitt barn. Jeg syns jo det er viktig å tenke på hva jeg pakker i meg, når det går ut over babyen min hvis det ikke har nok næringsverdi. Da kan jeg heller spare meg for de ekstra grammene med sukker. For å sette det litt på spissen: Det er jo som røyking, vi vet jo at det ikke er bra for noen av oss, så mange slutter under svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå