Gå til innhold

Å få barn er egoistisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fremstilles stadig i tråder her på forumet at det er en viktig samfunnsoppgave å få barn, at Norge trenger at det fødes flere barn osv.

Norge er en del av verden. Det er en kjennsgjerning at det er alt for mange barn i verden. MILLIONER av dem er lutfattige, sulter og kjempemange er foreldreløse. Det er 20 millioner barn som er blitt foreldreløse bare av aids, og i tillegg kommer kriger, hungersnød, kidnapping og naturkatastrofer.

Verden trenger IKKE at det fødes flere barn enn høyst nødvendig. Ikke Norge heller, vi kan heller ta i mot flere av de foreldreløse barna som trenger hjelp.

Å få egne barn er fullstendig egoistsik. Jeg har to barn selv jeg, men jeg forsøker ikke å innbille meg selv at jeg har fått dem pga noen form for samfunnsplikt. Jeg fikk dem fordi jeg har lyst på egne barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke snakk om hverken samfunnsplikt eller egoisme, men et iboende behov for å føre egne gener videre. Dette er det dyriske i oss som hjelper oss med å avgjøre, og ikke fornuften like mye.

Dette er grunnen til at menneskeheten er her i dag, og vil være her i morgen. overlevelsesinstinkt.

Skrevet

til HI: Er en grunn til at sex er godt og at eggestokkene begynner å hyle etter barn. er ett innstikt å få barn for menneskene, akkurat som hos dyrene. vi er jo skalpt for å formere oss.

Skrevet

Nemlig, fullstendig egoistisk!

Skrevet

Les hva jeg skriver da! Jeg reagerer på de som snakker om at vi "må" få barn for at samfunnet skal gå videre. nei, det må vi ikke. Det er mer enn nok av dem i verden som ikke har noen valg og som må ta i mot de barna som kommer. Og unger er det nok av i verden!

Skrevet

Nei, det er et grunnleggende behov, og har ingenting med egoisme å gjøre.

Vi er skapt til å ville formere oss, for at rasen skal bestå(i det store bildet), ikke for at hver enkelt skal være egoist.

Mener du at dyr ellers er egoistiske, når de får avkom? Eller syns du det er naturlig at de formerer seg? Hva tror du det er som er årsaken til at dyr formerer seg? De fleste tar seg jo ikke av avkommet særlig lenge, de oppdrar dem til de klarer seg selv.

Du skal ikke heve deg for høyt over dyreverdenen;)

Skrevet

Vri det som du vil, men: er du enig i at det ikke er noen påtrengende "samfunnsoppgave", noe som nærmest burde "premierest"?

Skrevet

Ingen som får barn for å være samfunnsnyttige, det er ihvertfall helt sikkert...

Men det er ingen tvil om at vi er nødt til å få barn. Kanskje ikke i overbefolkede deler av verden, men i Norge er det en nødvendighet for at samfunnet skal gå rundt. Og i veldig mange andre land også. Og det beste er å få 2 eller flere barn, ellers stagnerer veksten!

Skrevet

Helt enig med Hi. Har prøvd å si det samme selv her inne, men her er det Frp tv som gjelder og ingen forstår. Men Hi det de er redde for er at det ikke skal være flere hvite mennesker igjen til å tørke dem i rompa når de blir gamle. Det er det som er problemet.

Skrevet

Jeg synes så synd på dere, som kommer med deres "egne meninger" og skal opplyse resten av verden. Dere tror jo virkelig at det dere sier er sant. Nå snakker ikke jeg om motivet for å få barn, for det er neppe pga samfunnsnytten, men det at det faktisk er samfunnsnyttig å sete barn til verden. At dere er så uvitende og uttaler dere uten å egentlig ha kunnskap om emnet fremkommer veldig tydelig her.

Men frykt ikke, dere kan ennå lære. Lykke til!

Skrevet

Jeg gir arrogansen din terningkast 6.

Skrevet

hehe.. samfunnet vårt er bygget opp rundt det faktum at vi reproduerer oss. så det kommer ikke av samfunnsnytte at samfunnet er som det er, samfunnet er som det er FORDI vi reproduserer oss.

Og å reprodusere seg ligger nedfelt i alt liv. Så det har hverken med samfunnsnytte eller egoisme å gjøre, men er et grunnleggende behov og en naturlig ting.

Ikke lat som om mennesket står så langt over resten av dyreverdenen når det kommer til de grunnleggende behovene. Vår måte å leve på er jo bare i sin spede barndom i forhold til menneskets hele utvikling.

Skrevet

Menneske er vel kanskje det eneste dyret(med unntak av pandaer i bur :) som kan gjøre ett bevisst valg om de vil formere seg eller ikke. Se på ett barns reglen i Kina.

Og si at vi reproduserer oss bare fordi det ligger i genene våre er som å erkjenne at vi ikke er forskjellige fra dyr i det hele tatt.

Kanskje er vi ikke det.. iallefall ikke når det er hormoner som rår over hjernen.

Skrevet

Satt på spissen: Skal vi i norge undertrykke det naturlige behovet for å reprodusere oss fordi en plass i verden får folk åtte unger de ikke klarer å fø opp fordi de kreperer av AIDS før ungene er voksen?

Og hvem har sagt at det å få barn enten bare er en samfunnsplikt, et "dyrisk" behov eller et egoistisk ønske om å føre egne gener videre og oppleve gleden ved å ha barn? Kan det ikke være alle de tingene?

Vi får et naturlig reproduksjonsbehov for å føre arten videre sånn at samfunnet opprettholdes, bonusen når vi får barn er all den gleden det gir oss:)

Skrevet

Selvfølgelig er det en ren form for egoisme. Men det er den mest fantastiske form for egoisme som finnes.

Skrevet

Nå har det seg ofte sånn at i land i afrika så forbruker en familie med åtte barn mindre ressurser enn en enkelt person i Norge gjør. Det er ikke bare antallet det går på..

Det dreier seg ikke om å undertrykke det naturlige behovet ditt for å få unger. Det dreier seg om å sette den rasjonelle hjernen foran de andre påvirkningsfaktorene (gener/hormoner/lyst).

Undertrykker vi ikke mer eller mindre naturlige behov hver eneste dag i mange sammenhenger? Kjører du så fort du har lyst til med bil?

Promper du hvor du vil når du vil?

Også er det ikke sånn at reproduksjonsbehovet er der for arten skal føres videre og at samfunnet skal opprettholdes.

Samfunn er bare en beskrivelse av hvordan mennesker lever (laget av mennesker) og har ikke noe behov for å opprettholdes. Og jeg tipper at reproduksjonsbehovet ditt gir beng i hvilken art du egentlig er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...