Tøysetipp Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Jeg startet på sykepleierkarrieren som en kompansasjon for at jeg ikke kom inn på legestudiet (da), men er i dag veldig glad for at jeg er på siste semester i førskolelærerutd. Selv om lønnen er dritt og det blir sett på som et lavstatusyrke. Who cares. For øvrig begge yrkene. Føler jeg aldri får nok, og blir å starte på master deltid til høsten. Jeg trives som student, men nå tror jeg lånekassen er enig i at det beste er å komme seg i jobb. Også for å få opparbeidet nok pensjonspoeng. Har en drøm i magen som sikkert aldri blir realisert, å bli lege. Men man får være fornøyd med det man har valgt. Mange "kloke" avgjørelser til livet som skal bli tatt i en forholdsvis ung alder. Hva med dere? Har dere truffet blink i valg av karriere/jobb?
Full house Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 Både ja og nei... Er hjelpepleier, og tror jeg passer godt i jobben. Men noen ganger er jeg så drittlei, at jeg kan ikke få sagt det.. Ikke frister det å bli sykepleier heller, gidder ikke ta mer udanning bare for å få mer lønn og kjipere arbeidsoppgaver. Huff. Hadde jeg kunnet valgt om igjen, tror jeg at jeg hadde villet jobbet som helsesøster/jordmor..
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 24. januar 2009 #3 Skrevet 24. januar 2009 Før jeg ble mamma har jeg både jobbet litt i barnehage og i NAV. Det var greit å jobbe, MEN nå som vi har fått barn kommer jeg til å forbli hjemmeværende husmor og mamma! :-) Føler det er min plass. Det medfører selvfølgelig mindre penger, ettersom vi bare skal leve på mannen sin inntekt, men det er vi villige til!
Full house Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Misunner deg lit for at dere har den muligheten:-) -Men samtidig: Føler du at du får nok nye impulser, og treffer nok andre folk? Jeg tror jeg hadde blitt litt trist av det etter en stund.. Vet ikke.
Tøysetipp Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2009 Hjerte: Vet ikke hvor gammel du er, men det er aldri for sent. For å bli helsesøster/jordmor må du jo bli sykepleier først. Smaken er som baken dritten i midten og delt. Selv så liker jeg ansvar og trives med slike arb.oppg. Mammamoms med prinsesse: Får man ikke pensjonspoeng også nå, for å gå hjemme med barna?
~Roskva~ Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Jeg er arkeolog, og er ganske sikker på at jeg har valgt et yrke jeg trives med :-) Bakdelen er at det er så vanskelig å få seg fast jobb (ikke noe problem å få prosjekter og vikariater og sånt, da..)
Gjest Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Ja. Trives godt med de aller fleste deler av læreryrket, men det er selvfølgelig slitsomt til tider :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 24. januar 2009 #8 Skrevet 24. januar 2009 Hadde jeg kunne valgt på nytt så hadde jeg nok valgt en yrkesrettet utdanning. Samtidig så vet jeg jo at tankemøsntrene mine er veldig påvirket av alt jeg har studert, så vil jo egentlig ikke være de foruten heller:) Om jeg får en jobb jeg trives i og kan overleve på til slutt skal jeg være fornøyd:)
Vilja<3 Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Jeg studerte første et år på tannpleien men trivdes ikke så godt med det, synest det var litt ensporet. Så jeg begynte å studere sosialt arbeid (sosionom) i stedet for. Stortrivest med studiet og håper jeg vil trivest like godt i arbeidslivet, drømmen er å bli familieterapeut:) Da må jeg ta 2 års vid.utd
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 jo følte det helt til ryggen sa stopp!! så vrenger hjernen på hva jeg kan event utdanne meg til nå, eller hvilken jobb som kan passe.. ikke enkelt når man bor på et lite sted med få jobber. alternativet er å pendle langt, ikke en enkel kabal å få til med 2 barn på skole og 3 i bhg.. + samboer med latterlige arbeidstider. alt faller på meg. men men, det må da bli en løsning:)
