AmandaM Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Hvilke kosttilskudd og vitaminer tar dere?
FirfislaMi Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 19+1 Folsyre Omega 3 / Eye Q Multivitaminer Suplex B - B-stress Nbg 24/7 Ellers andre vitaminer og mineraler i perioder da det trengs ekstra tilskudd av noe :-)
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2009 Ok, tar lignende selv. Har troen på det, spiser selvfølgelig så sunt som jeg klarer i tilegg. Tar Spirulina, omega3, silica, Nbg eller Avant garden og ekstra d.vit og sink når jeg husker + akurat nå tar jeg bio acidophilus
FirfislaMi Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har helt klart troen på det, har vært på en del kurs fra forskjellige levrandører osv. (jobber i helsekostbutikk) om hva man bør ta og hvorfor når man er gravid, og er blitt veldig inspirert :-) Det er så mye vi kan gjøre for den lille, allerede når den er i magen vår. Fettsyrer er ihvertfall noe ALLE jordmødre og leger burde oppfordre alle gravide til å ta. Multivitaminer også for den saks skyld. Fettsyrer er med på å hindre konsentrasjonsvansker, adhd o.l hos barna våre, samtidig som vi gir barnet vårt en utrolig viktig næringskilde og en god start på livet! :-)
♥ DAME Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 Nei og nei, er det bare jeg som er så usunn Jeg klarer ikke sunn mat, higer bare etter søtt og usunn mat. Vet ikke hva jeg skal gjøre... Av vitaminer spiser jeg bare omega-3. Hva anbefaler dere til meg da?? Og hva er Nbg??
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2009 tror jeg og skal prøve eyeq neste gang jeg kjøper. Har ikke tatt omega 6 til nå i svangerskapet. Men den er d litt omega 6 i og.
FirfislaMi Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Til Askepott med baby i magen :-) Det er mange som har det som deg, skal være enig i at det ofte er lettest med usunn mat og higet etter søtt kan være veldig stort. Men det er mye mat man kan lage som er enkelt, raskt, sunt og godt. Wok med forskjellige grønnsaker og kylling, med en god wok saus er godt til middag for eks. Omega 3 er veldig veldig bra å ta, enten man er gravid eller ei. Spiser man ikke fet fisk ca 4 ganger i uka, (noe de fleste ikke gjør), så er det gunstig med et tilskudd av fettsyrer. Så fortsett med det! Jeg vet ikke om du har tatt eller tar folsyre, men det er ihvertfall ekstremt viktig de første 12 ukene (jeg tar det enda), for å forebygge ryggmargsbrokk osv. Ellers er et multivitamintilskudd veldig bra, da får du i deg alle de viktigste vitaminene og mineralene kroppen din (ogbarnet ditt) trenger. Nbg er et immunforsvarprodukt som er et av de beste på markedene nå, sammen med avant garden. Kanskje du har sett reklamen på tven der de sier ''Til deg, Hilsen immunforsvaret'' osv. Håper det var litt til hjelp, ellers bare spør mer :-)))
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2009 Har også stort søtsug til tider,men d er en "kneik" du kan klare og komme over. Jeg begynte å si at fra man-fre denne uka skal jeg ikke spise snop, å klarte det! Å nå klarer jeg meg stort sett med snop i helgene. Å da prøver jeg å kjøpe organisk sjokolade og chips,slik at jeg på en måte skaper en illusjon om at snop ol. er litt luksus som jeg kan unne meg avogtil. i ukedagene fråtser jeg i kjeks m/ost, marinert oliven /hvitløk, grønnsaker m dipp..d finnes mange sunne ting som smaker dødsgodt! D koster som regel l itt mer,men når vi er gravide er det absolutt verdt det!
FirfislaMi Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Helt enig med deg der, AmandaM :-) Finnes forresten noe som heter Krom, kommer i pilleform, og minsker lysten på søtsaker :-) Helt greit å ta mens man er gravid :-)
Månefeen ♥ Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 Tar "gravid" vitaminer fra apoteket + omega3 kapsler. Er veldig glad jeg begynte med dette tidlig, slitt med hypermesis å fikk ikke i meg så mye annen næring i første mnd.
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 Det er for mange veldig mye mer behov for ekstra vitaminer nder graviditeten,utenom a vitaminer..man skal helst ikke at d eller helt så lite som mulig,noe med at det er lett å bli a vitmain forgiftet og det er farlig for babyen og deg. Ellers er det lurt å kjøpe multivitaminer på apoteket og slikt sånn at de kan si hvilke som er best.
