Gå til innhold

Domme megler eller meg ? uffff


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har solgt en leillighet for to måneder siden med overtakelse dato1. feb.Megleren har fått all opplysininger .Taksmann har fått vite alt og han gjørde jobben sin.men megleren har skrevet i salgsoppgaven at vi har garasje plass men det har vi ikke . på takst papiret står parkeringplass ute.vi fikk bud og akseptert . Vi fikk brev fra megleren om kontraksmøte .men vi hadde en uke senene enn kjøperen. megler ringte den dagen kjøpern hadde kontraksmøte dato .det passet ikke.Etterpå sa megleren at det var noe skrive feil.

Kjøperen skrev sin del . kjøperen bor i nabo blokka har snakket med mannen min .vi har ikke sett eller tenkt alvolig på dette for han snakket med mannen min.Nå har vi kjøpt en leil med overtakelse 15. mars.og vi skal ha egenkapitl . I dag snakket jeg med kjøperen og han sa at han skal beholde 100000 kr . vi skal leil samme leil t.o.m 15.mars .

Hvem er sin feil dette?

 

 

 

Her er noe skrive feil .jeg håper dere forstår meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen vil svare meg?eller forstår ikke tekten?

Skrevet

skjønte ikke helt tror jeg..

men jeg vil jo si at om dere har oppdaget at det står feil i prospektet så er dere jo pliktige til å opplyse om dette... det er mennesklig å feile....

men skjønner det er kjipt.vet ikke helt om det til syvende og sist er dere eller megleren som skal stå ansvarlig..

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg fikk alle detaljene riktig med meg, men om det har stått noe feil i prospektet, så er dette noe kjøper må ta opp med megler. Kjøper kan ikke komme og lage en avtale med dere om å holde igjen en del av kjøpesummen. Dette er det meglers ansvar å ordne opp i.

Skrevet

har ikke merket for kontrksmøte.

Skrevet

Dere leste vel igjennom og godkjente prospektet?

 

Kan ikke jussen rundt dette, men vil tro at det er deres ansvar. Og at kjøper fint kan holde tilbake den summen.

Skrevet

Men samtidig har vel HI godkjent priospektet. Jeg vet iallfall at da vi solgte gikk vi gjennom prospektet sammen med megler og godkjente.

Er dette gjort i dette tilfellet skulle jeg da tro at selger har en viss del ansvar også.

Jeg vet ikke jeg synser bare litt.

Men uansett har kjøper retten på sinn side.

Skrevet

merket for kontraktsmøte?

hva mener du med det?

Skrevet

ja leste på mailen fikk ikke noe utskrift fra han og skrevet under.men takten står alt riktig.

 

Skrevet

Da har jo dere godkjent et prospekt som ikke var riktig. Det er hvertfall delvis deres ansvar. Men som sagt jeg kan ikke jussen her. Har du sjekket eiendomsmeglerloven (eller hva den nå heter?)

Skrevet

Ja, det er jeg enig i, men jeg bet at da vi solgte så fikk ikke vi prospektet til gjennomsyn før det var ferdig. Vi fikk bare taksten og utkast til plantegningene.

 

Men jeg mener at det uansett er sånn at hvis kjøper er misfornøyd så må han ta dette med megleren og ikke direkte med selger. Det er jo en av grunnene til at det er lurt å ha en tredjepart som ordner det formelle rundt salget, slik at ikke hvem som helst kan gå direkte til seger og bølle seg fri fra halve kjøpesummen.

 

Dette går jo også på sånne ting som om noe regnes som en vesentlig mangel, kjøpers undersøkelsesplikt osv.

 

Vi kjøpte et hus hvor det står i prospektet at det er et stort bad i 2. etasje, men badet er faktisk knøttlite. Men dette regnes som en skrivefeil, og var jo noe som var åpenbart når man kom på visning. Så jeg vil tro det har litt å si hva kjøper fikk opplyst på visning også.

 

 

Skrevet

Så lenge dere har godkjent et prospekt som inneholdt en feil er det dere som er ansvarlig. Dersom dere gjorde megler oppmerksom på feilen før visning, slik at det ble opplyst om feilen under visning før kjøper la inn bud kan han ikke klage nå, men slik du formulerer deg virker det ikke som det er tilfelle.

 

Det er deres ansvar, at de riktige opplysningene sto i takstrapporten, selv om de ikke sto i prospektet, spiller ikke så stor rolle.

 

Vet om en veldig lik sak og der fikk kjøper medhold i forliksrådet og selger måtte betale tilbake kjøper et vesentlig prisavslag.

Skrevet

Er det noe forsikringer som kan dekke i slike tilfeller?

Skrevet

Ingen forsikringer som dekker slikt, da hadde du vel visst det, for forsikringen måtte du i tilfelle "kjøpt" på forhånd...

 

Så lenge dere har fått prospektet for gjennomsyn før visning er dette deres ansvar. Men, har dere ikke lest prospektet, og megler hadde visningen så vil jeg si det er meglers ansvar.

 

Men, si meg, var det ingen som spurte under visningen hvor garasjen ligger?

 

 

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forstp problemstillingen helt. Men vi har nylig solgt en leilighet og VET at det er dere som står ansvalig for informasjonen i prodpektet. ikke megler selvom det er han som har gjort feil utfra hva dere har opplyst han om.

Skrevet

Dette blir nok "din" feil desverre:/

MEN- dårlig av kjøper å komme til selger, men hvis han bor i naboblokken, så har vel han visst at det ikke følger med parkeringsplass?

Skrevet

Må nok si meg enig med de fleste her at det er ditt ansvar å lese prospektet før det går ut på trykk ....men skal kjøper holde igjen 100.000 kr pga at det sto at det var garasje også er det bare oppstillingsplass?? det synes jeg er litt drøyt eller tar jeg feil??

Skrevet

Drøyt?

Jeg synes han er generøs jeg hvis han godtar 100 000,- Det koster mer enn det for en garasje.

 

Skrevet

vi holder på å lage garasje og den kommer ikke på 100.000 kanskje 80.000,- :) hvis vi skulle hatt garasje når vi flytta inn (for 2 år siden) så måtte vi ut med 90.000,- helt ferdig...

men kommer jo helt ann på hvilken garasje man velger også da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...