-trollemor- Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 HI alt ordner seg til slutt.... tenker jeg og.. jeg har vimset masse i livet mitt. Har reist en del og bodd i utlandet her og der. JObbet for det meste i servicebransjen, butikk og kafeterier. Har også noen års erfaring på kontor, og har funnet ut at jeg trives godt med det. Drømmen min er at jeg får brukt språk kunnskapen min, er utdannet reiselivskonsulent. Og har aldri fått jobb i bransjen.... Flyttet til utlandet etter studie for å lære språk, og kom hjem igjen og jobbet deltid i 2 jobber som ble full jobb, Så fikk jeg jobbtilbud hvor jeg måtte være selvstendig næringsdrivende, tok masse lån og dreit meg skikkelig ut for å si det mildt.... Så var det hjem igjen til mor og far for å komme ovenpå igjen, når jeg klarte det flyttet jeg til utlandet igjen... Kom hjem igjen og jobbet på kontor noen år. Og nå er drømmen å få meg jobb igjen i reislivsbransjen når permisjonen er ferdig. Men jeg ser på meg selv som en potet, kan brukes til så mangt. Men nå har jeg familie og må ha en viss inntekt, så kravene ligger litt høyere på listen. men det ordner seg jo allid for snille piker
alvis Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 Jeg syns absolutt jeg har valgt rett yrke. Det var ganske tilfeldig at jeg valgte å bli sykepleier men alrede under utdannelsen visste jeg at dette kommer til å bli gøy. Jeg stortrives i jobben min og har aldri angret og kommer nok aldri til å angre at jeg blev sykepleier. Du kan jobbe med så mye. Det finnes mangen forskjellige avdelinger med sitt spesialfelt, mangen forskjellige videreutdanning og du kan velge sykehjem, sykehus, legekontor, hjemmesykepleier. Du kan jobbe som bedriftssykepleier, i konsulentjobb, i hms stillinger, som praksisveiledere og i hjelpeorganisasjoner (leger uten grenser, røde kors, redd barna o.s.v) Utfodringene og oppgavene er store og arbeidsmiljø på et sykehus er noe helt spesielt. Jeg jobber på akuttmottaket. Det er til tider veldig stress men utroligt spennende. Tøysetipp.......du kan vel ennå bli lege? Hvis det er det du vil syns jeg du skal holde fast ved drømmen.
Tøysetipp Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2009 Sykepleier er et allsidig yrke, det er jeg enig med deg i. Forutsatt at man trives med en sånn type jobb da. Jeg kommer vel til å søke nye utfordringer til den dagen jeg parkerer tøfflene. Men, om drømmen om en legeutd. skal bli realisert må jeg nok vinne en liten lottopremie. Eller arve fra de jeg håper ikke går i penalet på veldig mangen år til. Lånekassen er jo også glad for at jeg kommer meg i arbeid tror jeg. Selv om jeg har sponset dem bra;-)
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. januar 2009 #14 Skrevet 24. januar 2009 Nei.. I utgangspunktet ikke.. Jeg utdannet med først til hudpleier og makeupartist.. Det var ikke noe for meg i lengden.. Holder på med ny utdaninng nå og blir da helsefagarbeider ( hjelpepleier og omsorgsarbeider ) .. Arbeider fra før på sykehjem og stortrives.., tross det ikke er sykehjem jeg antagligvis vil jobbe med lenge etter jeg er ferdig med utdannelsen.. =)
petite fleur Skrevet 24. januar 2009 #15 Skrevet 24. januar 2009 Jeg er lærer, og stort sett føler jeg at jeg har funnet mitt kall. Men når det er tid for foreldremøte og konferansetimer begynner jeg alltid å tvile litt :-) Har vært borti en del krevende foreldre uten virkelighetskontakt what so ever, så da blir jeg litt oppgitt. Men ungpikedrømmen min var å bli reisende journalist, sånn som reiser til Maldivene osv for å sjekke de beste hotellene, barene mm.... Kunne gjort det glatt!
amy_de Skrevet 24. januar 2009 #16 Skrevet 24. januar 2009 Tja... Jobber som flyvertinne, jobben er litt kjedelig, men litt godt å ha noen netter for seg selv på hotell innimellom, mange gode kollegar + jeg får sett meg rundt. Skal imidlertid sette meg på skolebenken igjen når jeg klarer å bestemme meg for hva jeg vil studere.
ditte&malusken&lillebror Skrevet 24. januar 2009 #17 Skrevet 24. januar 2009 Har ikke valgt yrke enda;) Skulle ta meg et friår etter videregående, jobbe i butikk mens jeg skulle finne ut hva jeg skulle studere. Nå, 5 år og 2 barn senere jobber jeg fremdeles i samme butikken... Men tenker fremdeles hardt på hva jeg skal studere:)
ditte&malusken&lillebror Skrevet 24. januar 2009 #18 Skrevet 24. januar 2009 Hvordan fikk du jobb som flyvertinne amy_de?
amy_de Skrevet 24. januar 2009 #19 Skrevet 24. januar 2009 Selskapene utlyser når de trenger nye folk og arrangerer kurs. Tror Norwegian ansetter nå, du kan jo ta en tlf til dem hvis du tenker i de baner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå