Gå til innhold

Noen som har elektrikermenn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om dere kunne spurt dem (eller svare selv hvis det er dama som "kan det" hehe) om noe som skjedde her i huset i går. Har hatt en forsterker stående som har levd litt sitt eget liv i det siste (lyden har vært litt av og på, plutselig er det bare èn av surroundhøyttalerne som gir ut lyd feks uansett lydmodus). Plutselig i går kveld mens vi sitter og ser film på tv (via pc som går gjennom forsterkeren) så blinker det først en gang i lysene i stua, deretter ser det ut som sikringen går (det blir mørkt og alt elektrisk skrus av i et sekund) før alt kommer på igjen. Vi har gamle skrusikringer, så sikringen gikk jo ikke tydeligvis, selv om det så sånn ut. Var fortsatt lys på kjøkkenet, så det var ikke strømleverandøren som tullet heller. Er det forsterkeren vi kan skylde på som har kortsluttet noe, eller bør vi jakte på en annnen kilde så ikke huset brenner ned i helga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar herfra (han er ikke elektriker da, men siv.ing. i elektronikk): Prøv å skru av forstekeren og se om dere unngår slike problemer. Oppstår ikke problemet igjen, er det sikkert forsterkeren. En del forsterkere har startstrøm (inrush current) som er tilnærmet lik kortslutning. Hva nå det betyr... :)

Skrevet

Kontakten har vært ute siden det skjedde i går og jeg har ikek sett mer blinking i lys i løpet av dagen/kvelden til nå i alle fall. Gubben var litt usikker på om det kunne ha noe med pc'n å gjøre (men vi fikk sett ferdig filmen etterpå uten noe mer blinking) eller en sparepære med sensor som er i kjelleren (oppdaget at den var røket) selv om jeg (ikke-elektrikeren-eller-med-peil-overhodet) holder en knapp på forsterkeren...

Tusen takk for svar :o) Nå har vi i ALLE fall god grunn til å skaffe en ny, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...