Gå til innhold

Gemini77 - er du her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle så gjerne stilt deg et spørsmål.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt, håper du er her! :)

Skrevet

Du har sikkert tatt kvelden, får forsøke å nå deg en annen dag! :) Eller, om du ser dette, kanskje du kan sende meg en pm?

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei,

Nå er jeg her.. :-) Er så vanskelig å søke opp innlegg nå hvor alle innleggene man har svart på selv også kommer opp...

Skrevet

Hei! :)

Jøss, dette var tilfeldig! Har ikke vært innom her på mange dager, og hadde helt glemt at jeg spurte etter deg! Og det første jeg så da jeg klikka meg inn, var denne tråden! ;) Så morsomt!

Den dagen jeg fant ut jeg var gravid skulle jeg inn til planlagt conisering av moderate til alvorlige celleforandringer. Opr. ble utsatt og jeg har hatt jevnlig oppfølging gjennom svangerskapet. Da jeg ringte og sjekka siste de prøvene sa han gynekologen jeg snakka med at jeg hadde HFIL (mener det var det han sa), og at det jo var forstadiet til kreft. Hva betyr det (HFIL altså)?

Skrevet

Hei igjen,

Han sa nok HSIL, ikke HFIL. Celleforandringer blir delt inn i flere undergrupper hvorav disse gruppene ligger under 2 hovedgrupper, hvorav den ene er LSIL (low-grade squamous intraepithelial lesion) og HSIL (High-grade squamous intraepithelial lesion). Dette er høygradige celleforandringer/grov dysplasi som må behandles. Dette er altså så grove celleforandringer at kreftceller kan utvikle seg fra disse celleforandringene. Det er derfor viktig med oppfølging, screening og behandling hvor de fjerner det aktuelle området.

Hva er oppfølgingen din nå i svangerskapet? Hvor langt er du på vei, og når skal du nå koniseres?

Du er altså kommet til et stadie hvor overvåkning ikke skal være aktuelt, men kun behandling. Men siden du er gravid, så ønsker man å vente til etter fødsel. Jeg regner med at du får tett oppfølging og at de vil konisere deg under svangerskapet hvis de føler det er nødvendig.

Lykke til videre! :-)

Skrevet

Ja, det kan nok stemme, HSIL! Tusen takk for oppklaring og lykkeønskninger!

Jeg er nå 27+4, ble i begynnelsen tatt celleprøver hver 4. uke, nå er det redusert til hver 8.uke. Ettersom jeg har forstått er forandringene stabile, men jeg har vært til en gynekolog som ikke er så flink til å formulere seg, noe som har resultert i flere uheldige episoder. Snakka med jordmor på forrige kontroll, og hun ordna så jeg fikk neste time, i beg. av mars, hos den gynekologen som oppdaget celleforandringene.

Har ikke fått noen plan på hvordan de har tenkt løpet mitt framover, men har begynt å skrive en liste til neste kontroll slik at jeg vet hva de vil gjøre enten det blir sånn eller sånn.

- Vil vite hvordan de tenker det dersom forandringene blir værre i løpet av svangerskapet, og om dette har noe å si for lengden på svangerskapet mitt.

- Vil vite om dette kan innvirke på fødselen, om en ev. konisering under svangerskapet kan innvirke på den, og om jeg på noen måte står i fare for å måtte ta keisersnitt.

- Dersom forandringene er stabile resten av svangerskapet vil jeg vite når jeg blir konisert etter fødselen. Har jo skjønt at de ikke kan konisere dersom du har en stor blødning, og vet jo ikke hvor lang tid etter fødselen jeg kommer til å blø denne gangen. Dessuten har jeg termin i mai, og fra juni til midten av september er det jo lav-aktivitets uker på sykehuset, jeg vil ikke risikere å bli satt i kø for å måtte vente i mange mnd på en konisering, nå har jeg venta lenge nok!

Sånn ser lista ut foreløpig, så får vi se hvor mye mer som dukker opp etter hvert. Om du har tips til noe jeg bør spørre om, så kom gjerne med de! :)

Får på neste kontroll beskjed om jeg får reise på sydenferien vi har bestilt i mnd.skiftet mars/april, det er jeg spent på! Håper og håper.. Har litt under 6 uker igjen til termin når jeg kommer hjem fra turen.

Prøver å la være å tenke så mye på forandringene, men jeg merker at det stadig tar mer og mer plass i hodet mitt - klarer ikke la vær å tenke alle de tankene jeg ikke vil tenke! (om du skjønner) Men det blir bedre jo mer fakta jeg får på bordet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...