Gå til innhold

Tvtitting og spedbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har nettopp fått en liten datter(5 mnd) som er svært aktiv og sosial. Noe vi verdsetter, men likeledes kan det til tider være godt å plassere henne forran tven. Dermed er det naturlig for oss som foreldre å reflektere, samt søke adekvat og representativ informsjon angående virkningen av tvtitting. Sålangt har det vært problematisk å finne artikler etc som gir god informasjon om tema. Er det noen refleksjoner eller paradigmer vedrørende tema som du/dere kan berike oss med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paradigmer er jeg neimen ikke sikker på om jeg vet hva betyr;) Men jeg vet at når barn ser på tv så blir de stimulert uten at de trenger å gjøre noe selv. De ser masse farger og hører lyder og dette kan de passivt ta imot. Jeg er motstander av å innføre tv-titting før barnet selv viser interesse for det, og da i moderate mengder. Barna trenger å utvikle seg, og når de er så små, er den beste stimueringen det de opplever ved å bruke egen kropp og få respons hos familien.

Alt med måte er et godt ord, men jeg kjenner at jeg blir litt kvalm av de som er stolte over at ungen på 6 mnd klarer å sitte i vippestolen og se på tv i over en time uten å bli urolig.

Jeg må innrømme at noen ganger hadde det vært deilig hvis min lille kunne sittet i ro foran tv-en i 10 minutter i stedet for å klatre opp i vinduskarmen

(hun er litt eldre enn din, da..) Men interessen for tv kommer tidsnok og da skal hun få lov til det... Vil ikke "presse henne inn i noe" som hun ikke er interessert i. Hun har ikke sett på tv det første leveåret.

Klart unger kan lære av tv-en også, men små unger som sier blå når det flyr en blå ball over skjermen, bare repeterer det de har hørt, de har ingen forståelse for fargen blå eller kan overføre det til andre sammenhenger. Dette er ikke forskning, det er bare betraktninger fra en i faget, og min personlige mening. Så om det er en berikelse... Det gjenstår å se;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...