FirfislaMi Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 Man får i seg så og si det man trenger av A-vitaminer i kosten man spiser, men de som trenger tilskudd kan ta a vitaminer i passe mengder når man er gravid. I tran for eks, er det nok a vitamin. A-vitaminet er fettløselig, derfor skal man være forsiktig med inntaket. Forresten, levermåltid anbefales ikke til gravide, da det er veldig avitaminrikt
Strandloppa og lillebror Skrevet 24. januar 2009 #13 Skrevet 24. januar 2009 Jeg tar trankapsler og folsyre. Tok vitamineral før jeg ble gravid, men fikk beskjed av legen min å droppe disse når jeg hadde blitt gravid pga a-vitaminet. Siden jeg tar tran, som jo inneholder a-vit, blir det for mye av dette vitaminet. Kan føre til svangerskapsforgiftning. Kunne virkelig tenke meg å ta tilskudd av vitaminer og mineraler som dekker dagsbehovet (som ikke inneholder vit a), for det er vanskelig å få i seg alt man trenger hver dag. Noen som har noen forslag? Syns det blir for voldsomt å kjøpe en og en vitamin på boks, hehe... Det sies jo at den lille tar det den trenger, og hvis man får i seg for lite av noe går det kun utover mor:)
FirfislaMi Skrevet 24. januar 2009 #14 Skrevet 24. januar 2009 Du kan da bytte ut trankapslene med Omega 3, og ta vanlige multivitaminer. Eller fortsette med tran og ta et multivitamintilskudd som heter Living North Multitilskudd+ som er uten a vitaminer. Det beste ville være å ta sistnevnte multitilskudd og omega 3 :-)
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 24. januar 2009 Har hørt at det med at babyen tar det den trenger ikke stemmer helt. Det går først til mor.
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. januar 2009 tror også at det er relativt uvanlig å få avit-forgiftning.. Har noen hørt om at noen har fått d?
Månefeen ♥ Skrevet 24. januar 2009 #17 Skrevet 24. januar 2009 AmandaM: Jeg har hele tiden hørt av leger og jordmødre at fosteret får den den trenger, hvilken kilde sier at det går til mor først? Jeg gikk ned litt over 8kg på 3uker pga hypermesis og til slutt innleggelse, ble fulgt opp med ul og prøver for å sjekke om fosteret fikk det den trengte selvom ikke jeg gjord det. Synes det er litt rart at "det går først til mor" når babyen min fikk mer enn meg..... ?
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 24. januar 2009 Ok,har lest det på nettet en plass.Sikkert sider lignende denne. Vet ikke helt hvor..hehe Du har sikkert litt større behov for mer næring da,med tanke på størrelse på kroppen sammenlignet deg og fosteret. Har ingen erfaring med dette, leser ting jeg kommer over å konkluderer selv. Det er vel derfor vi har sånne diskusjonsforum som dette
Månefeen ♥ Skrevet 24. januar 2009 #19 Skrevet 24. januar 2009 Oki, bare lurte hvor du hadde lest/hørt.
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #20 Skrevet 24. januar 2009 Syns også av egen mening at det blir et dårlig råd å si at fosteret får det det trenger uansett. Vil at min gutt i magen skal få optimal ernæring allerede nå, og ikke regne med at han får det han trenger uansett hva jeg spiser.
Månefeen ♥ Skrevet 24. januar 2009 #21 Skrevet 24. januar 2009 Kommer vel helt ann på situasjonen. I mitt tilfelle var det liksom lite jeg kunne gjøre, så var overlykkelig over at fosteret vokste normalt selvom jeg ikke fikk i meg verken mat eller veske:) Synes man burde fokusere ekstra mye på å spise fornuftig når man er gravid, både for seg selv og fosteret sin del. Men det får bli opp til hver og en, jeg legger meg ikke oppi hva andre putter i seg
AmandaM Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #22 Skrevet 24. januar 2009 Ok,bra det gikk fint da! Er gravid for første gang nå, og det var ikke planlagt. Så har ikke satt meg så godt inn i alt som kan skje! Satser på at alt går bra,selv om det kan skje ting utenfor vår kontroll.
♥ DAME Skrevet 24. januar 2009 #23 Skrevet 24. januar 2009 Tusen takk for svar FirfislaMi )) De første 14 ukene tok jeg folsyre med omega-3. Ser at jeg må gå til innkjøp av multivitamin, men får jo ikke kjøpt det før mandag. Og tusen takk for tipset med wok-grønnsaker med kylling og ris, det er vanvittig lenge siden vi har laget. Det fikk jeg lyst på nå ja Den reklamen du snakker om, tror jeg ikke at jeg har sett, så jeg får holde øynene åpne Tusen takk igjen ))
sneipen <3 snuppa Skrevet 24. januar 2009 #25 Skrevet 24. januar 2009 mens det er snakk om vitaminer; er det farlig å ta c-vit dose mens man er garvid? har gjort det før graviditeten når jeg har kjent at jeg brygger på forkjølelse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå