Gå til innhold

Når dere lager yoghurt selv, siler dere den da? I hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken yoghurttype gir "tykkest" resultat for dere?

Jeg lagde yogurt for en uke siden av tine yoghurt, den ble så tynn og "kultura-aktig". Så silte jeg den av i et (rent, ja) kjøkkenhåndkle, men det er jo så grisete.

I går prøvde jeg med tine matyoghurt og har nå fått den tykkeste yoghurten, så langt. Veeeeldig kremete og tykk, gleder meg til å smake skikkelig på den. Kremete uten å sile, altså.

hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lager yoghurt? Jeg kjøper yoghurt jeg da..

hvorfor lager du yoghurt?

Skrevet

Som med det meste annet som er hjemmelagd: bedre og billigere.

Koster meg 6 ss yoghurtnaturell + 1 liter melk og da får man 1,1 liter deilig yoghurt for halve prisen av hva du betaler i butikken. Og så evt smakstilsette selv, men den hjemmelagde har ikke det skrikende behovet etter "smak" som den fra butikken.

I tillegg er det gøy, både for meg og gutten min. Enkelt og rart tilfredsstillende å se yoghurt lages!

Skrevet

Ok, sånn å forstå:)

Jeg har aldri laget selv, så vet ikke. Men bruk den som blir tykkest resultat med? det er jo godt med tykk og fyldig yoghurt:)

Skrevet

Mmmmja, ikke sant. Lurte bare på om andre har prøvd feks greskyoghurt eller andre yoghurttyper.

Skrevet

Min blir veldig tykk og fin og glatt, aldri vært aktuelt med siling. Bruker H-melk, naturell yoghurt (eller matyoghurt hvis det er det vi har) samt noen spiseskjeer melkepulver. Blir skikkelig godt, konsistensen minner om de greske eller tyrkiske man får kjøpt i spann i innvandrerbutikker og bedre dagligvarebutikker.

Hjemmelagd yoghurt er snadder!

Skrevet

Det hørtes spennende ut! Hvordan lager dere den? Funker det med laktoseredusert melk, tror dere?

Skrevet

Hm...aner ikke, men det er jo bare å prøve med en omgang.

Hva for noe melkepulver er det du over hiver i? Og hva gjør det i forhold å ikke ha i?

Skrevet

Det blir fastere konsistens med melkepulveret, men det går helt fint uten også. Ellers virker det vel sånn at jo fetere melk, jo fyldigere konsistens. H-melk funker, en blanding av H-melk og fløte funker også, men blir jo veldig fett da.

Melkepulver er kjøpt på vanlig butikk, kalles vel også tørrmelk. Merket heter Viking (fins sikkert andre merker også).Bruker 2-3 ss per liter melk, has i etter oppvarmingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...