Gå til innhold

foreldrepenger og lånekassa.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter i en så sær posisjon at jeg har opptjent foreldrepenger (minstebeløp er 70 000, og jeg ligger på 150 000 i året) i tillegg så er jeg fulltidsstudent.

Ikke spør hvordan jeg har klart det, men jeg har ikke gjort annet enn å jobbe å studere de to siste årene.

Så da er mitt spm, som jeg ikke gidder å ta på noen andre debatter, siden her er det mest liv; kan jeg få begge deler? er det noen som har fått begge deler? Jeg må søke, men er så usikker, på om jeg får begge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til fødselsstipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger, har dette betydning for fødselsstipendet."

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/

Skrevet

Flink jente!

Akkurat slik har jeg det også. Da går det liksom an å få seg en baby og klare seg fint:)

Pengene du får av NAV er uavhengig av pengene du får av lånekassen og omvendt.

Jeg får (OBS! Er alene med barnet):

- Stipend (pluss forsørgerstipend): 7500,-

- Foreldrepenger: 9000,-

- Overgangsstønad: 2000,-

- Dobbel barnetrygd: 2000,-

- Bidragsforskudd (evt. mer om far klarer å betale for seg) 1300,-

Skrevet

Men du MÅ huske å søke om stipend og lån da. For så å søke om å få det omgjort til fødselsstipend etter barnets fødsel. Ligger et skjema på lanekassen.no som må fylles ut i forbindelse med det

Skrevet

jeg som skrev over.. fikk anonymt innfall, men du syke gud! her trodde jeg, og har gått rundt å tenkt å grublet så mye over det der, og så var det så enkelt. Fant ikke helt ut på egenhånd.

Men da er det ingenting å bekymre seg for egentlig. Da vil alt gå på et vis;)

Skrevet

Da jeg søkte om lån og stipend, krysset jeg av for at jeg ventet barn. Fikk brev i posten med generell informasjon i en brosjyre, samt søknadsskjema. Flott, flott :)

Godt at lånekassen får litt kred også :D

Men IKKE nav!

Skrevet

ja, det har jeg fått med meg. Er ikke gravid enda, men har en notatbok jeg noterer for harde livet i, så hvis det skulle bli noe smått den nærmeste tiden så vet jeg hva, hvordan og hvor uten å måtte bekymre meg eller leite..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...