Gjest Skrevet 24. januar 2009 #1 Skrevet 24. januar 2009 Hvilken yoghurttype gir "tykkest" resultat for dere? Jeg lagde yogurt for en uke siden av tine yoghurt, den ble så tynn og "kultura-aktig". Så silte jeg den av i et (rent, ja) kjøkkenhåndkle, men det er jo så grisete. I går prøvde jeg med tine matyoghurt og har nå fått den tykkeste yoghurten, så langt. Veeeeldig kremete og tykk, gleder meg til å smake skikkelig på den. Kremete uten å sile, altså. hva gjør dere andre?
meg & to små vampyrer Skrevet 24. januar 2009 #2 Skrevet 24. januar 2009 lager yoghurt? Jeg kjøper yoghurt jeg da.. hvorfor lager du yoghurt?
Gjest Skrevet 24. januar 2009 #3 Skrevet 24. januar 2009 Som med det meste annet som er hjemmelagd: bedre og billigere. Koster meg 6 ss yoghurtnaturell + 1 liter melk og da får man 1,1 liter deilig yoghurt for halve prisen av hva du betaler i butikken. Og så evt smakstilsette selv, men den hjemmelagde har ikke det skrikende behovet etter "smak" som den fra butikken. I tillegg er det gøy, både for meg og gutten min. Enkelt og rart tilfredsstillende å se yoghurt lages!
meg & to små vampyrer Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Ok, sånn å forstå Jeg har aldri laget selv, så vet ikke. Men bruk den som blir tykkest resultat med? det er jo godt med tykk og fyldig yoghurt:)
Gjest Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 Mmmmja, ikke sant. Lurte bare på om andre har prøvd feks greskyoghurt eller andre yoghurttyper.
Sylteflesk Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Min blir veldig tykk og fin og glatt, aldri vært aktuelt med siling. Bruker H-melk, naturell yoghurt (eller matyoghurt hvis det er det vi har) samt noen spiseskjeer melkepulver. Blir skikkelig godt, konsistensen minner om de greske eller tyrkiske man får kjøpt i spann i innvandrerbutikker og bedre dagligvarebutikker. Hjemmelagd yoghurt er snadder!
velsignet med to Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Det hørtes spennende ut! Hvordan lager dere den? Funker det med laktoseredusert melk, tror dere?
Gjest Skrevet 24. januar 2009 #8 Skrevet 24. januar 2009 Hm...aner ikke, men det er jo bare å prøve med en omgang. Hva for noe melkepulver er det du over hiver i? Og hva gjør det i forhold å ikke ha i?
Sylteflesk Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Det blir fastere konsistens med melkepulveret, men det går helt fint uten også. Ellers virker det vel sånn at jo fetere melk, jo fyldigere konsistens. H-melk funker, en blanding av H-melk og fløte funker også, men blir jo veldig fett da. Melkepulver er kjøpt på vanlig butikk, kalles vel også tørrmelk. Merket heter Viking (fins sikkert andre merker også).Bruker 2-3 ss per liter melk, has i etter oppvarmingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå